|
|
|
|---|---|
|
E34 525 -95, åkte dit på avgasvärden och lysande airbaglampa som slocknar efter 2 min. Tidigare år har de släpp den med förutsättning att den slocknar, de reglerna har tydligen ändrats i år, finns det något bra knep att koppla förbi, jag vet att det är mattan i passagerarstolen. Sen var det avgasvärdena, HC 197, LAMBDA 0,95 och CO 2500 1,7. Var ska jag börja leta? Jag har bytt lambdasond i somras. Körde bilen varm innan besiktning, körde dessutom på 3000-3500 rpm under någon mil, dessutom körde besiktningsmannen bilen en sträcka för att försöka få ner värderna men utan resultat. Skulle tippa på att det var omkring -10 ute. Vore tacksam för idéer, pluggar så vill helst inte göra några större reparationer om möjligt eller byta delar bara för att testa. Tack på förhand. | |
|
Vad gäller airbag så finns Hassos alldeles utmärkta tips i gör det själv menyn till vä under "Felaktig sensormatta airbag" Typiska fel på avgasvärden är läckage i avgassystemet eller på insugsidan, luftbälgar, slangar vevhusventilation o.s.v. prova att använda sökfunktionen på forumet och skriv in "avgasvärden" FAF |
|
|
Första åtgärd bör bli en felkodsavläsning för att se både vad det är som larmar i airbag-systemet och dels se felkoder som kan härledas till höga avgasvärden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du skruva inte i en biltema-sond? Det testade jag och det funka inte... Bytte till en märkessond och den gick igenom då och gör det fortfarande efter 5 år. Men mät upp den befintliga sonden först, multimeter i baksidan på databoxens kontakt på lambdans stift och kolla så sonden ger minst 0,7V med så 'feta' avgasvärden som du har nu. (googla om du inte kan principen) Annars så är det ju de vanliga skitsakerna som vakuumläckor och liknande som måste kollas över. //Magnus |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
alla vacuumslangar på plats? inga sprickor där den kan dra tjuvluft? avgassystemet helt? ett hål i det ger knasiga värden |
|
Tack för bra svar! En fundering jag fick, om det är vacuumslangar som är sönder eller hål i avgassystem, skulle inte lambda värdet bli högre? plus att motorn skulle gå torrare, dvs lägre HC värden? Jag köpte en märkes sond, dock finns det en risk att det föreligger ett annat fel i systemet. I somras då jag bytte lambdan var felkoderna "kortslutning i lambdasond". Det kan ju föreligga kortslutning i kablaget eller databoxen. Är det någon som vet om man mäter syrehalten i avgaserna eller är det ett samman vägande av de andra värdera? De var en kille som sa att lambdavärdet hos bilprovningen är en formel och att man på så vis inte mäter lambda värdet om ni förstår vad jag menar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.