|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Undrar om någon kan svara på vad det är för årsmodell på min bil. Vad jag kan utläsa är det en 2012:a men har köpt den som en 2013 nämligen. Regnr: MYE 937. Tacksam för svar. | |
| I och med att den är tagen i trafik 1/9-12, är den tillverkad innan september - och då skulle jag säga att det är en 2012:a, enl BMW's sätt att klassa... | |
|
Så avläser jag det också. Men ville vara säker. Har nämligen köpt bilen NY som en 2013. Jag hämtade bilen i December och blev ägare i Januari. Och såg då att bilen redan vart i trafik och såg ut som att det var en 2012:a. Jag har ju betalt för en NY 2013. Så jag är inte direkt nöjd över det... |
|
| Står det modellår 2013 på beställningen/ordersedeln nånstans? Annars tror jag det blir svårt att klaga. | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Bilen är tillverkad 2012-08-02 vilket normalt betyder att det är en 2012. Se Länk Men jag tror inte att F31 finns som 2012 års modell, utan den kom som 2013 även om det finns bilar tillverkade före 2012-09-01. |
| Kikar man på Bilpriser.se så säger den 2012. Den sidan har sällan (aldrig?) fel gällande årsmodeller på svensksåld bilar. | |
|
Du har en årsmodell 2013, men bilens modellår är 2012. Vet inte riktigt vad du eftersöker men den dagen du säljer den så bör du sälja den som en 2013. |
|
|
Det jag eftersöker är att jag vill inte få en bil som är en årsmodell gammal och 3 månader i trafik när jag betalar dör en 2013 som är NY! Då ska ju bilen vara nedsatt i pris därefter. Har pratat med BMW och dom skulle ersätta mig på något vis och frågade mina önskemål. Någon som har bra tips. Jag sade till säljaren att visste jag detta innan så skulle jag aldrig ha köpt bilen. |
|
|
Hur kan bilen vara en MY13 om kriteriet för MY13 ska innebära att bilen ska vara byggd i september? Årsmodell finns inte längre, varken hos Transportstyrelsen eller hos BMW. ------- //Lövet |
|
|
Andreas_lofgren: Det händer att första årsmodellen av en karosstyp att den börjar tillverkas innan 1/9 året innan... /Jonas |
|
|
Specialare, minst sagt. Men jaja, åtminstone inte som Volvo som börjar sälja MY13 i april året innan... ------- //Lövet |
|
| Eller maj kanske..? (Vecka 20 - och 46 - är traditionella bytesfönster hos Volvo Cars nämligen, undantag har dock funnits) | |
| Vi har också en bil som tillverkats i augusti, men som tillhör modellåret efter. I vårt fall är det en E90 LCI som byggts i mitten av augusti -08. Jag räknar bilen som en -09 eftersom BMW räknar det som att LCI till E90 kom modellår -09. Men det är en liten slamkrypare. | |
|
Ni glömmer att BMW i fjor ändrade brytpunkten till juli, så en augustiproducerad 2012:a är en MY2013. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Frågan vad BMW skall ersätta dig med Vad skiljer en -12 och en -13 i pris ? Själv hade jag tagit ex andra fälgar elr vinterhjul Ha deT |
|
|
Ja frågan är ju vad man kan få för ersättning. För något skulle dom kompensera mig med då säljaren hade missat och meddela mig det. Vad har ni för tips? |
|
|
Återigen, där är inget problem. 1. Så kallade HEA-bilar tillverkas av BMW själv och är ej kundspecificerade; de skall ut i hallar och till journalister. Dessa tillverkas tidigare än den officiella brytpunkten, som Wibergs fall i augusti 2008, trots att den officiella brytpunkten är september 2008. 2. BMW har numera juli som brytpunkt och därför är Crailes bil en MY2013. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Men även om den är årsmodell 2013 så är ju bilen ställd i trafik 3-4 månader innan jag köpte bilen. Och på pappret köpte jag en ny bil. Vilket jag anser är en bil som EJ har varit i trafik. Även om bilen bara stått i hallen och inte rullat nåt som min så tappar man 3-4 månader ändå. Garanti, Vagnskada och fri service. Så någon ersättning ska jag få enligt säljaren då dom missat och påpeka detta. |
|
|
Levererades bilen med 0 mil på mätaren? Det låter märkligt att ställa på en bil som bara ska stå i hallen, så gör handlarna nästan aldrig. De måste ju betala trafikförsäkring osv på en påställd bil även om den står still i hallen. ------- //Lövet |
|
|
Ja precis. Förstår heller inte varför bilen var påställd. För den hade inte rullat något utan bara stått i hallen. |
|
|
Den är säkert påställd för att klara bonus i en bonusperiod. Självklart ska du ha ersättning för att bilen varit påställd ett antal månader. Vad är det för åf? Känns inte alls seriöst, det är väl klart man visste bilen var påställd. Men den har ju nu flera mån kortare garanti och därmed även kortare vagnskadegaranti, vilket innebär ett antal mån högre försäkringspremie i slutändan. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.