AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.220

Hastighetsmätare, trippmätare, farthållare, ekonomimätare ur funktion

Hp
3
Hpu724
523iA -99
Hej alla

Har problem med E39 -99, där hastighetsmätare, trippmätare, ekonomimätare farthållare plötsligt dog, allt annat fungerar.
Sensorsignaler går fram till Databoxen (uppmätts), databoxen är utan fel (innosund).
Instrumentklustret?

Har ni några råd, förslag?

Mvh
Håkan

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Någon får rätta mig om jag har fel men det låter som när kontakten i bakklumpen lossnade på äldre BMW e36. Den är lätt att plugga tillbaka in igen men vet som sagt inte om det ser ut så på e39.

Lyfter man upp bilen så ser man lätt i klumpen bak om det finns en kontakt eller ej och om den i så fall hänger löst eller gått av.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Läs av felkoder. Skulle kunna vara ABS-givare. Om det visar sig vara det så köper du ny(a) på BMW, inte pirat.

Här kan du läsa lite om hur ABS-givarna styr olika funktioner i bilen: Länk

___

Min bil: Länk
Är antagligen ABS-sensor höger bak. Hastighetssignalen kommer därifrån.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Du kan kolla om kontakten sitter i.. Å andra sidan har BMW så pass bra kontakter att den inte borde ha lossnat
Hp
3
Hpu724
523iA -99
Tack för svaren..
Sensorer, givare skall vara ok, signal från dessa går fram till styrenheten.
Vad kostar det att göra en diagnostikavläsning?
"Kontakten på bakklumpen" någon som känner igen på en E39?

Mvh
Håkan

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att det blir fel på bägge bakgivarna vänster bak hastighetsmätare, höger bak farthållare låter inte sannolikt.
Iså fall tänker man först på anslutningen på ABS enheten så den är ren och fin. Samtliga säkringar till ABSen kollade. ??

Bör nog ta en kolla på anslutningarna på Intrumentet men att dom skulle "lossna" är väl inte heller troligt . Kolla även jordpunktern i motorummet.

Hur har du mätt uppsignalen från givarna? Även felaktiga sensorer ger signal men en felaktig kan ge fel nivåer(pulser.

En diagnoscheck är aldrig fel, underlättar i de flesta fall vad man kan utsluta tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hp
3
Hpu724
523iA -99
Skall kolla anslutningen till ABS, kan man använda någon elektronikspray eller dyl.?
Säkringar ABS'en? var hittar jag dessa?
Verkstad (ej BMW) mätte signalen från givarna och dessa sades vara ok..

Tack för all info, ni är ovärderliga..

/Håkan

Byt plats på hö å vä bak. Kommer hastighetmätaren Igång vet du om givaren är paj
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Sålänge man inte får varning på ABS:en så lär ju signalerna från hjulsensorerna vara ok.
Felet måste ligga senare i kedjan.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.