AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.755

E36 Kluckande ljud från bakvagn

J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Hej!

Min e36a har börjat klucka ibland, låter som att ljudet kommer från högersida bak.

* Kluckandet ökar med hastigheten. Växel spelar ingen roll.

* Hörs endast då man gasar lugnt, ger man full gas hörs det inte alls.

* Låter myckte mindre i högre hastigheter. (Mest vid ca 30-50km/h)

* Ibland försvinner det och kluckandet kommer tillbaka nästa dag.

Någon som har en aning? Hardyskiva? Stödlager till bakaxeln?

Mvh Jens
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Om du inte har en pelarlyft hemma så hade jag bett dom kolla det på en verkstad, det borde väl inte kosta allt för mycket att få veta vad som är felet.
Kolla längden på hjulbultarna bak. Är de för långa kan ta i "handbromsdelarna"....
Tror Stödlagret som sitter mellan chassit och stötdämparen gått sönder för dig och dämparen är lös (Dämparen åker in i skuffen om gummit på stödlagret gått sönder). Hissa upp bilen med domkraft, så ser du om dämparen lämnar chassit. De går lätt sönder. Har du sänkt bilen, så är pressen på dem större och kortare livslängd.

Det korta stabilisator staget kan brytas av om du kollar upp det också.

J3
155
J3n5
Tack för alla tips. Ska besikta bilen 18:e, efter det blir det att kolla upp på verkstad om problemet kvarstår!

Clintan, bilen är ej sänkt, dock har den gått 27.000mil.

Dawwe, Tror du det kan börja helt plötsligt? Har inte låtit alls under hela vintern, men nu sista veckan började det låta.

Återigen, tack för tips och råd.
J3
155
J3n5
Förövrigt, OM dämparen är trasig osv. kan det vara värt att köpa ett hyffsat coilover kitt? För är ändå sugen att kunna sänka den lite till sommaren, sen höjja vintertid.
Är det ett "lätt" kluckande så kanske...Hade samma fenomen på just en E36, det var hjulbultarna...Fjäderbenslagret bak är så klart en kandidat, men det dunsar mer när man kör på ojämn väg har jag för mig, brukar inte öka i frekven med högre hastighet. Om frekvens på ljudet är högt (dvs ljudet repeteras snabbt/ofta), typ 2 gånger/hjulvarv så kolla bultarna....
J3
155
J3n5
Det är ett lätt kluckande faktiskt, Låter som att det är ett kluck per däck varv. Tjejjen lyssnade när jag rullade sakta och hon uppfattade ljudet som mer klickande ljud utanför, låter dovare innuti.

Ska imorgon och hämta sommarsulorna på posten, ska lyssna extra noga då.

Tack
Andra kandidater:Främre bärarmsbussningen, men då borde bilen vara slingrig o det är ett rätt "elakt" ljud när den bussningen är kass. Är bussningen riktigt dålig kan man ofta få fram ljudet genom att "sparka" till däcket i framkant hårt...
En grej man kan testa är att "palla" upp bakdäcken i luften (på pallnockar!!). Starta bilen lägga i växel o se om ljudet finns där...Kluckar det då när bilen står still så är det i vart fall INTE någon av de nämnda bussningarna som är orsaken. Då ligger det när till hands att misstänka nåt med handbromsen om man har tur. Finns så klart fler kandidater men man borde kunna lokalisera ljudet rätt bra...
J3
155
J3n5
Lät ju som ett bra sätt att palla upp bilen och testa lägga i en växel.

Får nästan hoppas att de säger nått på besiktningen, så man får sig en "gratis" koll vad som är fel ;)

Återkommer senare med vad som var fel!
J3
155
J3n5
Idag när jag körde och skulle hämta däcken, levde kluckande om som vanligt. Låter som att det är ett kluck per däckvarv.

Lastade av mina sommardäck i källaren, sen innan jag for iväg så provade jag sparka rätt hårt på högra bakdäcket. Och tamefan när jag hoppar in i bilen sen och ska köra iväg så är ljudet borta. Sakta men säkert efter 5 minuters körning kommer ljudet tillbaka igen.

Blir galen!
Har du spänt hjulet ordentligt? Så det inte har lossnat för dig.
J3
155
J3n5
Kan det vara så enkelt? Har iofs inte efterdragit nått. Ska ta och efterdra ikväll.

Mvh
Ingen aning, men tänkte på det som du skrev senast.

Kom att tänka på när de försökt stjäla min mammas fälgar, men inte hunnit bli klara. De hade bara hunnit lossa dem och grannen hade öppnat för att se vad hans hund morrat åt.

J3
155
J3n5
Var idag och pumpade upp alla däcken och drog åt alla bultar.

Alla bultar satt bra.

Låg under bilen och ruckade på höger bakhjul. Fick ljudet att uppstå ganska lätt.

Riktigt svårt att höra precis vars ljudet kommer ifrån, men det låter som att det kommer från drivknuten? Är det vanligt att drivknutarna börjar låta?

Annars kanske det är diffen som låter, dock är det öppen diff på min modell. Brukar öppna diffar kunna gå sönder ens? Tror det bara är dem med diffbroms eller så.
J3
155
J3n5
Länk

Låter sådär typ. Alltså är det nog Drivaxeln.
J3
155
J3n5
Länk

Också ett exempel hur det kan låta, fast min låter inte lika distinkt som hans.
J3
155
J3n5
Den gick igenom besiktningen med endast ett problem:

Spindelled, vänster inre, glapp.

Bokade en tid på verkstad för att byta den och tänkte att jag bokade felsökning för kluckandet i bakvagnen.

Den 27:e.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Har du kollat så att handbromsbackarna sitter fast ordentligt? Bromsskölden brukar kunna rosta sönder och de små fjäderbelastade stagen som håller bromsbackarna på plats lossnar. Vet att de lossnat VB på min bil, dels kan man höra att de inte ligger helt på sin plats när man kör då det gnisslar lite och ibland kan det smälla till VB. Klart värt att kolla upp då det går snabbt.
J3
155
J3n5
Ska kollas upp! Bilen ska som sagt in på spindelledsbyte, bad dem göra en felsökning på bakhjulet/drivningen till hjulet. Får väl veta den slutgiltiga dommen då :)

Jag återkommer
J3
155
J3n5
Tja.. vad ska man säga.
Hade in bilen på spindelledsbyte, de var ute och provkörde bilen, konstaterade att ljudet kom från drivaxeln bak, körde in i verkstaden och bytte spindelled ut å prova den nya spindelleden. Vips så var kluck ljudet borta.
De tror att iochmed att de hissade upp bilen så har något i drivaxeln som legat i olag eller liknande åkt rätt eller så. Får väl hoppas det inte kommer tillbaka :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.