AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.196

Död nyckel E91

bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Plötsligt fungerar varken min eller hustruns fjärrfunktion i nyckeln, bilen går att starta men den öppnar/låser ej. Dessutom öppnar sig bakrutan i bagageluckan hela tiden. Bilen en 335 T-08 8000 min. Min sedan den var ny. Första krånglet i min BMW sedan jag köpte min förts 1986.

BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Kolla säkringslådan! Kolla efter dörrar, se om den är hel!
fungerar c-lås knappen invändigt?

fungerar den så tippar jag på antennförstärkaren under "vingen"...
bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Tack för svar, alltid trevligt att få respons. Kollade säkringarna med viss möda (snälla BMW-ingenjörer, hur tänkte ni när ni placerade dessa en ½meter in bakom hanskfacket?), alla var hela och c-låsknappen invändigt fungera åxå. Bokat tid hos A7H/BMW i Uddevalla på måndag så får vi se vad de kommer fram till.
Hälsar bokar
bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Hade bilen på BMW idag och de konstaterade att det kommit in fukt till antennförstärkaren och att den + kabeln in i bakrutan tagit skada av detta. Ny antennförstärkare + div delar + ny ruta då kabeln ej gick att laga (löda), ca 11000 kr varav delar drygt 7000 kr + moms. Rekomenderad att göra skadeanmälan till försäkringsbolaget vilket gjorts för att se om de tar detta? Någon som vet mer ellere har annat tips. Allla Touringmodeller gror ju igen baktill och jag tvättar alltid bilen med egen högtryckstvätt, kanske ska man vara lite försiktig med strålen upp under takspoilern där antennförstärkaren sitter inbyggd i en låda.
ma
54
magcar
320D E91 -09
M5 E39 -99
525iA E34 -92
9-5 Aero-00

Helt sjukt & orimligt! Så ska det väl inte bli på en premiumbil, kanske orsakat av man har tvättat bilen, för det ska man väl kunna göra...?
De rekommenderar dig att kontakta f-bolaget - jag tycker de borde rekommendera BMW att ta kostnaden istället.!
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Januari -12 körde jag in i en automattvätt och tappade efter det möjligheten att använda fjärren. Konstaterades att antennförstärkaren var slut. Ok tänkte en annan, 13000mil och 6 års väder och vind kanske tog ut sin rätt och tvätten blev på något sätt nådastöten. 2300:- kostade det då.

Idag, 1a automatvätten sedan dess utan tanke på fjolårets fadäs, fick jag samma problem igen. Ingen fjärr.. 14 månader sedan bytet.

Tycker det är helt orimligt att den inte klarar att gå igenom en tvätthall och kommer ställa på BMW för jag anser inte att jag ska behöva betala detta? Kollade t.o.m mappen "Bilvård" där de skrivs att Automattvätt är OK! Den måste ju monteras på ett sådant sätt att det inte tillåts såpass mycket vatten in att skiten havererar?? tätningslist, silikon i skarvar, whatever..

Suck, BMW är bara kul de två första åren...

@ magcar:

Det här är inget ovanligt problem på typ E61. Fukt går in bakom kåpan till antennförstärkaren, som sitter panelen UTANPÅ bakrutan, och antennförstärkaren blir kass.
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Nu har min 320dAT -09 9 000 råkat ut för liknande symptom som signaturen bokar beskriver. Dock ej "öppnar sig bakrutan i bagageluckan hela tiden". Undrar hur det löste sig för dig - tog BMW eller försäkringsbolaget på sig detta, eller fick du stå för fiolerna själv?

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kan tänka mig det är hans (@bokar) 335a jag köpte från ANA BMW Uddevalla. Ingen rolig läsning men bra för mig att tänka på som gillar att hålla bilen hel och ren.

Är också nyfiken på hur f-bolaget ställde sig i denna fråga.

// Jonas

Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Min 320dAT -09 9 000: Har kollat säkringar:ok. Antennförstärkaren oxå kollad visuellt: torr o fin inuti. Kvarstår väl bara kabelbrott på vägen mot antennförstärkaren, vad jag förstår. Vet inte hur kabelhärvan går inuti bilen - om det finns något lämpligt skarvstycke t.ex. Har observerat att centrallåset inte fungerar med den lilla inbyggda dörrnyckeln i nyckeldosan. Är det normalt? Vet någon. Eller kan det vara ett symptom på att det föreligger något ytterligare fel? Har inget larm.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.