|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en M5 e39 som står varmt och skönt i ett hyrt garage över vintern. Vårt villagarage används till bruksbilarna därav det hyrda garaget. Jag har ej möjlighet att kolla till bilen samt underhållsladda under resterande avställningstid. Detta pga mitt jobb och andra orsaker som gör att jag helt enkelt inte har tid i nuläget. Jag vet att jag kanske oroar mig i onödan. Men vad kan ta skada om batteriet laddar ur helt? Jag tittade till bilen i december och då fanns det gott om ström i batteriet. Om batteriet är tomt under flera månader så kan det kanske bli förstört eller sulfateras? Om så är fallet köper jag ett nytt i samband med påställning. Vad mer kan hända förutom att klocka, radio mm nollställs? Stilla gärna min, säkert obefogade, oro! | |
|
Finns det eluttag där du har bilen? Isåfall är det bara att koppla in en "smart" batteriladdare, de känner själva av när batteriet behöver laddas och du kan ha dem inkopplade i princip hur länge som helst. Främsta skälet till att ladda batteriet är att det blir förstört annars. I takt med att det laddar ur (alla batterier laddar ur och dessutom drar bilen lite ström) kommer det att sulfateras och pemanent tappa kapacitet. Ett fulladdat batteri sulfateras väldigt långsamt medan ett dåligt laddat batteri kan förstöras på några veckor. Utöver ovanstående problem, fryser ett dåligt laddat batteri sönder vid relativt blygsamma frysgrader medan ett fulladdat batteri tål sträng kyla. Om ett batteri fryser sönder kan det lätt börja läcka ut stora mängder batterisyra, och det är ingen höjdare! Själva elektroniken i bilen skall klara av att stå strömlös om man bortser från rena "minnesfunktioner". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har aldrig dragit ur batteriet på E39:an så jag vet inte vad som kan hända, men på E34 (M5) så får gärna kretskortet till kombiinstrumentet spel om bilen står med ett påkopplat urladdat batteri en längre tid. Kondensatorerna i kretskortet måste då bytas. Börjar rycka och blinka i instrumentet vid körning. Det är vad jag kan tänka mig förutom att man får byta själva batteriet. M5 E39 i Sverige Länk |
|
|
Hej och tack för era svar. Jag har som sagt troligtvis ingen möjlighet att hinna besöka bilen denna vinter. Hur lång tid tar det innan ett batteri är helt tomt? Batteriet var fulladdat vid avställningen. Bilen står inomhus i ca 20 graders värme. Kanske får ta och muta förvaltaren av garaget med ett antal tusenlappar så kanska han laddar batteriet åt mig. Usch gillar inte att oroa mig. |
|
|
Det är nog inget som helst problem när bilen står så varmt med ett fullt batteri. Bara att sluta oroa dig. :) Om du mot formodan skulle få lite tid, så köp en CTEK laddare och sväng förbi och sätt den på. Men ett fullladdat batteri bör kunna hålla i 5 mån i 20C. :) |
|
|
Sim. Ligger två laddare i garaget. En är dock till båten. Jag hade brådis när jag titta till bilen sist så den glömdes bort. Sen står det också i hyreskontraktet att laddare mm är förbjudet pga brandrisk osv. Dock sa förvaltaren att jag kan ta det med en nypa salt. Men tänk er om jag eller någon annan skulle orsaka en brand. Min bil står bredvid några riktiga dyrgripar. Skulle blivit personlig konkurs då försäkringsbolaget inte skulle ställa upp om man bryter mot reglerna i kontraktet. |
|
| Stor risk att batteriet blir förstört av en sådan långsam urladdning. Bättre att koppla ur batteriet om du inte kan underhållsladda det. | |
|
Byt garage till nästa vinter så du kan underhållsladda den. Jag håller med föregående skribenter: Du bör underhållsladda batteriet så att batteriet inte går sönder. Skulle batteriet ta slut så kan man få problem när man väl ska starta den. Alla minnen nollställda, datoerna varit strömlösa länge, men det kan säkert andra svara på bättre. Min egen M5 E39 laddar helt ur på ca 1 månad om jag bara låter bilen stå utan underhållsladdare. Låter extremt men så är det för mig. (Kan ju vara elfel/krypström) Håller även med föregående skribenter om att köpa en C-tek-laddare. Köp då en modell som har "Rekonditioneringsfunktion". Denna funktionen har återupplivat ett batteri för mig och på så sätt "betalade" sig laddaren direkt. Underhållsladdning av bilen är ett måste enligt mig och en C-tek är helt digital och du riskerar inte att förstöra elektronik. Bara att koppla in och så sköter den allt. ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
| Varför inte ta ur batteriet och ha det i ditt garage hemma över vintern? Där borde du väl kunna lägga på en smartladdare? | |
| Japp, bäst är om bilen aldrig blir strömlös men om den verkligen tar skada råder det nog delade meningar om, ju mer teknkik ju sämre tror jag, andra alternativet är att plocka hem batteriet som någon nämnt och låta den va strömlös konstant. | |
| Ta med batteriet hem till ditt privata garage så det kan stå och gotta sig med underhållsladdning. Annars lär det inte hända så mkt. Den står ju varmt så det fryser iallafall inte sönder! | |
|
Tack för alla svar. Jag ska ringa förvaltaren imorgon och se om han har lust att hjälpa mig mot lite ersättning. Råder som sagt delade meningar om bilen tar skada av att stå utan ström. Batteriet mår iallafall inte bra av att vara strömlöst. Jag får helt enkelt försöka få dit min ctek på nåt sätt. Offtopic. Vet ni om man fortfarande kan köpa den gamla Tws 10-60 motorsportoljan i den gamla förpackningen? Vet att fst oljan ska vara identisk? Hade dock känts bättre om jag fick tag i den gamla hederliga tws:en :-) |
|
| Min gamla m3 e46 hade jag avställd tre vintrar i rad utan underhållsladdning med batteriet påkopplat. Varje vår efter nästan ett halvår i garage så startade den, om än inte med samma "kraft". Nuvarande bil gör jag helt strömlös över vintrarna. Då jag enbart kollar till bilen någon gång per avställningsperiod så tycker jag det känns osäkert att ha el påkopplat i bilen konstant, har varit med om laddare som brunnit och det ser jag inte gärna hända i bilen min :).. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.