AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.173

Misständer vid varmstart

Min klimatkompenserare, en Jeep Cherokee KJ 2.8CRD från -05 har ett lite märkligt problem som jag måste ta itu med nu när den snart ska säljas.

Vid kallstart är det inga problem alls mer än att det låter och ryker lite men det känns helt normalt. Bilen tänder och går fint. Däremot har jag märkt att den misständer lite smått när bilen varmstartas. Alltså om bilen gått någorlunda varm och sedan stått i någon/några minuter och jag startar så går den igång utan problem men nästan direkt så låter det som att den misständer i 2-3sek innan den kommer tillbaks och allt är frid och fröjd. Jag har inte brytt mig om det tidigare då det egentligen inte är något större problem, bilen går i övrigt hur fint som helst. Är det någon som känner igen problemet? Som sagt, detta händer bara vid varmstart.

Min egen lilla teori som jag skulle vilja få lite feedback på är att det har med kallstartsventilen att göra. Alltså att bilen inte känner att den är varm och att den därför får en för fet bränsleblandning. Om detta är fallet, vad gör jag åt det och är det värt den investeringen nu när bilen ändå ska säljas? Hur skulle du som köpare reagera på en sån sak?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kan även var så att den tappar bränsletrycket pga läckande spridare el backventil tex så det tar en stund innan den får upp rätt tryck efter start så det finns nog flera teorier, men inte lätt att peka rakt på. När den då är kall så ser kallstarten till att den får extra bränsle.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Nu har motorlampan tänts och bilen beter sig allmänt "uddlöst". Dessutom funkar inte min ELM327 med sån här amerikansk skit.

Ett gott råd, köp aldrig en JEEP (om du inte vill köpa min för då får du bra pris kompis! ;) ). De må gå som traktorer, och bättre dragbil har jag aldrig sett men fan vad det krånglar. Och dyra som helvete är de att laga också.

Har en Mazda CX5 som förhoppningsvis står på båten från Japan snart. Jag längtar...
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Kan lite om dem men vad har motorn för ursprung? Tänkte om det var samma som i Mercedes t.ex. Kanske svar finns på sådana forum, benzworld.org m.fl.

Med vänlig hälsning, Thomas
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Eller såklart vårt svenska 4x4sweden.se...mkt reklam nu, sorry...

Lycka till!
Har varit inne och läst felkod och det var en "solenoid", en magnetventil som styr laddtrycket till turbon som var kass. Bytte exakt samma solenoid för ett år och en månad sedan. Reservdelsgarantin gäller i ett år. Tack för den...

Första problemet kvarstår dock. Det är en 2.8 liters dieselmotor som jag tror sitter i någon Chryslermodell och nån Dodgemodell också. Har frågat på Jeepsweden.se men får inga svar där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.