AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.380

Reparera eller sälja?

Sida 3 av 4
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Provkörde en Superb Elegance TDI170 med DSG, när de först kom ut. Och minns att jag var mycket positiv. Inte riktigt "premium", men nästan. Men då var det en kort 30min tur, så svårt att dra några seriösa slutsatser egentligen. Enligt Fifth Gear så är den ruggigt bra, de har en hög klipp där de lovordar den. Bl.a. ett klipp där den jämförs med Mercedes. Länk

OT
Är lite villrådig när det kommer till det här med rostskyddsbehandling. Göra själv, nej...Har inte tillgång till lyft och inte tid heller för den delen. Lämna bort för kostnad av 5000-8000kr, nja. Hur länge ska man ha bilen då? Svårt att svara på, men jag har nog kvar den de närmaste 2 åren i varje fall.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Körde en superb för ett år sedan. Blev positivt överraskad men det var två saker som jag inte gillade. Vägljudet och sätet. Sätet finns kanske andra alternativ men om det hörs för mkt från vägen är det kört för mig.

Ung samma åsikter finns på skodas forum. Deras omdöme kan sammanfattas "når inte riktigt premiumklass". Sedan beror det vad man är van vid sedan tidigare.
Lasse Karlsson
Ginos gissning på 35-40 tusen, finns ju inte på kartan! Skulle säga runt 17 tusen för den bilen. Sålde min gamla 530IT-03 i April för 28 papp. Den hade iofs gått dryga 19000 mil, men var istället relativt välutrustad, och hade inte en gnutta rost.

Den hade förvisso också några defekter, men i stort var den helt ok!

Så 35-40 tusen låter för mig som rena fantasier, men man har ju haft fel förut!

Lycka till med försäljningen om den blir av!

modolasse
Den billigaste bilen att äga, är oftast den bilen du redan har.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Lasse Karlsson: får be om ursäkt om jag blandar ihop det, men din 530 du sålde, var det den importerade utan servicebok som låg ute länge på blocket och som pratades om i någon tråd här på autopower?

Mvh Martin
Lasse Karlsson
Kahn-d!

Ja! och?

modolasse
Och... det var kanske därför du fick sälja den billigt.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Lasse Karlsson!

Jag var nyfiken på om det var just den bilen i och med att du använder den som referens när du anser att ginos uppskattning är uppåt väggarna fel, och gino uppskattade möjligt försäljningspris på min bil vid tidpunkten då inlägget skrevs som var ett tag sen nu.

Mvh Martin
Lasse: Kom med i matchen! Din 530 var en av de sämsta E39 facelift jag sett på annons, fellistan var ju hur lång som helst, har för mig att den saknade värmesitsar då den var import från belgien eller nått liknade. Var glad att du lyckades sälja den överhuvudtaget. 28tkr var bra betalt.

En schysst 530 går på mer än det dubbla. Som jämförelse såldes en helt rensad sv-såld 530i-01 med 14500mil för 51tkr i feb-13 och en mycket välutrustad importerad 530i-01 med 16100mil för 69tkr i nov-12. Båda Limousine.

Stephan
Lasse Karlsson
Ja Stephan! du vet ju bäst! så min bil lär ju ha varit den sämsta genom tiderna som nån försökt sälja på blocket!

Ett har man i varje fall lärt sig: Besserwissrar finns det gott om på detta Forum! Du ska i vilket fall som helst passa dig för att uttala dig om saker som du inte har en aning om!

modolasse
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Lasse Karlsson:

Du måste skämta?
Jämför du din bil som du sålde med Kahn-d´s kärra?

BMW M-POWER
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kahn-d, hur mycket kör du per år?

Du får ju en hiskeligt chockerande milkostnad om du köper en nyare bil och inte kör den "tillräckligt" mycket, enbart pga. värdeminskningen. Om man gör lite reparationer (dvs arbetet) själv och köper delar från Tyskland är det svårt att komma upp ens i en halv eller tredjedels reparationskostnad per år för en E39 jämfört med värdetappet på en nyare bil.

Det enda reella problemet tycker jag är rosten, och där gäller att hålla undan och inte låta det gå så långt att det är kört, då är det ganska lätt att plötsligt åka rosthög. Mao bör man varje år nog syna av:
trösklar fram bakom innerskärm,
skarven mellan fram skärm/tröskel fram,
infästningarna i hjulhus bak som håller kjolen bak,
fågelbadet i tanklocket,
samtliga dörrfalsar, gärna slita lite i kitet med fingret, lossnar det=byt
bagageluckan på sidorna/vid delbara rutan upptill,
bagageluckan vid/under nummerskyltshållaren samt handtaget om den är klantigt monterad, /hårdhänt hanterad
bagagelluckans fals invändigt, runt bakljuset som är limmat
underredets skarvar (kosmetisk rost men ändå fult).
Bagageluckans sidor bakom plasttäckbitarna nedtill.
Och givetvis stenskott.

De flesta av ställena ovan är såna att det är först när det rostat ett tag som det "växt ut" till utsidan och därmed syns och då är det jobbigt att åtgärda eftersom man måste lackera hela delen eller göra en skarv (svårt för en amatör). Tar man det tidigt hamnar skarven osynligt = inga krav på perfektion, bara att ta punktblästern, epoxiprimer och lack, verkar hålla riktigt bra dessutom även om det "bara" gått tre år för mina lagningar.

Ja, som nog framgår föredrar jag E39 framför en ny Passat som jag åkte i idag eftersom de flesta nya bilar har så billiga material och därmed känns billiga. Och en 2010 års E61 eller F11 kostar väldigt mycket mer.

Har lagt 1-3 helger per år på bilen förutom en större insats för underredet förra hösten i förebyggande syfte. :)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Marin849:

Kör cirka 1200 mil/år.

Håller med dig i det du skriver. Problemet är rosten, hade det inte vart för den hade denna tråd troligen inte startats. Grejen är den att jag är rätt noga med bilens kosmetiska skick. Jag mår dåligt över parkeringsbucklor, repor och skit. Parkerar oftast längst bort snett och fult bara för att slippa otyget med parkeringsbucklor. Innan vi köpte denna letade vi bil bra länge. Vi sökte efter kombi och var öppna för olika märken. Men trots kontinuerligt letade i dryga året hitta vi ingen begagnad bil i ett skick som var tillräckligt gott tills vi köpte nuvarande. Jag fattar inte hur folk behandlar bilarna för få dem att se ut som de gör. Bilar med 5-6000 mil på mätaren som har märken både här och var, stötfångare bak kan se ut som en parkbänk från Stadsparken och dörrsidorna är fulla av märken från skor eller bälten som slängts upp. Om någon bil ändå klarat sig från den behandlingen så har den råkat ut för en klåpare till rekondare som bränt lacken.... Nu kanske jag låter lite bitter, men att hitta fräsch begagnad bil som ser ut som "ny" är sannerligen inte lätt, och man kan kanske inte begära det heller. Köpa ny är i dagsläget för mkt cash, äta kakan och samtliga ha kvar den är ju svårt;) men men. E39 får vara kvar och jag har insett att jag får tulla på det optiska skicket något och spara till något nyare tills bilen är för dyr i underhåll för att berättiga fortsatt ägande.

Mvh Martin
Lasse Karlsson
GINO!

Ja! vadå`rå!? Hans 525:a min 530:ia, min iofs ca 5000 mil mer, men bättre utrustad, nyare, och helt utan rost! Tycker jämförelsen är väldigt relevant!

Sen verkar ju den här Stephan 735 eller vad han kallar sig för, vara nån sorts guru på detta Forum, så du/ni köper väl rakt av, hans supersågning av min fd BMW.

men då ska jag flika in, att hans referat av min bil iofs kanske stämde då jag i första skedet försökte sälja den. Men Stephan har ingen aning om bilens status, då jag i andra skedet åtgärdat en hel del av felen, och sen då också sålde bilen!

Men som sagt: det verkar vara nån slags lag, oavsett vad skit han hasplar ur sig. Sen inte sagt att inte kan BMW! det betvivlar jag inte! men statusen på min gamla BMW, har han fan ingen aning om, och då ska han inte uttala sig heller!

modolasse
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Förslag:
Ska vi gå tillbaka till ämnet och hantera er mer privata diskussion på annat sätt?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Marin849 du har helt rätt. Sen finns det ju något som heter sinnesro också. Frågan är vad den sinnesron är värd?

I mitt fall så mekar jag helst inte själv. Byta bromsskivor och liknande jobb är OK. Men mer avancerat som byta dämpare och fixa rost och lack, då lämnar jag bort bilen. Och även om jag känner lite folk som kan göra det något billigare så springer det snart iväg ändå. Sen har jag ont om tid när det kommer till att fixa med bilen överhuvudtaget.
Ska iväg till en lokal firma som gör rostskyddsbehandling, för att kolla status på mitt underrede och om det är värt att göra. Behandlingen kostar 8000kr om den ska göras. Noxudol tydligen. Jävligt dyrt om du frågar mig. Men det kanske är värt det? Sen hade jag tänkt lämna bilen på lack framöver. Lacka om front, huv, skärm, baklucka, fågelbad och fixa lite vid tröskeln. Ingen synlig rost, men den finns där. Och just med silvermetallic så blir det att lacka hela delar för att det ska bli snyggt. Där vet jag inte vad det kommer att gå på.

Jag är velig. Samtidigt tillåter inte ekonomin en nyare bil. Eller snarare är det så att vi vill inte låna pengar just nu till ett fordon. Längre fram, om några år skulle det kunna tänkas bli aktuellt.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Det lät dyrt med rostskyddsbehandlingen. Jag hade min inne hos Dinitrol för 2 år sedan och det kostade ca 4500 för en mellanbehandling.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Jo kollar man på dyraste dinitrolbehandlingen på deras hemsida så går det på 5300kr. Närmste dinitrol för min del är 4mil bort. Så det är ju värt att kolla upp. De kanske har lånebil t.o.m..
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Bläddra lite bland trådarna och såg att Marin849 hade fått prisuppgift från dinitrol på sin 2004 e39 och det blev 8000kr. Så det verkar kosta så mycket helt enkelt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stämmer!
Men jag rekommenderar den inte då det enbart är skydd av underrede och hålrum under som tillför något, det är också det enklaste att göra själv, eller betala för det.

Falsarna rostar ändå om dom vill, invändigt i dörrar samt hjulhus rostar det inte och flera av de punkter jag räknade upp ovan skyddas inte av en behandling.

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.