|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Kahn-d: Låter som en sjukt dyr dildo :D | |
|
Kahn-d, Jag var i din sits. Sålde min 525iT till förmån av min nuvarande 535d LCI -09. Jag är mkt händig. Bytte massor på min gamla E39 generator stabiliseringsstag diversa delar i framvagnen lister spänrullar gummibälg för gasspjället handbroms bromsskivor bak+fram batteri sensormatta till airbag osv En del är ju slitdelar, men gratis är det inte. Värdeminskningen på min nuvarande bil är mkt mkt mer på min gamla. Har du råd byt säger jag. Jag gjrode allting själv och höll kostnaderna ganska lågt. Man har inte mkt tid om man jobbar heltid++. Njuter varje gång jag kör min Ubermaskin! E39 hade sin charm men känns mkt åldrad jämfört med min E60! Lycka till! M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Lus: Du kanske hitta en användningsområde där;) men formen är nog inte ultimat... Länk Aousio: Skulle mer än gärna göra liknande byte som dig, men det tillåter inte ekonomin idagsläget. Sambon är föräldrarledig... Skulle gärna byta till en E61 lci men misstänker att de kommer sjunka en hel del framöver nu när F11 kommer ut som begagnat mer och mer på marknaden, i alla fall sjunka mer än vad vi i dagsläget mäktar med. Så om byte skulle bli aktuellt så skulle det nog få bli en så ekonomisk och tråkig bil som möjligt. En E61 lci med ganska få mil skulle säkert gå på en så där 170-180 k och då med liten motor och lite utrustning. Då är dom väl en så där 4 år och har kanske 7-10 k mil bakom sig, så även där kommer säkert en och annan reparation att närma sig, tyvärr. Mvh Martin |
|
|
Jag var och hämta damen för en stund sen, och då säger hon helt plötsligt att bilen är ganska fin ändå, även om den är gammal... Hon säger också att det inte är så mkt fel, utan det är väl bara att ta en sak i taget och fixa... Hmm tänker jag, vad vill hon ha nu?? Sen säger hon "du kan väl inte mena allvar med att köpa nån Skoda eller nåt sånt, hur roligt låter dom motorerna? Nä, vi ska ha en X3, eller dom börjar se gamla ut, en 5 serie får det bli sen istället (läs inom ett par år) och det får inte vara skinnsäten, det är äckligt. Jag vill ha såna där sportstolar i mocca!" Jaha, då var skallkraven definierade. Jag får väl lägga till några börkrav så blir det säkert bra till slut. Mvh Martin |
|
|
Intressant tråd. Jag var i liknande sits för ett drygt år sedan och jag resonerade ungefär såhär. När bilen var ny kostade den ca 350 kSEK och värdefallet för de första 10 åren ligger på ca 300 kSEK. Medellivslängden på en bil i Sverige är ca 18 år och för våra BMW sannolikt längre. Så, med tanke på hur miltal och ålder så är bilen på ungefär halva sin livslängd. Eftersom jag gillar bilen initierade jag en mid-life upgrade där jag rättade till det som behövde fixas samt roskskyddsbehandlade för att återfå ett bekymmersfritt ägande. Med tanke på att första halvan av bilen liv kostat 300 kSEK i värdeminskning så kändes det rätt ok att lägga 30-35 kSEK på att fixa till den inför sin ålderdom. Det är faktiskt inte mycket mer än ett års genomsnittlig värdeminskning fram till nu. Jag hade också fladdrig framvagn men med nya fjädrar och dämpare känns det som nytt igen. |
|
|
Vad var det du åtgärda konkret, till vilket pris samt vid vilka mil på ett ungefär? Mvh Martin |
|
|
Drog igång när jag bilen blev 10 år och passerat 20000 mil och det sammanföll med att jag var pappaledig. Vill inte räkna så noga på det men 30-35 kSEK stämmer nog hyfsat rostlagning, rostskyddsbehandling Dinitrol, inspection2, ny växellådsolja, ny slutväxelolja, nya navkapslar v-hjul, Ventilkåpspackning, Ny blinkersspak, MID pixelfix, ny list förardörr, nya Xenonlampor, aluminiumstag till lampjustering, nya lyktglas fram, Aux-installation, nytt batteri, ABS-modul renoverad av ModuleMaster, ny vevhusventilation och oljesticksrör, nya bälgar mellan LMM och gasspjällhus, ny vindruta, nya torkararmar, nya stötdämpare (Bilstein B4), nya fjädrar (Bilstein B3) och nya fjäderbenslagringar (Bilstein B1). |
|
|
Hej igen, Än har jag tyvärr inte hunnit börja greja med bilen... Tyvärr så funkar heller inte shoppingluckan. Går ej att öppna, så kablaget är väl inte mkt kvar av längre. Det ställer ju till det lite för mig då jag ändå tänkt att ge mig på det själv. Får jag inte upp glasluckan så blir det ju svårt att få fram kablarna va? När jag försöker öppna hör jag att det klickar vid luckan där batteriet sitter. Men mer händer inte... Tröttsamt. Mvh Martin |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Gasdämpare till bakluckan måste du fått ett otroligt högt pris på bytet. Dämparna kostar 380:-/styck hos Schmiedmann och arbetet tar några minuter. |
|
Några min arbete säger du.. Det var ändå 15% rabatt i och med någon kampanj. Kommer inte ihåg om det var 1 h eller 1,5 h dom debiterade och det gäller alltså enbart dämparna för stora luckan och ej för shoppingluckan. Funderar på pm jag ändå skulle byta på shoppingluckan ändå, när jag ändå är på gång. Mvh Martin |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag har aldrig bytt på just en e39 men 1-1 1/2 h låter som ocker. Förstår att det inte går att debitera några minuters arbete men en halvtimme borde funka. |
|
Lite inredningsdetaljer ska ju plockas bort och så innan de kan bytas, men sen har ju BMW nåt specialverktyg som de använder. Hade det varit en konstruktion som på andra bilar hade det ju varit peace of cake att fixa själv. Mvh Martin |
|
|
Uppföljning! Sedan jag skrev här sist har jag köpt 4 st michelin primacy 3 235/45-17. Kostnad 6300 monterat på bil. Gjort fyrhjulsinställning 1000:- Bytt gasdämpare till bakluckan, fick bli org dämpare så något dyrare än jag tänkt men men 1300:- och bytte dem själv. Fixat kabelbrottet, fyra kablar var hel av och ett par var på g. Kostnad försumbar. Så ser det ut än så länge. Men finns en hel del kvar att fixa men nu är lite gjort i alla fall. Mvh Martin |
|
|
helt seriöst, är detta din första bil eller? 14K för underhåll på en BMW är inga pengar alls på en bil som överlag låter fin och inte gått långt och väl om omhändertagen, jag tycker du skall göra det som behövs och köra bilen ett tag till. ärligt, de där är inte dyrt. min Alfa Romeo åkte på en kostnad av 112K för mig i Januari, |
|
| Har du lagat Alfan för 112'?! Seriöst alltså? Det är ju för fan ingen Ferrari? | |
|
wdac: Även om jag inte haft många bilar så är det inte den första. Tror det är den femte, helt seriöst;) Jag har börjat som du säkert sett att åtgärda bilen undan för undan. Och visst, 14 papp kanske inte är så mkt men vem vet när nästa resa med 14 ytterligare papp ska pungas ut och efter det så kommer säkert nästa kalldusch i form av rena fel som kanske inte är betrakta som rent underhåll. Men för din del, 112 k, du måste väl fått med en siffra för mkt där för annars har du väl reparerat bilen din för kanske till och med mer än vad du kan tänkas köpa en motsvarande för ( reserverar mig för att jag inte vet mer om din bil än vad din profil gör gällande) Mvh Martin |
|
|
Har själv en tråd där jag uppdaterar chassit och tar bl.a. upp samma frågeställning som dig Kahn-d. Som lite bakgrund om bilanvändning i vår familj: Jag tycker om bilen och vi använder egentligen inte bilen i någon större utsträckning i familjen. Jag cyklar till jobbet och frugan åker buss. Oftast lämnas/hämtas barn på dagis med cykel eller till fots. Har lagt ner runt 15000kr (hittills), detta med jobb och delar inköpta av mig själv från Tyskland. Besiktigade bilen igår och fick nedslag på rostiga bromsrör. Jaha...bara köra tillbaka bilen till min mek. Och underredet börjar se tråkigt ut, dags för omfattande rostskyddsbehandling för länge sen förmodligen. Till saken hör att jag personligen inte har lust/tid eller tillgång till lämplig lokal att hålla till i o fixa själv. Förutom småjobb som kan utföras på solig dag på uppfarten. Dessutom har jag lite rostfix för en lackerare också. Börjar komma precis över vänster framlykta (inget som syns men bubblan är där), samma med vänster framskärm, vänster förardörr, vänster tröskellåda och där shoppingluckan möter bakluckan. Shoppingluckan har jag själv åtgärdat efter bästa förmåga denna sommar. Börjar dock tröttna på alla dessa reparationer. Känns ju inte kul att lägga flera tusen månad efter månad. Känner mig lite nedslagen och missmodig med mitt E39 ägande just nu. Hur har det gått för dig Kahn-d? Vad säger panelen? |
|
|
Sen senaste uppdatering har jag inte gjort mer än ett tappert försök att stoppa rosten vilket jag kladda med för ett par månader sen. Jag är fortfarande velig, är väl det som person kanske... :) men i alla fall bilen används inte så värst mkt men jag/vi trivs med den. Den är bekväm och fin att åka i. Värdeminskning kan nog inte bli mer än 40 papp till vilket inte är mkt i förhållande till ny/nyare bilar. Ska vi byta och lägga de pengarna skulle jag önska att jag märker en markant skillnad i komfort osv på nya bilen vilket innebär att merkostnaden för annan bil blir kännbar. Så som det ser ut nu så kommer den få rulla ett tag till, ska snart byta resten av leder i framvagnen. Delarna har jag ska bara ta tag i det och hitta nån som kan fixa jobbet. Så händer inget stort så får den rulla. Kan säga att jag i jobbet kör olika hyrbilar hela tiden och vissa är trevliga och fina men andra känns mindre upphetsande. Kan irritera mig på att nya bilar bullrar mer, och är slöare än vår nuvarande. Visst, hyrbilarna är väl inte alltid premium men dem vi brukar ha är s60, octavia, golf, superb, passat mfl. Mvh Martin |
|
| Berätta om superb. Har varit nyfiken på den länge. Finns en maxad modell men 2.0T spisen, som är riktigt fin. Typ denna t.ex. Länk | |
|
Generellt gillar jag superben. Praktisk och rymlig såvida inte tre ska sitta bak. Den är väldigt lång men smal. Nu är det diesel jag kört, 1,6 och 2,0 den senare på 140. 2,0 går helt ok men den lille 1,6 är rätt seg. Det jag kanske skulle önska mer av är ljudisolering på dålig väg. Sen känns det som att den är enklare uppbyggd för den är lite stötig på dålig väg. På bra motorväg är den stabil och fin men om man tar ett brunnslock i en sväng eller liknande så känns den mindre påkostad. Ungefär som att den skulle vara en liten bil i stor förpackning. Kan inte förklara på bättre sätt. Men generellt så är det absolut en vettig kandidat. Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.