|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är så velig... Jag har ett antal saker på bilen som måste fixas så småningom. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska lägga ner (mer) pengar på bilen eller försöka sälja den. För att ni ska få en bakgrund till hur läget ser ut tänkte jag först skriva lite allmänt om skick och underhåll så här långt. Bilen är en e39 iat från 2002 som gått 14800 mil. Vi är andra ägaren på den. Den är nyskattad nu i januari och besiktigad fram till 2013-12. Den är fullservad när det gäller oljeservice och inspektionerna men bromsvätska har bara bytts två ggr och kylvätska en gång sedan ny. När det gäller olja+filter är det bytt vid halva intervallet under min ägo. Utrustningen i bilen är tämligen skral, det är en så kallad tomhyllsa. Skicket är däremot riktigt bra, baklucka och fågelbad så väl som foglister vid dörrarna har klarat sig från rost än så länge. Däremot har det börjat komma lite bubblor i lacken vid bakskärmarna där stötfångarfästet sitter. Sedan 2010 är följande bytt och reparerat: Batteri Bränslepump Generator Bromsar fram och bak inklusive handbromsbackar Länkarmar fram (dragstång på BMW språk) Krängningshämmarstag bak+fram. Nu till det som behöver åtgärdas med ungefärlig kostnad efter att ringt runt lite. Framvagnen är fortfarande inte helt ok, kullersten och skarpa skarvar i vägen känns i ratten. I samband med att länkarmar och krängningshämmarstag byttes köptes komplett framvagnssats in så jag har delar hemma. Kostnad för bytte av styrstag/leder och länkarm höger plus vänster hamnar på ca 1500:- sen hjulinställning på det för en 1000:- Kabelbrott till bakluckan har gjort sig påmind och fått ett prisuppgift på ca 2-3000 beroende på hur mkt som behöver fixas. Gastrycksdämpare till bakluckan är ena trött. Har fått pris för att byta bägge för ca 2800:- Skulle behöva köpa nya sommardäck snart. Och vad kan det hamna på 5-6 papp kanske. Så vad är vi uppe i, cirka 14 papp och då är inte rostfix inräknat. Det lär kosta en slant också. Det är rätt mkt pengar, men en stor del av kostnaden är ju givetvis att betrakta som ordinärt underhåll. Det jag är lite skraj för är att underhållskostnaden bara fortsätter att öka, bakvagnen lär kanske behöva renoveras snart, stötdämparna kommer väl snart som ett brev på posten osv osv. Å andra sidan gillar jag bilen, skicket i sig är för mig väldigt viktigt och är egentligen mkt bra på bilen. Och värdeminskningen på en nyare bil är avskräckande. Hjälp mig gärna genom att resonera fram och tillbaka. Kanske kan tråden med dess prisuppgifter hjälpa andra eller komma med tips till billigare åtgärder. Ha det!! Mvh Martin | |
|
Kan väl tillägga att en aspekt i det hela är att skulle jag sälja den som den är nu skulle jag ju inte få många skattade kronor för den är jag rädd för, men en "händig" person skulle få en mkt fin bil när allt är fixat. Mvh Martin |
|
|
Spontant så låter 14.000 lite för att få behålla en fin bil, rost får man räkna med på alla bilar. Dom fel du uppger är dessutom förslitningar. Så du inte kommer undan även om du köper en nyare bil. Tänkte på kabelbrottet. Jag betalade 1000 totalt på min bil. Så där kan du kanske komma billigare undan, kolla även med elektriker som är lite händiga. Det ska skarvas på nya kablar och inte bytas hela kabelstammen. |
|
|
Din bil verkar vara varken bättre eller sämre än det som finns på blocket att köpa gällande E39 tourisar. Har du inga fantasipriser i sikte så bör du nog få den såld för mellan 35-45 tusen. BMW M-POWER |
|
|
Kan du inte mecka lite själv då ? Kanske hitta ett par däck på blocket till bättre pris än nytt ? jag menar som gått ett par 100 mil. Ang rosten är den enkel att laga där mellan skärm och bakskärm, har gjort det på min, bara att ta bort bakfångarn och laga om du nu har möjlighet, det syns inte heller då den är som en skarv in och blir skugga där. som ovan så är det ju inga fel egentligen utan förslitning, men att dämparna skulle var aslut vid 14 000 tycker jag låter lite överdrivet. dom brukar ju hålla till 20 000 iaf. Hur menar du att det känns i ratten ? |
|
|
Tack för svar. Vet att det är mest förslitningar, förutom kabelbrott som jag tycker är mer av typfel. 14 papp i relation till bilens värde är det jag tänker på plus då allt ytterligare som kommer komma i framtiden... Tänker mig även att kylare, termostat, fläkt, ac:n kanske måste fixas snart... Därför jag är lite velig... Det var en hos en bilelektriker som jag fick priset gällande kabelbrottet. Han sa att e61 var betydligt värre än e39 att fixa och att han hade debiterat 2500 för fix på ena sidan på en e61 nyligen där kablarna var helt av. Dom tar 700:-/h och materialkostnaden var försumbar. Däremot räkna dom lite högt för att inte lämna för positiva besked. Mvh Martin |
|
|
Det blev en del respons:) Gällande skicket på bilen så menar jag det optiska skicket, alltså synlig rost, parkeringsbucklor, repor i lack osv. Och där vågar jag påstå att min bil är i ett faktiskt betydligt bättre skick än den genomsnittliga e39 på blocket. De exemplar som man ser dels på "gatan" eller till försäljning tycker jag många gånger ger ett sunkigt intryck så väl på ut- som insidan. Men nog om det:) Captainoats: har svårt att mecka själv, flytta nyss till Norrköping och har inget garage längre, sen det som behöver ordnas nu drar jag mig lite för att ge mig på själv. Möjligen gasdämparna till luckan, det skulle nog ordna sig, men det andra vet i fan. Service kan jag ju fixa själv, bromsarna fram bytte jag också själv. Men det handlar snarare om en kombination av brist på tid och brist på plats. Mvh Martin |
|
|
Glömde: när jag kör på dåliga vägar eller speciellt på kullersten så upplever jag att ratten skakar, eller rör sig lite vilket irriterar mig. Vägens beskaffning letar sig alltså upp i ratten. Kör man en nyare bil med fräscha bussningar etc så förblir ratten lugn även om man kör på sämre väg. Mvh Martin |
|
|
Förstår vad du menar med ratten, har samma fenomen i min, är nog optimalt att byta dämpare och fjädrar, man märker det nu på vintern när man åker på gator som är "hackade" Men behovet att byta kanske inte är akut ändå om den dämpar bra annars så att säga, du kanske ta ta det viktigaste nu och köra ett år till och byta lite då. så känns det inte lika saftigt med allt på en gång. Rosten kan ju va svår att fixa utan bra plats, men kanske är värt att hyra in dig i ett garage över ett par dagar, lägg ut en annons, eller liknande så kan du mecka eller en vecka så får du mycket gjort och spara mycket sköna pengar. En stad som den lär det ju finnas garage överallt , garage hemma hos folk eller vad som menar jag. Klart kylarn kan paja men om den är hel så varför oroa sig, det kan hända ändå, för jag misstänker att du kommer köpa en beg bil igen och då kan ju samma problem uppstå, va glad att E39 är lättmeckan ändå så man kan göra lite själv. Jag röstar för att behålla den :) |
|
|
Allt har för- och nackdelar som sagt, och nog är det troligt att jag kommer köpa begagnad även nästa gång även om jag då och då funderat på att köpa ny eller nästintill ny bil av enkel art för att reducera risken för problem. Men då blir det en tråkig bil, med sämre komfort och ändå hög värdeminskning... Vilka problem man stöts inför;) Så som du, captainouts, beskriver fenomenet med ratten är det jag menar. Det är inte mkt, men det är en sån sak jag irriterar mig över då det förtar den annars solida känslan som finns i bilen. Mvh Martin |
|
|
Köpa en ny bil för att slippa problem är ju ett alternativt men också lite att lura sig själv eftersom man betalar mer för att slippa problemen från första början + värdetappet. Köper man delar från tyska ebay så kommer man undan relativt billigt, sedan hitta någon som meckar på fritiden kanske ? jag menar sätt ut en annons. Kanske finns någon pensionerad mekaniker som grejar i sitt garage som gör det billigare om det få ta lite längre tid vem vet. |
|
|
Sedan tror jag inte du vill sälja, för då hade du redan gjort det och inte frågat. Följ hjärtat :9 |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Kabelbrott i bälgen till bagageluckan kan man väl fixa själv? Det är väl bara att pilla upp bälgen och kolla vad som är fel. I många fall är det endast isoleringen till några kablar som spricker och gör kortslutningar med andra kablar med sprucken isolering. Att isolera en sådan kabel håller ett antal år. Är det riktigt brott i kabeln så köper man en bit kabel och knyter i båda ändarna och drar ut. Sedan skarvar man eller lödar inne i bagageutrymmet och i bagageluckan. Gastryckdämparna till bakluckan köper du billigt på skrot eller över internet och byter själv. Blocket för däcken. Framvagnen kan du ta det lungt med. Byt en sak nu och försätt med resten om ett par månader. |
|
Det kanske ligger nåt i ditt senaste inlägg;) men jag har en sambo som får horn när jag nämner underhåll på bilen:( hon är trött på bilen och är nyfiken på nåt nyare, hennes premisser är egentligen att den framtida bilen ska vara snygg, men hon vill gärna ha BMW och det har vi den gamla e39:an att tack för:) Jag tackar för dina tips om andra lösningar, och det mesta hade gått om det inte vore för att tiden inte riktigt finns, sambon, barn, hund och jobb gör att jag har lite svårt att vara utan bil en längre tid. Annat var det för något år sen, hade då två bilar och garage, kunde pula i lugn och ro och lösa e hel del själv. Mvh Martin |
|
|
Om du verkligen älskar bilen fixa då felen, Tvekar du,så hade jag sålt den direkt |
|
|
Tror det är väldigt stor risk att du hamnar i samma situation om du säljer och köper en bil som är några år. Köpte själv en E61 -04 för någon månad sen av en privatperson. Hittade en del fel vid köpet men sen kryper det ju fram mer efterhand – glapp i kablar till bakluckan, lite slammer i framvagnen på dålig väg, kassa dämpare till bakluckan mm. Är ändå väldigt nöjd med köpet så kanske handlar det om att inse att säljare sällan är helt ärliga och en del smågrejer kan man leva med/fixa efterhand? |
|
| Märkligt det där med tjejer, min sambo pustar och frustar om det så ens är nya torkare till rutan som ska bytas, verkar anta att det är bara att köra och aldrig går någonting sönder. Underhåll verkar vara onödigt som inte förebygger problem, men nya möbler var 6:e månad är desto mer förklarligt att köpa (fast det inte finns några fel på befintliga) | |
| Därför man fixar det från egna kassan så slipper man jiddra med det :) | |
|
Ja, sambon köpte nyss en liten prydnadssak som inte har någon annan funktion än att titta på.... 17 cm hög och kosta 1700:-... Hmm prioriteringar.... Mvh Martin |
|
|
Hej, det här är väl egentligen en "smak sak"... Om du skall byta till en motsarande nyare bil så är det en 525 LCI från 2007, eller nyare. Värdeminskningen på denna hamnar säkert på 20-25000:-/år. Du tappar kanske 5-8000:-/år på din nuvarande under de närmsta åren, sedan planar det ut lite. Det är då inte säkert att den nyare bilen är så mkt bättre. Det finns alltså en lite "reparations-marginal" på din bil. Det beror helt enkelt på vad du vill lägga pengarna på. Mvh Håkan |
|
| Kahn-d, låter som en klassiker! Något man uppskattar! ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.