AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.035

SUV för hästtransport och jakt

Ka
96
Kalase
LR Freelander 2 SD4 S -11
Hej!

Har börjat titta efter en SUV för att dra våra hästar och även fungera som bil vid jakt. Problemet som uppenbarat sig är att SUV:ar har väldigt små bagageutrymmen och jag hittar inte många alternativ. Kravet är att två vuxna Golden Retrievers måste få plats i bagaget, den ska ha fungerande fyrhjulsdrift helst permanent och bilen ska vara av god kvalitet. Varken i skogen eller med hästsläp på e18 vill jag att bilen går sönder. Bränsleförbrukning är mindre viktigt eftersom det ska vara en 3e-bil och bara köras på helger/semester.

Listan:

Bmw X5 - För litet bagageutrymme, får endast dra 2800? kg.
Mercedes ML- För litet bagageutrymme
Volkswagen Toureg, Audi Q7 - För litet bagageutrymme, VAG
Volvo XC90 - Tråkig? :)
Jeep Grand Cherokee - Kvalitet? 3,5ton dragvikt
Mercedes GL - För dyr! 3,5ton dragvikt
LR Discovery - Kvalitet. Störst bagageutrymme. 3,5ton dragvikt

Just nu lutar det åt Jeep Gran Cherokee, några fler förslag?
Fi
12
Fidde1974
Bmw 750IAL -96
Buick Lesabre Cab 1963
Vw Touareg V8 2004
Hej!!
Tjaa..inget engelskt iallafall...själv har jag en Touarev V8 från 2004...den tycker jag e kanon...vad ska du ha i skuffen...touaregen tar ju 10 matkassar bak!!

Mvh Fredric Touareg o Bmw 750IAL

Ka
96
Kalase
Hundar :) Var lite osäker på bagageutrymmet enda bilen jag inte vet hur stort det är, hittade ingen bra bild på blocket heller. Ska åka ut och mäta lite IRL i helgen. Toureg vore optimalt och den är tillräckligt stor, den vann nått engelskt test om bästa dragbil också.
Fi
12
Fidde1974
Bmw 750IAL -96
Buick Lesabre Cab 1963
Vw Touareg V8 2004
Djupet i skuffen är som ca två pappkassar...o bredden är minst fem...då får du ett hm...hur stort det är.

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Om du ska jaga så finns det väl bara ett ursprungsland för bilen? Nej,,skämt åsido. Men grand Cheokeen har väl inget stort bagage? Hög lasttröskel dessutom.

Synd att LR Disco 3/4 kan vara spännande kvalitetsmässigt, grym bil i övrigt med framkomlighet och fina utrymmen. Ska du jaga kanske den nedåtgående luckan på Disco eller Range Rover uppskattas? Bådas bagage är ju stora, discon finns ju med 7-sits om ni är fler.

Vlken budget? Mercedes GL är ju stor.

Kul att det finns fler hästvänner därute förresten! Önskar att vi var i bytartagen också men ingen hund ännu.
Ka
96
Kalase
Budget är 100-300, hittar jag en bil för 100 som uppfyller behoven tar jag den istället för den dyrare. Klart jag vill ha en Disco 3:a egentligen men en ny rymmer inte inom budgeten och en gammal litar jag inte på, alternativet är en hästlastbil typ Länk och en äldre Subaru Forester. Ska fundera ett tag... :)
Fi
12
Fidde1974
Bmw 750IAL -96
Buick Lesabre Cab 1963
Vw Touareg V8 2004
Om man inte är så rädd för soppaförbruknigen så är det ju jäkligt pra priser på just Touareg V8 !! Skiljer inte mycket mellan V6an o 8:an så därför föredrog vi V8...skönt vrid med härligt drag!!!

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Fidde1974; Grymt trevligt val! Förstår er, har kört V6 och den var ju knappast snål.

Kalase; Cayennen avhandlas just nu i lite andra trådar som jag skrivit av mig kring Turbo-versionen som är mycket bil för pengarna. Touaregen och Cayennen är ju syskon men satsa på så sena årsmodeller som möjligt då de första kan vara luriga. Båda kan ha luftfjädring, låsbara diffar och 3,5t dragvikt (vilket Q7 inte alltid kommer upp till). Behöver du reparera/byta delar känns det ju alltid trevligare att gå in till Porsche än VW. Båda är väl allt annat än billiga på delar...

Får någon Subaru dra så mkt?

Själva tittar vi på att kanske ta C1-kortet för lastbil då B-lastbilarna är så dyra för "lite" extra.
2005- MB ML
Nu var detta ett litet tag sedan, men se till att den Grand Cherokeen du tittar på har ett fungerande antivältsystem. Se länk från teknikens världs texter.

Länk
Land Cruiser? Finns en modell för varje smak och de håller värdet otroligt bra! Fantastiska offroad, och bra komfort i de större modellerna.
Ka
96
Kalase
Tack för all info, nu är det så att det lutar åt en ny GLK 220CDI 4matic, inte så mycket till bagage men ändå ganska ekonomiskt val eftersom vi kör mycket. Dragvikten är 2,4ton och förbrukningen har jag ingen aning om eftersom det är svårt att "provköra med släp" :) Det negativa är väll storleken på bagaget, men det får plats två sadlar och hundarna kan åka i baksätet.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Mmm, hästgrejerna tar mkt plats. nu när vår lilla tjej ska med funderar vi på UME B60/50 för att få mer fritt i bilen...har ni fått nåt bra förslag på GLK? Hedin Bil i gbg/borås har haft bra erbjudande ett tag med business, krok m.m
Ka
96
Kalase
Ja en transport med sadelkammare blir det i framtiden, men det är inte dags att byta vår än och det är inte billigt det heller. Enda kravet för oss är elektrisk baklucka. Jag tyckte f.d. demobilarna låg bra i pris. Fortsättning följer ... :)
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
Multicar M26 4x4 -96
Mkt trevligt val och snygg modell som påminner lite om de kantiga föregångarna : ). Lycka till i letandet och berätta sen vad det blir!
Jag är just igång med att försöka bli av med min JEEP Cherokee (som ni kan se i en annan tråd) och ur ett "dra-hästtransports-perspektiv" så har jag aldrig haft en bättre bil. Går som ett tåg och man märker knappt att man har transporten på. Har lastat med både en och två hästar och det känns knappt.

Dock har den ju en del problem. Den drar diesel som fan, ca 1 liter vid blandad körning och 1.1-1.2 med transporten på. Kvaliteten på JEEP är väl inte mycket sämre än andra bilar som jag upplever det men när den väl går sönder så blir det problem. Väldigt få kan eller vill skruva med den och när man väl hittar någon så är det svindyrt. Delarna är inte orimligt dyra men arbetet tar ofta tid då konstruktionen är ganska puckad i många fall. Tog sex timmar för verkstan att byta två st glödstift exempelvis. Man fick plocka ner halva motorn för att komma åt.

Bagaget är ju ganska begränsat men du tittar ju mer på Grand Cherokee som har större bagageutrymme. Vi har någorlunda stor transport med sadelkammare som tar det mesta.

Själv har jag beställt en Mazda CX5 som jag har stora förväntningar på. Bör komma i mars nån gång.
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Utan att tveka en "folka" tex en sån här Länk

Alpina Club Schweden

Länk
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Länk

Grymt bra bil... Duger åt FN...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.