AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.121

Elfel , tips och rådgivning

Hej!

Jag behöver tips och rådgivning hur jag ska gå tillväga med ett stort problem jag fått på min 130i
började med att gasen slutade fungera,bilen gick endast på tomgång. körde bilen till BMW i Norrköping där de nu felsökt bilen och konstaterar att det är något fel på huvudströmkabeln som går från batteriet till framvagnen.

Felet kostar 15 000kr att laga då de måste byta kabeln och detta skulle ta 1 arbetsdag.

Det som känns så surt är att jag köpte bilen i okt 2012 via en bilfirma, köpte till svensk bilgaranti försäkring för 5000kr just för om något som detta skulle ske, men nu täcker ju inte den eftersom den inte täcker elfel på kablar.

Bilen är en bmw 130i -07

någon som har något tips eller råd vad jag kan säga eller kolla upp??
För att förtydliga felet,

B+kabeln är oxiderad, BMW påstår att orsaken är pga salt på vägarna.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Jag hade nog lyssnat med en annan verkstad. Den kabeln kan nog även en icke märkes verkstad byta till kanske halva pengen.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Om det är matarkabeln fram som är paj så borde det vara betydligt mer än bara gasen som slutat fungera! Jag skulle tippa på att det är någon form av givare som är paj, eftersom det inte finns någon gasvire utan allt sköts elektroniskt idag, om det nu bara är gasen som stular.

Har själv varit med om det på min gamla bil att gasen bara slutade att fungera, då hjälpte det med att bara starta om, du kanske skulle testa att lägga av batteriet en stund för att se om det hjälper, eventuellt också ladda det en sväng då det kan ge upphov till diverse konstiga fel om batteriet är dåligt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Felet är inte okänt på E87...

Har du maskinskadeförsäkring?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
jag tror tyvärr inte jag har det, har helförsäkring hos Länk

de står ju bara vagnskadeförsäkring.

men seriöst hur kan man påstå att felet uppkommer pga salt? då kan man ju fan inte sälja den bilen i sverige isåfall...

de har tydligen bytt nån givare fick jag reda på innan de stängde och då fått gasen att fungera, dock har jag ju haft dålig ström i bilen nu i vinter och det kanske beror på denna kabel, så den kanske endå måste bytas.!?
läste igen under halvförsäkring och såg faktiskt att maskinskada stod där, måste kolla upp det imorgon!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag hade nog tagit hem bilen om den fungerar nu! Sedan satt batteriet på laddning ett par dagar alternativt köpa ett nytt, och sen köra tills det uppstår fler problem. Verkar märkligt att skylla på salt då kabeln mestadels går inne i bilen, ett alternativ kan ju vara att se till att få en riktigt bra och fin skarv och då byta sista biten som är skadad?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
15000:- för att bara byta kabeln?!
Bak är den ansluten med vanlig pressad ringkabelsko men fram kanske det är ngt special?

Annars så tippar jag på att en bil-el firma inte tar mer änn högst en tredjedel inkl material för att byta den emot en icke original kabel.

Eventuellt så räcker det nog att bara kapa och pressa på en ny kabelsko

Såg på min att det hade börjar ärga där den är ansluten mot batterilådan , skrapade rent alla ytor noggrant och sprayade på vaselin och det har hållit sig bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.