|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tjena, Jo det var så att jag såg att torkarn bak gick långsamt och trögt på min e46'a Touring idag. Nu har den ställt sig rakt upp på rutan och motorn verkar inte vilja dra alls. När jag manuellt försökte röra armen lite försiktigt så...fick jag armen i handen. Måste varit bra torr plast i den för det blev ett snyggt rakt brott ungefär nere vid axeln. Således några frågor: 1) Har någon en sprängskiss hur mekanismen för armen tas isär och görs rent? (den sitter ju liksom i själva glasluckan) 2) Ska man kunna se själva torkarmotorn dra runt i bakluckan om man trycker spaken framåt och samtidigt har komfortluckan öppen, d.v.s att mekanismen fysiskt är bortkopplad från drivningen - den gör den inte på min, kan det vara säkringen som brann då? 3) Tror ni man kan köpa en ny arm på skroten, eller är de svimdyra på BMW? (gärna produktnummer om nån har) Tackar för alla tips och hjälp i förväg! /Sb. |
|
Axeln under muttern till armen brukar ärga fast, Länk Torkar arm finn annars på ebay tex Länk 628csi |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ok! Kan du säga mig vilken del du menar? 2, 8 och 3 på bilden verkar vara det som sitter i glasluckan, är det nån av dem va? 4,5,1,6, 7 är nog det som sitter i själva bakluckan. |
|
Nr2 som brukar fastna, finns hos BMW runt450kr, sök här, finns några som har åtgärdat det med rostlösare osv. 628csi |
|
| har fått rengöra den varje vinter på min... | |
Ok, nummer två. Tack! 450 låter dyrt men det är hela "enheten" då antar jag. 08976 - är det svårt att montera ur den (mekanismen) ur glaset? Är det lönt att köpa nån Haynes-guide för att se hur man gör eller? |
EDIT: Hittade en guide att byta denna. Men, för att citera den: "OBS! Vissa har kunnat rädda drivaxeln genom att ta isär och smörja med fett. Själv försökte jag, men misslyckades då den hade fastnat för hårt. Att köra förlänge med fastsittande torkare kan också slita ut torkarmotorn som är ett mycket större och dyrare ingrepp." Hur vet jag om min torkarmotor är utsliten? Jag stängde av när jag såg att armen gick trögt. Om jag öppnar glasluckan (så att axeln inte är inkopplad) ska då motorn röra sig fritt och synligt när man vickar på torkarspaken i kupén? (på min gör den inte det) Sb. |
|
Nu fattar jag inte om du behöver byta själva torkaraxeln eller inte men på en helt annan bil fick jag riva ner bakluckeklädseln först. När alla clips och skruvar var loss fick man rycka bort klädseln och plastsarger för att blotta motorn. Bort med el och slanganslutningar och därefter skruva loss motorn. Med motorn lös var det lätt att pilla och fixa. Jag hade stopp i axeln där spolarvätskan skulle rinna (annat märke som sagt). Det luriga var att få tillbaka klädsel och plast utan att knäcka något. Jag hade Haynes som hjälp. Fick även köpa ett par nya clips då några gick sönder. Du kommer känna dig nöjd när du är klar. För mig tog hela svängen drygt en timme, firman ville ha flera tusen så det var en bra besparing :) |
|
Det är axeln som är fast. Den sitter i komfortluckan (av glas). Torkarmotorn sitter i själva bagageluckan. Det jag behöver veta är hur jag verifierar att jag inte stekt själva torkarmotorn? /Sb. |
| Öppna glasluckan och sedan får du trycka ner låsmekanismen med ngt, dvs simulera att du stängt glasluckan. Sedan ska du kunna se om motorn rör sig. Det finns ett skydd mot att bränna motorn så även om torkararmen sitter fast klarar motorn sig finfint. Det är enkelt att byta delen som sitter genom glasluckan, 20min. | |
Kris - stort tack för din info! Ska testa detta. Skyddet, är inte det säkringen? Bör jag kolla säkringar? |
| Har precis bytt min torkaraxel och den hade ärgat fast något fruktansvärt där den går igenom bakrutan. Tog åtminstone en timme att få loss den. | |
Östra Aros, kan misstänka det. Jag ville som sagt "hjälpa" min arm på traven lite, men det resulterade ju i bruten torkare. Den var nog iof rätt gammal o torr.. var inte mycket kraft jag gav den, men fast, det sitter torkaren. Definitivt. Länk /Sb. |
Slutklämmen: Torkarmotorn har klarat sig. :-) Bavaria Solna levererade ny torkaraxel (670:-) och ny torkararm (250:-) i vadderat kuvert på en dag. Bara att börja riva då. :-) /Sb. |
| Hej, köpte ny torkararm, blad, täckjacka & några skruvar på BMW idag för 500. Resten va bara att lirka loss & smörja med riktigt fett. Sen gick den som en klocka. | |
| Täckkåpa* | |
|
Nu lyfter jag en gammal tråd. Hur gjorde ni när ni tog bort "nr.2" delen aka torkaraxeln? Jag har provat att hamra och bryta och bända med poligrip, kände lite lätt med en plattmejsel men det är ju förtusan bara glas runt om. Är så rädd att hela bakrutan ska explodera. Använde ni er av värme också? Mvh |
|
| Min torkaraxel vill inte lossa. skruven som går genom själva glaskulan sitter så in i h... fast. Försökt med allt möjligt,värma upp men den vill inte släppa.till slut gick axeln sönder på kanterna.skulle bara byta micro switchen men nu blir det även torkaraxeln .om/hoppas jag får den loss.om ni har tips är det välkommen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.