AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.697

BMWs turboljud.

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Hade tidigare en X123d där turbon började låta efter ett par hundra mil, nu samma sak med min F30 328i. Turbon viner/låter inte lite, påminner mer om en SAAB 900 turbo från 1990... En kollega till mig har en Peugeot 308 som han kört 29.000 mil med, turbon hörs inte överhuvudtaget i kupén... Fler som upplever detta???

Det låter inget vidare ingen annan som har 328 an som har fått Saab ljudet?

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
På youtubefilmer där F30 320i och 328i provkörts tycker jag mig höra tydliga turboljud vid växlingar, framförallt på 320i. Men det ljudet man hör där låter riktigt trevligt! Har du möjligen jämfört dessa filmer med ditt ljud?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Låter faktiskt värst vid lågvarv, precis när den börjar ladda. Ylar liksom upp sig, avtar vid hård belastning. Får se om jag kan spela in det...

En kompis till mej har en firmabil ( Opel insigna tror jag 2,0d -12 ) som turbon har dessa ljud.
Det visade sej att den skall bytas ut och verkstadens trodde att någon isbit eldyl följt med insuget och skadat turbon ?!

Förvisso hade min kompis kört i norr när det var riktigt kallt och snörök så helt omöjligt kanske det inte är,men turbon tog stryk och skall bytas ut.

Ljudet påminner om det äldre klassiska turbovinandet eller som hos en del lastbilar/maskiner etc.

Effekten var inte märkbart sämre i motorn men kör man en längre tid så lär lagren ta stryk och sen fortsätter det med haveri antagligen.
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Jag läste i en annan tråd att du Promotech-trimmat din bil. Kanske har dina problem med det att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.