AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.019

Kort takantenn?

Hej! Jag undrar vart man kan hitta en kort snygg takantenn till en 118d-09?:) tack
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Välkommen till forumet!
Kolla här Länk eller här Länk men den kan också köpas hos BMW!

Tackar tackar :) btw vet du vart man kan kolla upp info ang en importbil? :) tack på förhand
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Inte en susning :) Du kanske kan kolla med BMW om du har kontakter hos dem, de borde kunna ge dig servicehistorik och underlag från garantiåtgärder?
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Här är ett ställe till, har själv handlat där. Supersmidigt:
Länk
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Är det vanliga radioantennen? Isf så fungerar en avbitartång alldeles utmärkt. Gummipluppen överst går att dra av, sen korta till önskad längd och så sätter man på den igen. Gjorde det på min, inga problem med mottagningen.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Vill man vara säker på att korta till för frekvensområdet korrekt längd, så kan man förenklat halvera och sen halvera igen om man inte är nöjd efter första iterationen.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag köpte en kort antenn på bmw, kostade inte många kr, och så kan du byta tillbaka om du vill ha bättre mottagning.
Förmodar att antennen (om den är till AM/FM radion) är aktiv, dvs det sitter en RF-förstärkare i antennfoten osv. Om man fritt kunde korta ner sprötet till önskad längd utan att mottagningen försämrades så vore den givetvis kortast möjligt från början...
Självklart påverkas prestandan, och det jag tror som emilsson menar ovan gäller möjligen teoretiskt vad gäller oavkortade spröt med en halv eller en kvarts våglängd osv. 1/4 våglängd på FM-bandet är c:a 85cm.
För redan avkortade system som här med en anpassningskrets och förstärkare, och ev. en förlängningsspole inbyggd i själva sprötet gäller inte dessa teorier.
Man får alltid räkna med förluster och försämrad mottagning om man klipper ner sprötet.
Att det ändå funkar beror bara på att signalstyrkan råkar vara tillräcklig just där man för tillfället kör.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.