|
|
|
|---|---|
| min e39 520i -99 a rycket/miständer vid låga varv då jag påfrästar motorn . har bytt vevhusventilationen utan resultat då slangen va dålig . detta felet börja för ca 3 år sen . men då försvann felet vid stiftbyte . men kom tillbaka efter ca 2000 mil . bytte stiften i gen då försvann det och kom tillbaka efter ca 2 v . har inga felkoder nu . men har haft missfire på 5och 6 ans cylinder . och för fetbränsle på 4-6 lamda bank . någon som kan ge mig tips på vad detta kan vara ? . kan det vara tändsolearna som börjar ge sig ? utan att visa felkoder ? | |
| Mycket troligt att det är tändspolarna som är trötta! Tyvärr mycket vanligt. Flytta tändspolarna 5 & 6 försök att provocera fram misständningarna bör då lägga nya felkoder. Glöm inte att radera felkoderna först. Har du tur så flyttar du felet med tändspolarna. | |
|
jag har bara fått felkod på spolarna en gång sen radera jag det och får inga felkoder igen hur jag än gör |
|
|
Mmm... Vilken diagnosutrustning använder du dig av? Har varit med om att man inte kommit åt sporadiska fel med vissa utrustningar medan andra kunde läsa de som var lagrade som sporadiska fel. |
|
| det är carsoft 6.5 | |
| kan tilllägga att den misständer inte när den är kall i motorn | |
|
tycker att den borde ha lagrat felkoder om den har haft misständningar. Vart bor du? kanske kunde hjälpa dig att läsa av det med min utrustning. |
|
|
Kan vara läge att kolla skicket på lambdasonderna, speciellt eftersom du fått felkod på att den gått fett på bakre halvan av motorn! Hur långt har bilen gått? Hur länge sedan var det du bytte lambdasonderna? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| den har gått ca 17800 nu ...men varför funkar det bra vid stiftbyte ett tag ? | |
|
Kan vara så enkelt att stiften sotar igen pga för fet blandning. Hur såg stiften ut när du skruvade ur dem? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| dom såg helt ok ut . men nu när jag kolla så hitta jag torrsprickor i 5ans tändspole inte i gummit utan i själva spolen om det kan påverka det hela ? | |
|
Är det sprickor i spolen lär det garanterat ge problem, om inte ständigt så åtminstone sporadiskt. Börja med att byta spolen och därefter se vad som händer. Man kan göra en grov visuell kontroll av spolarna genom att köra motorn med täckkåpan borttagen och se om det slår blå blixtar runt spolarna. Det måste vara rätt mörkt för att man skall se blixtrarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....var lite snabb där! Om det slår blixtrar om en spole är den defekt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Spole är beställt ska byta den och se sen vad som händer |
|
| hjälpte inte .... någon med andra tips som kan kollas ? som sagt den går kanon när den är kall ? finns det nått som typ kallstart så den ger lite fetare blandning ? och när den blir varm så ändras det ? typ chock? | |
Karl-Hilding |
Det finns något som heter tempgivare. Den känner av temperaturen på inkommande luft. Om den inte funkar så kan det göra att blandningen blir fetare. På en BMW vi hade så visade den att inkommande luft hade temp 100+ vilket betydde att blandningen blev för mager. Kan nästan jämföras med autochock. |
| ok får man felkod på den ? kan man mäta upp den och vart sitter den ? | |
Karl-Hilding |
Den sitter vid insprutningen och ja vår felaktiga tempgivare gav felkod. En billig grej att byta vill jag minnas. Sök på tempgivare eller tempsensor här forumet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.