AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.499

Går dåligt vid kyla

ro
39
robgar
320d Touring -09, E91
Jaha. tänker ni, ännu en som har problem vid kallstart...

Men så här är det:
På morgonen efter en kall natt, utan motorvärmare, startar jag bumsan utan problem men motorn går ojämnt, precis som om alla cylindrar inte tänts. Den är trög och trött. Har jag däremot haft motorvärmaren i, går den jättefint.
När jag sedan kört nån km stänger jag av motorn och startar igen. Nu går den som en våt dröm igen.
Jag har bytt LMM, tändstift, tändspolar, kamaxelgivare och den ena lambdan.

Tänkte ju byta upp mig nu men har ingen lust att sälja bilen så här.

Någon som: "Jaha, det här är ju ___ som är fel på" - tveka då inte att skriva en rad här.
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Rent spontant tänker jag på tempgivaren som kanske börjar bli dålig och på så sätt ger fel signaler till databoxen som skickar på för lite mängd soppa...

Har haft detta problem på en Saab 9-3 TiD -07 som under vintern vars tempgivare gav upp med följd att jag kunde läsa av utetempen över 50 grader plus trots att det var minus 20 ute och resultatet var ju att den ville ju knappast ge mig någon värme annat än i helt mauellt läge på klimatorn + att den tjurade någon vid start (blev bara 2 starter med dålig givare innan bytet)

Men å andra sidan kanske det inte är lika känsligt på en bensinare som på dieseln.
ro
39
robgar
320d Touring -09, E91
Iofs visade den helt bananassiffror i bilen för ett tag sen, men jag gjorde rent sensorn och nu tycker jag den visar rätt temp. i bilen iaf.
Kan det ändå vara fel på't?
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Den kanske har blivit skadad. Är antagligen ett NTC motstånd, du skulle kunna prova mäta motståndet men då måste du självklart veta vilken resistans den skall ha. Så pass billig sak så jag hade nog köpt på en gång.
ro
39
robgar
320d Touring -09, E91
All right! Försöker hinna fixa det imorrn.
Tack för tipsen!
ro
39
robgar
320d Touring -09, E91
Bytt Temp.sensorn utan lycka och har nu gjort mig av med bilen.
Tack ändå för visat intresse!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.