|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft min E92a -08a, i ca 3mån och hittills kört ca 1000 mil med den (pendlar mkt Gbg-Norge), så det har iaf varit mkt lugna mil. Jag köpte den vid ca 6700 mil och tidigare ägare har väl ifylld servicebok från BMW-verkstäderna, senaste runt 6000 mil tror jag. Jag har såklart stämplat gasen ett antal ggr, men eftersom jag köpte den i slutet av november 2012, så har det mest varit halt och därmed meningslöst att gasa alltför vilt. Turbon har iaf uppfört sig exemplariskt och enbart varvat upp turbinerna som sig bör, har inte hört några missljud eller heller wastegates pysa. Men för ca 3-4v sedan har det börjat avge ett mkt skriande ljud vid kraftigare gaspådrag och såklart känns dessa olustiga ljud dyra att åtgärda och väldigt tråkiga. De kan uppträda både vid varm och kall motor (alltså både efter 1 eller 30min). Om ni vill höra en bättre beskrivning på ljudet, så kolla den här länken och tänk er det jobbiga ljudet, fast lite mer high pitched. Länk . Någon som haft likn ljud eller idéer om det? Normalt eller dyrt? Tacksam för svar. ps. Har sökt bland missljud på forumet, men tyckte inte jag hittade någon relevant träff. | |
|
Hello guys! Jag har letat mer runt på forumet, men ännu inte lyckats hitta någon som riktigt motsvarar mitt fel. Det närmaste jag hittar är: - ev någon insugsventilpackning är trasig - någon slags tjock damask/slang är böjd alldeles för kraftigt för att passa, vid fabriksmontage så att en spricka bildas...detta verkar vara vanligt för en hel del bilar. Dock kan jag inte hitta riktigt något sådant tjockt rör i anslutning till vare sig insuget/turbon. En kollega som jobbat LÄNGE på motorutvecklingen på SAAB funderade om det kan ha varit EGR:en, jag stod som ett frågetecken (vet nu vad det är). Jag vill gärna åtgärda detta. Uppenbarligen har det inte en speciellt central betydelse eftersom prestandan inte ändrats ett skvatt sedan jag först skrev om detta för ett år sedan, har kört 4000mill sedan dess. Men det är aldrig kul med ett högt skrikande missljud från motorn, speciellt inte om jag ska sälja bilen. Mvh |
|
| Jag kan förresten förtydliga genom att säga att bilen i fråga är en 335D E92 -08. Automatlåda (för de som inte visste det). Har nu gått totalt 11.000mil. | |
|
Är det ett ihållande vin eller är det bara under spoolup? För att vara helt säker får du montera ner och känna på turbinaxeln. Kan annars mycket väl vara ett läckage. Jag skulle kollat med verkstad. |
|
|
Det sitter väl två turboaggregat i denna. Varför tror du ljudet kommer därifrån? Skulle det kunna vara multiremmen? |
|
|
Hej! Tack för era svar. Jag tvivlar en smula på att det är någon slags rem, för detta ljud kommer endast vid körning. Har testat flera gånger att varva över 4000rpm vid stillastående, alltså utan växel/D i. Kommer heller inte fram om man bromsar med handbroms+fotbroms och gasar, hinner väl antagligen inte ladda tillräckligt högt tryck. Däremot direkt efter (jag testade i onsdags) tog jag och en kollega en kort tur och då kom ljudet nästan direkt vid kraftigt gaspådrag under körning. Så mkt lutar mot att det är kopplat till turbon. Hur har jag ingen aning om... Det är som sagt ett skrikande ljud, dvs inte ett visslande, utan något som mer påminner om vibrationer som indikerar att något är glapp/sprucket eller liknande. Men detta är enbart fortf mina spekulationer. @Backard: Mjo....det är en twinturbo där den mindre trissan är med redan från början, men när trycket ökar övergår till den större trissan. Jag inbillar mig att en rem hade gett ifrån sig ljud beroende på motorvarm, ej laddtryck? På sätt och vis hoppas jag att det är tillräckligt med fel på turbon pga 15.000mils-garanti (om jag inte har fel?). Annars känns det som ett jäkligt dyrt fel att ens kolla upp :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.