|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte byta växellåds och bakaxelolja på min E91, 320d, manuell, 177 hkr. Vilka oljor rekommenderar ni? När jag kollade häromdagen hittade jag inga avtappningspluggar, sug som gäller? Tack! Christian | |
|
Hej, Jag byter dessa oljor, trotts "Lifetime" tjaffset... För v-lådan ska du köpa oljan på BMW! Det är special olja, till min var det MTF-LT-3. Men kolla på etiketten på lådan, där står det vilken olja DIN låda ska ha. V-lådan ska ha avtappningsplugg. Diffen är det sug som gäller. Till den kan du kolla på Castrols rek. tabell. |
|
|
Hittade inga avtappningspluggar, får kolla växellådan igen. Castrols hemsida säger inget om bakaxeln/diffen, Castrol SAF-XJ? Christian |
|
|
Castrol SAF-XJ SAE 75W - 140 gäller till bakaxeln. Rymmer c:a 1,3 liter |
|
|
Hmm. Min 318d är en "sen" 08:a, LCI. Bör inte skilja nåt på lådans pluggar... Men man vet aldrig. Kolla i botten på den. Eller på realoem. |
|
|
Hej, byte har inte blivit av än men när jag pratade med BMW idag så sa de SAF-XO till bakaxeln... Är det inte diffspärr på en E91 320d 09 manuell? Och även om det inte är det så borde väl SAF-XJ 75W-140 funka? Mvh Christian |
|
|
Nej, det är bara M-modellerna som har diffspärr. Ja, LS-oljan fungerar även i bilar utan diffspärr, men du får ökad transmissionsförlust - speciellt när oljan är kall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, då får det bli XO. Tack! Är det original MTF LT 3 som gäller för lådan eller finns bättre alternativ? Mvh Christian |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är i princip bara M-modellerna som har bromsad differential (eller dylikt) - det var längesen de tog bort den option för "vanliga" modeller. Stämmer, SAF-XJ kan användas både i öppna och bromsade diffar. Medans SAF-XO kan ENDAST användas i öppna diffar. Nu var det ganska längesen Castrol bytte namn på desa produkter, heter numera följande Castrol SAF-XJ 75W-140 => Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 Castrol SAF-XO 75W-90 => Castrol Syntrax Long Life 75W-90 |
|
MTF LT 3 har jag använt i min e91:a för att lådan funkar klockrent med den. Vet inte om det finns andra alt. möjligtvis Red Line? Däremot har vi en 118d med den gamla motorn och till den lådan var MTF LT 2 föreskriven. Jag tyckte dock att lådan var trögväxlad vintertid så nu snurrar den med Red Line D4 ATF vilket gjorde skillnad. Men man tar en risk när man labbar med annat än rek.! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.