AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.074

Stora problem med VW:s automatlådor

Verdi
Länk

"Det finns en skillnad mellan den kvalitetsimage som Volkswagen har och verkligheten. Hälften av våra motorskadeärenden handlar om fel på bilar från VW-gruppen. Det är oproportionellt mycket, avrundar Daniel Wollmar."

Alltså även Audi, Skoda, Seat... Hade en del problem med mina audi-bilar och det verkar inte som att jag är ensam.
Verkar som att Volkswagen håller samma klass som BMW när det gäller goodwill-åtaganden, dvs. låg.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
VW hade växellådsproblem även på dom äldre versionerna av Passat tex. I början av 2000-talet när jag körde bud var det många som körde Passat, och dom atomaterna rasade på löpande band. Har för mig att en kille fick byta 3 gånger på ett eller två år.
Så det är som killen säger, konstigt att dom kan ha kvar det kvalitetsryktet dom har.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det finns spekulationer om att de äldre DSG-lådorna gick varma vid kontinuerlig drift och därför rasade. Alltså körcykler med mycket tomgångskörning (taxi, budbil).

Det borde ju rimligtvis vara åtgärdat nu? Några rutinerade åkare har talat om SBS (skit bakom spakarna), att vissa förare växlat mellan D och R för snabbt, lagt in R under till framåt och så vidare. Majoriteten av bilarna har ju trots allt (?) inte havererat, så man kan ju undra...

Pr
1.031
Profossen
"Under rull framåt" ska det stå...
2010 och 2012 är dom Passater tillverkade som har råkat ut för rasade DSG lådor som jag känner till. Inte lastgamla alltså.
Pr
1.031
Profossen
Oj, då är det illa om det fortfarande rasar automater på löpande band. De bilar jag har hört om har varit uteslutande taxi's mellan 07-09.

Mekatronikbyten har några svurit över som jag åkt med.

Ska inte ge sken av att veta mer än jag gör, mina källor är bekanta med taxirörelse samt ett antal åkare runt Arlanda där jag är i tjänsten ibland. Brukar pumpa dem på hur bilarna går.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.