|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Det här är första inlägget, men troligen inte mitt sista :) Jag och damen skall köpa vår första bil och det verkar som att det landar på en beggad BMW 3-serie. Eftersom det är första bilen och vi är rätt ovana bilköpare (kanske inte helt oväntat) så tänker vi oss att det är säkrast att köpa direkt från källan (Läs: BMW). Min fråga är - stämmer detta? (jag tänker mig här alltså det som kallas för "Premium Selection") Jag har hälsat på Bavaria och Bilias BMW-butiker och där är väl känslan att det är lite mer business och mindre familjekänsla på Bavaria medan Bilia bjöd till rätt friskt med extraerbjudande såsom automatiskt prutat pris + extra vinterdäck med LM-fälg i priset. Bilia känns här som det mer trevliga alternativet. Det var alltså inte så att de på Bavaria kändes otrevliga, det var lite mer stramt bara - inte sådär mys-säljigt, lite mer business-säljigt (does it make sense?). I min värld vann Bilia mig här, men jag är ju sjukt ovan. Frågan alltså: Vågar man, som förstagångsköpare gå till t ex aldbil.se istället (det verkar vara lite vettigare priser bl a + att det verkar som att det oftast ingår vinterdäck med org LM-fälj t ex), eller skall jag kanske hålla mig till Bilia där jag fick ett, enligt mig, trevligt bemötande? | |
|
länka gärna några av bilarna du tittar på alternativt att du skriver vilken 3-serie modell (motor, sedan, coupé, touring) som ni behöver och ev. utrustning som är viktig för er. Det går inte att svara på din fråga annars rent generellt. Däremot så är det ju normalt ett bra val att köpa en Premium Selection bil då den genomgått en rad olika kontroller samt du har även vissa "rättigheter" som du inte har i andra alternativ. Men smakar det så kostar det, så det kan ju finnas även andra intressanta alternativ för er. /Anders |
|
|
Här var det snabba svar! :) Här t ex: Länk (mysig motor, tänker jag - kanske lite bensintörstig) Nyare, med nybilsgaranti kvar: Länk (diesel, manuell, sportst., Xenon, kanske lite tråkigare motor?) hos aldbil finns t ex denna: Länk (här tänker jag att det är bra pris, kanske lite mer mil än de andra, mycket features?) Det är väl några exempel på vad vi funderar över. Det är så galet många parametrar - och jag inser att från dag till annan så ändras vad man tycker är viktigt :) Men just nu är det väl sportstolar, xenon, hyfsad motor, backsensor och eventuellt automat som är ordningen. |
|
|
Det kommer finnas gott om beggade e91:or framöver. Därför är mitt tips att - om ni inte har bråttom - verkligen se till att hitta en bil som känns rätt för er. Samt provkör såklart. Ett par kommentarer till de du länkar till: 325iA, trevligaste motorn såklart. Men ljusgrå tygklädsel låter inte kul, lär kunna bli rejält sunkigt. 318d, säkert supersnål, men jag skulle inte rekommendera den motorn med manuell låda. 320i, kanske bästa kompromissen av dessa du länkat till. Dessutom mycket lägre pris än de övriga. Jag skulle inte vara rädd för att handla av adl bil. Förutsatt att man kollar upp att bilen är ok. Men som sagt, ha tålamod. Förr eller senare dyker det alltid upp en bil som känns helrätt. Lycka till! |
|
| 249´för 318d kändes dyrt med tanke på att nya karossen börjar inte långt ifrån... | |
Karl-Hilding |
Med dessa priser framförallt på 325/318d hade jag kollat på nya ettan. Alla bensinare med turbo. Snåla och effektiva. Alltså på en ny bil! |
|
Tack för alla svar! Karl-hilding: Du menar att vi skall kolla nya 1-serien? Anledningen till att vi tittar på 3-serie Touring är just därför att vi kommer behöva plats för barnvagn o s v (missade att nämna detta) och där ser 1-serien lite väl liten ut. Plus att jag tror det kommer vara svårt att få ens den minsta människa att få plats bakom mig i förarsätet (svårt nog i en 3-serie). |
|
|
Först så tycker jag det är klokt av dig att du frågar om råd först innan du springer iväg och köper en fifflad importbil (billigaste på Blocket) hos en bakgårdshandlare. Och sen upptäcker misstaget i efterhand... Sen tycker jag du gör helt rätt i att först kolla hos BMW/Bilia eller någon annan seriös märkeshandlare. Det är som du själv skriver lite dyrare men kan ge en viss trygghet och det är nog så viktigt om man inte köpt bil innan. Och så ger det en bra idé om hur en bil skall kännas. ALDBil är vad jag förstått seriösa och säljer främst begagnade leasingbilar (min frus A4 tjänstebil leasas via ALD) så just den firman är generellt OK. Det är ganska stor skillnad på de bilar du länkar till, personligen är jag svag för 325 men gillar även dieslarna...eftersom det är du och din sambo som skall ha den så tycker jag ni skall prova och bilda er en egen uppfattning. |
|
| Både Robert och Christian hos ALD bil i UV har jobbat på BMW Solna tidigare. | |
| För den hugade finns en något relaterad fråga här Länk gällande försäkringar och bemötandet från försäkringsbolag o s v. | |
|
Hej TR808 Jag kan nog hålla med dig om att mys-känslan är lite högre hos Bilia i Segeltorp, och att Bavaria Solna känns lite mer som en fabrik för bilförsäljning. Men nu är det ju inte fastighetsaktier du ska köpa, utan en bil. Med det sagt så tycker jag du ska göra affär där du hittar den bilen du helst vill ha; med rätt motor och utrustning till rätt pris. Mys-pys-faktorn hos handlaren är ju rätt irrelevant. Hade jag varit du hade jag tittat på en 320dA Touring. De är oftast väl utrustade, ganska lätt att hitta en med automat, sportstolar och lite trevligt smått och gott. Jag själv tror att en bensinare kommer vara halvt lite halvdöd på marknaden om några år på grund av att en bra diesel har i stort sett samma fartresurser fastän med 40% lägre förbrukning. När jag köpte min cab valde jag mellan en 125i och en 120d - upp till 120 km är faktiskt dieseln något marginellt snabbare men förbrukningen är som sagt 40% lägre - enda nackdelen är att motorljudet är något osexigare. Jag har för övrigt inte ångrat mig en dag på valet som du ser. Bland de bilar som du tittar på så märker du säkert att bensinarna är ca 10% billigare än motsvarande dieslar, om du tittar på motsvarande mil och utrustning. Om du inte har obegränsat med pengar att lägga på ditt bilägande så är en välutrustad 320d Automat Touring med ca 1500-2000 mil det bästa valet. Tycker jag! :) En sprillans ny BMW i de här prisklasserna kostar ca 90.000 kr i värdeminskning de första 1000 milen. |
|
|
En sådan här t.ex: Länk! Dock har den gått för långt för att vara nästan ny. Här på Bilsalongen i Grästorp har vi en mycket trevlig: Länk! Den har gått lagom långt. Priset är lite högt tycker jag - den där borde du kunna få för under 300 smackers. Båda har M sport och M lädersportratten är ruskigt trevlig. Det kommer du märka om du provkör en bil med den. Lycka till och kom gärna med lite motfrågor. |
|
| Köper du en BMW ska du givetvis gå med i BMW-klubben och komma på lite träffar. Dels får du 10% rabatt på original-försäkringen, dessutom får du en rusktigt bra klubbtidning. | |
| Är du sen inte nöjd med draget i en 320d så kan du för övrigt trimma den genom BMW M performance. För övrigt finns det rätt mycker pirattrim också men de skulle jag aldrig montera in i min BMW. :) | |
Verdi |
GTU 327 i Grästorp är löjligt dyr, en 2 år gammal E91 320d som gått 2200 mil för 336 tkr?!?!? Köp _inte_ den, ens om du får den för strax under 300 tkr. Du får en ny 320d F31 för i stort sett samma pengar. Länk |
|
Jag håller nog med Verdi, den bilen i Grästorp känns verkligen galet dyr (100 000 mer för panoramatak, diesel och 1000 mil mindre än 325i-bilen). Eller missar jag något som ni med BMW-vana ser på direkten i specen på Grästorpsbilen? En fråga är också om det är så att bensin är så sjukt o-hett? |
|
|
Jag tror att bensinbilarna kommer komma tillbaka i och med att det blir mindre och mindre lönsamt att köra diesel. Lägg där till höga kostnader för byte av partikelfilter så finns det endel frågetecken kring framtida driftskostnader. De nya bensinarna blir allt snålare med hjälp av ny teknik och överladdning. Med det sagt, dieslarna idag är väldigt populära av tre orsaker. Låg förbrukning, miljöbilspremier och vridmoment. En 520d eller 320d är fullt tillräcklig för de flesta, speciellt med de nya 8-växlade automatlådorna. Det är tveklöst så att i ditt fall så kommer en 320d hålla värdet bättre än en 325i, men självklart är en 325i med med en BMW-sexa ett betydligt trevligare alternativ. Motorgången, sången och karaktären är betydligt mer "BMW" än de något själlösa dieselfyrorna. Du offrar (en hel del) förbrukning, men kör du runt 1500 mil om året så är det inget som direkt knäcker kalkylen. Bilen är otroligt dyr, och stirra er inte blinda på enbart BMW Premium Selection-bilar. I många fall tycker jag bilarna är orealistiskt prissatta och inte nödvändigtvis i så bra skick som man skulle kunna hoppas. |
|
|
Vad tror ni om denna? Länk Den känns ju väldigt väl utrustad för priset, eller tänker jag fel? Visst, den är inte automat men det känns inte som hela världen... tror jag :) |
|
|
AlexanderK: helt fel om 125i vs. 120d... 125i är nästan 1,5 sekunder snabbare 0-100... /Jonas |
|
|
TR808 330 gör sig bra med manuell. Det viktigaste i utrustningsväg och snygg färgkombo med den ljusa klädseln. |
|
| Instämmer - 330:n har bra utrustning. Synd bara att den har fel motor. :) Motorn får du dock välja själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.