AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.798

Köpråd 116i F20

Sida 1 av 2
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Hej Bmw-freaks,
Har fått en superbra offert av lokala handlaren på en riktigt lågmilad 116i som jag provkörde och tyckte den pinnade på riktigt bra:) Har trånat efter en F20 sedan den kom och testade en 118d för en tid sedan och blev sådär upphetsad faktiskt. När jag läste på bmw.se att alla bensinare har turbo kontaktade jag säljaren och blev introducerad till den aktuella bilen och överväger att slå till.

Det verkar ju nästan som alla 1-serie säljs med diesel och jag undrar hur ni tycker om valet av motor?
Jag kommer från en Aygo och senast en lånad nissan 1.8 och tycker nog att allt går som raketer hahaha.
Mvh calle
Karl-Hilding
Det var nytt för mig att alla bensinare har turbo...
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag blev också överaskad, vem kan inte klämma ur 136 hästar ur en 1.6 litersmotor lixom, men i kombination med turbo går den riktigt bra och är långt ifrån dom äldre fyrcyllindriga motorerna .
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Även lilla 114i med typ 100 häst har turbo. Man kan ju nästan tro att bmw bara marknadsför dieslarna med tanke på prispåslaget.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
De nya bensinarna känns härliga med bra bottendrag och skön låda. Slå till vettja!
såg att 114, 116 och 118 alla har en 1.6:a med turbo.. betyder det att det är samma motor och att det lätt går att skrämma upp 114 till minst 116 nivå?
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Länk

114i @152
116i @171
118i @205

Hartge påstår även att förbrukningen går ner lite, men jag är skeptiskt :D

Även om 116 inte är ett fartmonster gillade jag motorns karaktär som känns stark och varvvillig. Mycket roligare än den 118d jag testade några veckor sedan och inte alls som dom gamla sugmotorerna. Det var av den anledningen jag tittade på en diesel först.

Väntar på att säljaren ska komma in och kolla om bilen finns kvar, håller tummarna.
Köp den här!

Länk
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Fin, men för dyr
Dagens 116i F20 är en helt annan bil än "gamla" 116i E87. Egentligen behöver man inte mer när en bil gör 0-100 under 8,5s och har bra drag i mellanregistret. Och diesel i all ära, men en bensinare går ändå lite finare om man kan räckna hem att den drar kanske en deciliter mer per mil...
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag resonerar på samma sätt, dessutom är ju bensin, skatt, service mm billigare än för liknande dieselmotor. Gasrespons och kraftutväxlingen från bensinmotorer är oftast roligare och minst nya 116i med sin lilla turbo:)
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Sådär, då var var man med BMW :D
Styrningen och den falukorvsfeta ratten är det bästa med bilen, får väl återkomma med en rapport längre fram.

//C
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
Borgenscalle,

blev det en 116i F20, och vad fick du för deal?

Är nyfiken för jag lurar själv på att testa en 116i då jag väger melllan en M-sport E87 120 eller en F20 med lite mindre motor - allt är lite beroende på vad jag får för MINIn vid inbyte eller försäljning.

Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Jag betalade 207 och i det priset ingick att byta från sommar till vinterdäck på orginalfälgarna och nya 17"
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
Tack för svar Borgenscalle.
Var det handlaren på norra eller södra sidan av Kgl. hufvudstaden du handlade hos?
Färg på pärlan?
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Söder om söder, den är röd till färgen, vilket jag avfärdade helt från början men det blir nog bra:)
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
Huvudsaken är att bilen är fin och i gott skick.
Njut av kärran, själv kommer jag nu att kliva in i familjebilen V70 för färd mot Bavaria för test av 116i.

Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Lycka till :D
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Vad tyckte du om den?
Fr
83
Fredrik.A
120d M-sport E87 -08
Jag tyckte den var riktigt trevlig! Helt ok i acc, fin känsla i styrning och växelspak. Visst saknade jag bitvis de 175 kusarna från min Cooper S men det är ju en annan typ av bil. Sportig men lite mer mogen, precis som BMW 1-serie i jämförelse med MINI. Gillar också idrive-displayen.

Om jag skulle få ett bra inbytespris på min MINI skulle jag helt klart kunna tänka mig att köra runt i en 116i F20, men det är ju det där med den ekonomiska aspekten. Därför tror jag det förmodligen blir en E87 i slutändan, men peng och skick avgör så jag får återkomma om den biten.

har bara provkört dieselbilarna men får väl prova en 116 jag med nu då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.