AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.339

Skönt med folk som tror på sig själva!

Sida 2 av 5
La
101
Lasse540
540iA -01
Ok Anders, det kanske var lite elakt sagt. Men man kan väl köpa ett torkarblad på Biltema för 30kr och sätta fast den på bakluckan så ser det ju lite mer seriöst ut än att bara ha en plåtarm som ligger mot glaset? Om man skriver ut alla fel som finns på bilen i annonsen och sedan lägger till "det kostar nog inte så mycket att fixa", varför gör man det inte själv. På så sätt har man ju istället en felfri bil att sälja i stället för en halv-sunkig!
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Hatar att sälja bil, kanske därför jag kör så länge med de ja har, för när 528:an ger upp blir det skroten. Och precis som du säger så blir man så jvla less på alla förståsigpåare. Minns när jag skulle sälja PV'n som är 52år där jag beskrev i annonsen vart det fanns rostjobb, så första frågan jag fick "finns de nå rost" hur ska man kunna sälja bil då de inte ens förstår en annons.

Lasse Karlsson
andreas lofgren!

För det första: det heter, det jag bestämt ATT den är värd! om man skriver på svenska

För det andra: Återigen: DET VAR INTE DET TRÅDEN HANDLAR OM!!!

modolasse
Men för å vända på steken.
Inget fel att sätta ut den för 42 och släppa den billigare.

Jag menar sätter du ut den för 28 så kommer ju någon ringa och säga.
Du får 22 jag kommer direkt.
Måste bara fråga varför ligger det 250m säkerhetsbälte ihoptrasslat under sätet?
Lasse Karlsson
delorian!

det är bältesremmarna som jag fäster barnstolen med! Men där har du nog också en poäng! Enligt alla "bilförsäljningsexperter"(menar inte dig!) på detta Forum, får jag väl ta bort dessa också, då en uppdaterad säljannons kommer om några veckor. Enligt vissa sänker det säkert bilens värde med runt 10 papp om de syns på en bild!

HA DET!

modolasse
Karl-Hilding
"Sen om bilen är städad eller ej är väl min ensak! det var inte det tråden skulle handla om!! Den var städad! i övrigt fåtr ni tro vad ni vill"

Jaja...

Inte så konstigt att de börjar med att pruta 40%.

ok det stämmer nog.
Men man får intrycket först av att det kan vara ett bälte.
Eller en bogserlina, och att det har varit nåt fel på bilen eftersom den ligger där och kåpan till öglan fattas.

Jag tycker bilderna på själva bilen duger, lite städning på bilen sen e det ok.

Du kommer alltid få nån form av skit från expertpanelen här som anser att deras egen bil är en altartavla i guld och allt annat e skit :)
no
163
novaland
520iA Touring -10
Dammet ovanför rattstången syns rätt bra på den där bilden.. Sedan så är ju golvmattan på förarsidan rätt skitig.. Visst, det ska den vara.. och sliten, men det hade hjälpt om den va squeeky clean och såg i princip ny ut. Lite högglans på instrumentbrädan och rattnavet. I baksätet så skulle jag personligen få bort alla de där katalogerna och vad det nu är i bakfickorna, samt stoppa undan de där vita sladdarna. Lite högglans på baksidan av förar och passagerarstolen också, sen skulle man inte kunna skilja bilen från en sprillans ny :)

Det är ju trots all INNUTI bilen som man ska sitta och trivas..

Själv har jag också råkat ut får nån lirare som man började undra om personen ens hade läst anonsen. Sålde en polo, skattad och besiktigad, 10k mil för 6000. Snubben ville ge mig två... Jag vart förnedrar och körde därifrån, så killen slängde in pengarna i bilen så jag va "tvungen" att stanna... :P Det vart affär, men på mina villkor.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Basilika: om du la ut din bil för 29' och första person som kom köpte den utan prut så visar väl detta snarast att ditt annonspris var i underkant och kanske inte helt rättvist att jämföra med denna bil.

Sen håller jag med de flesta kommentarerna till annonsen även om det inte var det Lasse startade tråden om. Det finns ju dock ett samband i och med att det krävs en hel del småfix på bilen så tappas ju en hel de möjliga spekulanter, dvs de som letar efter en hyffsat billig kombi men som inte själv vill/kan skruva med bilen. Att lämna in på verkstad och få allt fixat kostar ju trots allt en slant. Istället är det personer som meckar själva som ringer, såna som kanske just letar denna typ av objekt som dom kan köpa billigt, fixa lite smått och sälja med ett par tusenlappars förtjänst.

___
//Ulf
Lasse Karlsson
Tack för lite nyanserade inlägg på slutet i denna tråd! Tar med mig tipsen till kommande försäljning. Är så trist när man öppnar en tråd här, och sen bara får tillbaka massa dravel runt sånt som tråden inte handlar om!

HA DET!

modolasse
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Intressenten som ringde var kanske otrevlig, men jag tycker du (Lasse Karlsson / modolasse) också är ganska otrevlig med en ganska konstig attityd.

Du bör nog ha klart för dig att om din bil nu är, enligt dig, värd 42.000 men t.ex. torkarblad bak för 200kr behöver bytas, då ska den som köper bilen ha minst 300kr i rabbatt. Dvs man kan inte bara dra av värdet på delarna som behöver bytas. Man får dra av kanske 150%, snarare. Köparen ska köpa delen, göra sig besvär och få någonting för det. Dessutom är många av felen sådant de flesta får gå till verkstaden med (växelspaken, spolning bak, PDC) - det är dyrt och är en stpr risk för köparen om han vill ha bilen hel. Varför ta den risken??

F.ö. tycker jag du har en osund inställning till "det är väl lätt fixat". Eftersom det är så lätt och du inte gör det själv visar det på ett slarvigt ägande och det gör bilen kall. Riktigt kall. Toppa med slarviga och taskiga bilder och du är iskall.

Din bil tror jag inte du får 40.000kr för med felen åtgärdade med nuvarande bilder. I nuvarnade skick med nuvarande annons, inte ens 30.000kr. Kanske 25.000, och då har du tur. Själv skulle jag surfa vidare inom sekunder..

På en förmiddag kan du få till en MYCKET mer attraktiv bil, lättförtjänade pengar per timme sett..
Tyvärr får man räkna med idioter när man säljer bilar privat. Framförallt billigare bilar. Du har allt att vinna på en bra annons eftersom det i många fall skrämmer bort många oseriösa, dte är min erfarenhet. En bil som ger intrycket av att vara skabbig ger samtidigt öppet mål för olika argument för prutning...

För mig spelar det ingen roll om bilen är 10 eller 15 år eller 5 år gammal, allt skall fungera och vara tipp topp annars köper jag den inte.
Visst kan klädsel och lack inte vara som ny men allt elektroniskt och mekaniskt skall fungera annars går den bort direkt.
Jag brukar resonera som att om det är detta som syns, hur ser den då ut i allt som inte syns ... problem kan ju ändå uppstå men risken är större att det blir dyrt i slutändan.

Hellre betalar jag ett par 10-tusingar mer för ett fint ex, har man bilen 4-5 år+ så är det skitsamma i värdemiskningen.

Lasse Karlsson
qsacage!

Men snälla du! Det har ju inte med saken att göra! Tråden handlar ju inte om det!! Ska det vara så j.... svårt att förstå!!

Vem som helst kan ringa mig och ge mig vilket bud som helst!! det är upp till var och en att göra!! Sen är det upp till mig om jag vill sälja eller inte!! Men ingen kan ju i stort kräva få köpa en sak av mig bara för att personen i fråga anser sig ha bättre uppfattning om vad bilen är värd än vad jag har!!

Jag skiter i om bilen är värd 10000 eller 100000! DET VAR PRINCIPEN, JAG VILLE DISKUTERA!! Ringa, snacka massa skit(menar inte vad bilen kanske är värd, utan om den är skruvad eller inte, vilket vederbörande inte hade en aning om!!) och vara otrevlig!! som sagt: säg att bilen bara är värd dom där 28000, så är det väl så, men det är väl ändå upp till mig att bestämma om jag vill sälja eller inte! eller??

Som jag skrev i trådöppningen, tyckte jag att jag bemötte honom på ett trevligt och bra sätt! Om han bara sagt att jag bjuder 28000, jag sagt nej, då behåller jag den, och han bara tackat för sig, sagt hej, och sedan avslutat samtalet! hade jag aldrig öppnat denna tråd!!

För sista gången!: Vad en människa vill bjuda mig för min bil, är dennes ensak, utifrån antal fel o brister osv osv, det måste jag ju acceptera o det gör jag också! Men jag avgör om jag vill sälja eller inte! och till vanligt hyfs, hör, att man inte är direkt otrevlig mot folk i sin omgivning, oavsett vad saken gäller! så har jag i alla fall fått lära mig!

Det var det jag ville lufta i denna tråd! inget annat! Sen om du qsacage, tycker jag är arrogant och otrevlig, för att jag kanske felvärderat min egen bil, så måste ju du vara en fantastisk människokännare! Att få stämpeln arrogant/otrevlig, för att man sätter ut en felvärderad bil på blocket, känns ju inte direkt som en vuxen bedömning, utan snarare som en dagis/sandlådebedömning!

Nu stänger jag mina inlägg i denna tråd! känns som om de allra flesta här, till slut i alla fall verkar fattat, vad jag ville få ut av tråden. Sen blir väl tipset, både till mig själv och andra: Starta inte några andra trådar än rent biltekniska på detta Forum. Dessa verkar vara minst möjliga att misstolka/missförstå, inte fatta eller vad som helst! För i övrigt haglar det ju av pajkastning och rena besserwisserinlägg i stort i alla inlägg runt trådar som handlar om nått annat ån just rent tekninska grejer! Där brukar man få rejäla, snabba och seriösa återkopplingar!

Sen har jag säkert själv ochså skrivit ett och annat mindre bra inlägg här, det är sällan bara ens fel att folk träter, får även jag bättra mig!

HA DET!

modolasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Att få stämpeln arrogant/otrevlig, för att man sätter ut en felvärderad bil på blocket"

Det är inte därför. Läs ditt inlägg igen och den ton det är i det så _borde_ du förstå varför folk har fått den uppfattningen.

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Om han hade sagt följande:
"Jag är BMW mekaniker; och då du inte har nån servicebok till din Italienimport, så är den sannolikt "skruvad"! Tror inte det, sa jag, och då fortsätter det: Är redo att ge dig 39000(vill ha 42000) för den imorgon, släpper du den då?

Hade han varit otrevlig då?

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Det enda tråden handlar om är att göra reklam för sin egen sälj annons.. inget annat.

Och för övrigt undrar jag var bilen är "något sänkt"? Inte är det fjädringen i alla fall.
Sh
9
Sharki
760i E65-07
jahapp :)

If God doesn't drive BMW, then why is the sky white and blue?
no
163
novaland
520iA Touring -10
Smajly: Nu har du nog fått något om bakfoten. Han har inte nämnt sin annons en enda gång. Eller var det du som ringde på annonsen och e sur för att du inte fick köpa den? :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.