AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.530

Angående fri service 3år/8000mil

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad säger villkoren för fri service egentligen?
Tar Bmw bara i mot bilen om den själv säger till att den behöver det? Eller alt. att det gått 2år innan man uppnåt intervallen?

Har kvar till September och vore ju trevligt om man kunde utnyttja det på något sätt även fast bilen säger att det just nu är 2900 mil till nästa service.
BMW tar enbart emot bilen för fri service när den begär service. Den konditionsbaserade servicen begär service efter ca 2år även om bilen inte förbrukat den mängd bränsle som BMW satt som krav mellan service intervallen.
Chris87: Njae det där är väl en sanning med modifikation. Mot mig var de schyssta med det där. På min förra bil hade jag bara kört typ 3500 mil på tre år och fick en sista service på slutet innan perioden gått ut trots att det var en hel del mil kvar tills nästa riktiga service.

Kanske är olika mellan olika handlare?
Smurfkungen: Det är också olika mellan olika modeller. På tex E39 och E46 var man berättigad ett oljebyte per år och då brukade de även vara schyssta och bjuda på ett olje/filterbyte sista året även om det var långt kvar till egentlig service.
På E91 (och på F25 X3) är mina erfarenheter precis som Chris säger, dock brukar man kunna lämna in den ca 500mil innan det egentligen är dags eftersom indikatorn tänds långt innan.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då är det ganska så kört..
Trist att det ska vara så himla långa intervaller så man bara hinner med en fri service.

Känns inte som 3år/8000mil fri service är lika värt idag som förr.
En vettigare formulering borde ungefär vara nåt i stil med " En fri service ingår som kan utnyttjas vid valfritt tillfälle"
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Men om du har 29.000 km till service så är den väl nyservad? Nynollad visar den väl ~30.000km?

Eller menar du 2.900 km i ditt första inlägg? Hur mycket har du kört under dina snart 3 år?

Jag fick min första service gjord när jag hade 1.200km kvar på indikatorn.
Haas: På min E91 320d (som borde ha samma intervall som din) fick jag in 3 eller 4 servicar inom 3 år så det stämmer inte riktigt. Har för mig att intervallet var följande:

Oljeservice (inkl kupefilter) 3000mil
Bromsvätska mm "klocksymbol" 4500mil
Större översyn (vet inte riktigt vad som byttes) drygt 6000mil
Minns inte om jag fick in ett oljebyte som en extra service eller om den ingick i den större översynen. Men oavsett bör det ge dig en fingervisning om hur intervallen kan se ut.

Annars håller jag med dig, BMW har blivit snålare. Saker som torkarblad och spolarvätska ingick alltid tidigare vid service men är nu (dyra) extra saker. Visserligen enkelt att göra själv men bevämt att få allt fixat på en gång...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Den har fått en service. Dock har den bara rullat 1500mil. Så det var pga att 2 år paserades som den servades för ett antal månader sen.
Den har väl helt enkelt rullat för lite tidigare för att kunna utnyttja fri service till fullo.

Intervallen låg högre ifrån början, runt 3500 när den va nyservad.

Kristoffer:
Hur mycket rullar du per år egentligen om du hinner med så många tillfällen under 3 år?

Jag körde ganska exakt 5000mil på de två åren jag hade min 320d, dvs 2500mil per år.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Kristoffer_L

Har aldrig fått varken torkarblad eller spolarvätska ¨gratis¨! Måste vart före 2001/02 i så fall?? Mvh
Har heller aldrig fått torkarblad eller spolarvätska "gratis". Servat på BMW sen 1988..!
Passo: Jag fick det i samband med inspektionservice på min E46 hos Förenade Bils dåvarande anläggning i Malmö - detta var en del år sedan (2005/2006) men det var liksom inget snack om saken. Åtminstone inte där och då, kan ju bara referera till min egen erfarenhet och kan inte svara för hur policyn är hos andra.
Vill inte dra igång en pseudodiskussion om detta men om jag minns rätt stod det enligt föreskrifterna i serviceboken "...kontrollera spolarvätskans fryspunkt - fyll på vid behov" - så rimligen borde det ingå. Kanske hade jag tur eller så kanske det är läge för er båda att byta verkstad?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Likaväl som det skiljer i priser verkstäder i mellan kan det ju lika bra skilja en del på vad som "ingår" i priset verkstäder i mellan.
Spolarvätska är ju en sak den är ju billig men torkarblad låter märkligt.
Här där jag bor har vi inte haft en stabil åf genom åren, först när nuvarande tog över blev det lite ordning. Så jag har servat på 5 olika BMW verkstäder.
För nåt år sen tog dom bort kostnaden för spolarvätskan vid service då jag sa åt dom att jag inte bett om det och har fri tillgång till det.

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
För ett par år sedan, dagen före min sommarsemester - lämnade jag in min e91 på service. Bilen var 2,5 år gammal men hade gått 8400 mil. Jag var helt inställd på att betala för servicen, ca 4000 kronor. Men uppenbarligen var personalen på bra humör den dagen. För när jag och min dotter skulle hämta ut bilen tittade killen på oss, konstaterade att jag bara kört 400 mil över gränsen och sade sen. "Ah, jag antar ni kan hitta på roligare saker med de pengarna i sommar. Vi bjuder på detta".

Han gjorde defenitivt både vår dag och start på sommaren. Det blev ett välkommet tillskott i semesterkassan. Dessutom roligt att konstatera att även de större bmw-serviceställena kan vara "mänskliga".
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Se där, dom kan tydligen också om dom vill ;)
Men de är väl Bmw Tyskland som står för denna kostnad? så att det är ingen förlust för den verkstaden så att säga.
Haas: Nej det är svenska generalaganten, dvs BMW Sverige som står för kostnaden. Sen om de i sin tur får en viss sponsring för detta från huvudkontoret är en annan femma. Men man har inte fri service på alla marknader.

Clubsport: Kanske var jag otydlig men även torkarbladen ingick då samma skrivning/rekomendation fanns på E46 (dvs kontrolleras och byt vid behov - bilen var två år gammal vid tillfället så jag fick nya :-). De byter ju bara gummit som ju inte är särskilt mycket dyrare än vad 5L färdigblandad spolarvätska kostar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.