|
|
|
|---|---|
|
Tänkte prova på bankörning, t ex med BMWCS, nu i år, är medlem Vad behöver jag i former av licenser etc? Finns det någon slags "universell" licens som gäller på fler nybörjararrangemang eller hur fungerar det i största allmänhet? Försäkringar? | |
|
Du kan börja med att gå in på BMW CS hemsida o klicka på BMW sport club så står där en hel del av dina frågor! Rejsa.se kan du också kolla en hel del av frågorna! Micke |
|
| Informationen på CS hemsida är inte precis glasklar om man (som jag) har noll koll i dagsläget... | |
|
BMW cs hemsida, sen klicka på sektioner och sen in på BMW sport club! Maila styrelsen om era frågor om inte infon som finns tillgänglig är glasklar! Micke |
|
|
...eller gå in på www.bmwsc.com för att komma direkt till sidan det hänvisas till. Klubben har en licensutbildning i maj där medlemmar kan gå den nödvändiga utbildning för att hämta ut sin förarlicens (SBF). Anmäl dig gärna! BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Om du med försäkring avser bilförsäkringen så är alla medlemmars bilar som deltar på våra arrangemang fösäkrade om du använder BMW Originalförsäkring för din bil. Det är en stor förmån, och något som känns skönt att veta när man är ute på banan. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Hej Hobbe, Min vangskadegaranti går ut i vår och jag har haft kontakt med BMW Orginalförsäkring för att teckna en helförsäkring på bilen som snart skall ut ur vinteridet. Tyvärr har BMW Orginalförsäkring begränsat vid vilka banor som deras försäkring täcker vid bankörning. Till exempel gäller den inte längre på Nurburgring (viklet jag kan förstå) men även Mantorp och Knutstorp är idag körning på egen risk! Däremot så gäller den fortfarande vid typ "konbanekörning" i BMWCS/SC regi. Jag rekommenderar alla att kolla med försäkringsbolaget vilka förutsättningar som gäller. Vad gäller skada mot 3:e man mm så är man försäkrad via BMWCS om man har gällande licens. Kolla upp vad som gäller på BMWCS/SC hemsidan vad som gäller. Kanske kan vi sätta lite press på BMW Orginalförsäkring om vi är många som protesterar mot deras nya försäkringsvillkor? Ifrågasätta varför man skall vara kund hos dem när det inte längre är lika fördelaktigt längre. Jag skall ta min licens nu den 3/5 och ser fram mot att lära mig både mina egna och bilens gränser för att bli en säkrare förare. Borde vara en fördel vid tecknande av försäkring. Vad jag förstår så är det väl ganska ovanligt med olyckor i av BMWCS arrangerande evenemang. Mvh Shadow4 |
|
|
Med BMW Originalförsäkring har man vagnskadeskydd på banträffar som är anordnade av BMWCS/SC med förhöjd självrisk. Vagnskadeskyddet gäller alltså inte på träffar anordnade av andra klubbar utan bara hos BMWCS/SC. |
|
|
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring med flera. Länk Jag frågade specifikt om detta när jag tecknade min vagnskadeförsäkring häromdagen som medlem i BMWCS/SC. Då jag fått uppgifterna om de nya villkoren både skriftligt och muntligt från BMW Orginalförsäkring så räknar åtmindstånde jag med att man kan stå med rumpan bar om olyckan skulle vara framme. Jag hoppas att jag har fel ;-) |
|
|
Inga förändrade villkor 2013. Vad Tifosi skrev ovan gäller för samtliga tillfällen det erbjuds BMWSC/BMWCS-arrangemang. Shadow4, den länk du inkluderade gäller för övriga tillfällen. |
|
|
Ingen blir gladare än jag om jag har fått fel information från BMW Orginalförsäkring. Jag har definitivt inte stål till en ny kärra. Jag får ringa dem igen! Här ligger en begraven hund:-) |
|
| Då var man anmäl till licenskursen i maj, ska bli kul :) | |
|
Tifosi och Hobbe Z4 har helt rätt! Pratade alldeles nyss med BMW Orginalförsäkring igen och fick helt andra besked än förra gången. De villkor som BMWCS/SC har för sina medlemmar gäller. Ber om ursäkt för att ha postat felaktig information. Dock kom den infon direkt från BMW Orginalförsäkringars egna säljare vid samtal den 8/3. Idag pratade jag med någon som är mer insatt i vad som gäller. Så hunden är uppe ur graven igen och jag har lärt mig att hålla käften :-) Ses på banan! |
|
|
Det ska bli kul att se din Z4Sdrive på banan, eller blir det Touringen som får bekänna färg? Hoppas att det blir Z4SDrive - en vacker BMW-skapelse - då vi redan har "syskon" med samma motor på banan i dag. |
|
|
Kommer med E89:an. "Syskonen" lär köra i åttor runt mig :-) Hoppas det blir mycket nytta med nöje i maj. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.