|
|
|
|---|---|
|
Jag körde för ett par veckor sedan med en nyimporterad bil med tillfälliga importskyltar från Tyskland. Körde i 75 på 60 väg och så kom det en liten blixt. Nu har jag fått brev från tyska polizei om att betala 85 Euro. När jag beställde importskyltarna från Tyskland så skickade jag in foto på pass, körkort, bostadsadress mm, så dom har alla info dom behöver om mig. Beställde skyltarna från Länk Men det är tyska polisen som kräver mig på pengarna. Kan man bortse från denna bot eller behöver man betala? Mvh. Richard | |
| Kan tänka mig att du får privat inkassofirma på dig, på uppdrag via Tyskland. | |
|
Hur mycket är du villig att riskera för 85 euro? De flesta länder har avtal med svenska inkassobolag nuförtiden, så risken är att du bara skapar dig en massa mer problem/kostnader istället. Var glad att det bara kostade dig 85 euro, samma hastighet hade kostat dig minst 2000kr i sverige! Åkte själv fast i Frankrike med min M5 E61 sommaren 2011, 165 på 130-väg kostade 90 euro. Tröstade mig själv med att det var jäkligt lindrigt straff mot vad det hade blivit hemma. |
|
|
Inne på samma linje som joxgbg, varför riskera strul/extra kostnader för 85 EUR/730:- |
|
|
Det är inte pengarna i sig, jag bryr mig inte speciellt mycket om 800 kr, för några år sedan fick jag 900 Euro i Finland, det kändes dock:) Det är mer principen, om det kommer fram att det inte följs upp så behöver man inte slänga bort sina pengar. Blir en fin middag för 800 kr som jag hellre avnjuter själv än att ge den till Staten i Schweiz. Och nu tänker säkert flera att det kunde jag tänkt på innan jag körde för fort, men har man 170 mil hem och inte känner till området så är det faktiskt inte så lätt att alltid hålla rätt hastighetsgränser. Nu hade jag dessutom hela familjen med mig, hade jag varit själv eller med en polare så hade det garanterat varit en helt annan summa i böter! Men jag kommer säkert betala, inte värt bekymmer för 85 Euro... Mvh. Richard |
|
|
richo: rätt billigt ,med tanke på om man läser mellan raderna så e det inte första ggr det går för fort , och då utan böter! du e själv inne på rätt spår nu, betala o se glad ut istället! Micke |
|
| Själv blev jag "fotad" i Tyskland januari 2012, än idag ingen bot. Uppskattar min fart till ca 67-68km/h på 50 väg. Kan jag ha sån tur att det som gjort att jag klarat mig (hittills?) är att bilen jag hade var en firmabil, som var leasad, o som dessutom är såld numera? Eller kan jag inte andas ut än? Enligt en "botberäknare" skulle/kommer min bot hamna på ca 200€, om den nu dyker upp... | |
|
Med största trolighet kommer de driva in pengarna via svenskt inkasso. Anledningen att de flesta svenskar slipper tyska böter är att det inte är lönt/möjligt för tyska polisen att spår upp svenskaregade bilar vid mindre trafikförselser. I ditt fall hade de rätt lätt att hitta dig då du hade tyska exportplåtar, så lika bra att betala och slippa extra kostnader. |
|
|
richo: om du har så svårt att gå emot principen och riskera betala något du eventuellt kan slippa undan är det väl bara att ta den där fina middagen istället och leva med ett potentiellt kommande inkassokrav. För egen del hade jag betalat utan att blinka, i min värld är det en självklarhet. /J.I |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Har fått två, betalat båda. Det är ju billigt åka fast i tyskland,och de lämnar ut numera. Kul komma dit, och ska lösa ut skyltar en stressig fredag framgent, och inte få dem för att har en gammla skuld. Nä, skillad om det var typ 20000. så hade jag också funderat, Men 800 kr. Betala säger jag. |
|
Jag har nu gjort rätt för mig. Känns det bra? Inte speciellt.. Hade hellre tagit den fina middagen:) Men som ni säger det är 800kr en piss i Mississippi:) Tack för svaren, vi ses på vägarna. Får trösta mig med alla gånger som man sluppit brev från tyska polisen. Mvh. Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.