AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.756

startproblem med bränslefilter på plats, funkar bra utan.

mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
som sagt, med bränslefiltret på plats slutar bilen starta efter några dar.
efter att ha provat en massa annat när bilen inte ville starta insåg jag att den startade bra varje gång jag tömt eller bytt filtret.
bytte till nytt filter för ett tag sen, när bilen gått två mil och startats några gånger så slutade den starta :(
gjorde då en skarv av ett kopparrör och kopplade bort filtret, då startade den direkt och har gått tiotals mil utan problem så...
har nu satt ett extra universalfilter före originalet "bara-för-att" och kopplat in originalet igen.
(vill ju ha glödningslampa, den funkar inte utan då sensorn sitter uppe på filtret)
så får jag väl se om den slutar starta igen snart ?
vad kan det vara för fel?
för lågt tryck så att den inte orkar få fram soppan med det extra motståndet av filtret?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle gissa på dålig bränslepump som inte orkar med motståndet i filtret...

Hur långt har bilen gått?

Vilket fabrikat var det på filtret som du bytte till?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Låter som bränsle pumpen sjunger på sista versen.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
har bytt både pumpen i tanken och den under sätet...bilen har gått 28000 och filtret var bmw original...
TW
121
TWX
750 il -96
En bra grej kan vara att kolla hur mycket bränsle tryck du har med och utan filter
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Litet läkage vid pumpen i tanken?

628csi
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
mycket riktigt startade den inte i fredags igen...
då vi var 10 mil hemifrån så var det inget alternativ att bogsera hem bilen utan blev att bogsera till verkstad.
de kollade bränsletrycket och före filtret var det bra men efter högtryckspumpen var det noll vilket jag ju iofs var rätt säker på eftersom den startade till med startgas men stannade så fort gasen förbrukats...
de demonterade nån ventil som sitter i pumpen och på den satt en hel del små skräp :(
så nu demonteras pumpen och ska rengöras...
frågan är ju då:
1. hur stor är risken att pumpen är slut och måste bytas?
2. kan spridarrör och spridare rengöras?
3. nån som fått detta gjort, vad kan kalaset tänkas sluta på kostnadsmässigt?
Det brukar sitta ett filter i pumpen som muggar igen.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
ok, hoppas det stämmer att det finns ett filter i pumpen.
någon som har fått pump och spridare rengjorda, så man kan få mellan tummen och pekfingret vad det kommer att kosta?
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

F-låt ´men en fråga - har någon felkodsavläsning gjorts eller koll av live data vad gäller frammatningstrycket till (innan) railpumpen?

ÄR detta tryck för lågt (minns inte riktigt exakt minvärde) gör motorstyrningen inget som helst startförsök! Starten snurrar och allt verkar OK - men INGET startförsök görs. Om detta innebar att railpumpen inte lämnar något tryck ut eller ej vet jag inte.

Se även den här tråden som handlar om likartat problem

Länk

Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.