AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.560

Bmw 520D E61 -08 tar vatten, vad kan vara fel?

sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Hej.

Jaha då var det dags för nästa problem med bilen då...

I morse när jag skulle åka så bara klicka det i startmotorn, den provade dra men det var som om motorn var stum, men på 3dje försöket drog den runt.
När jag åkt ungefär 400m så tändes symbolen för vattennivån så jag kikade i bakspegeln och såg att bilen rykte ovanligt mycket så jag stannade och luktade på avgaserna och kunde känna en svag doft av glykol.
Så bilen skickar alltså vatten ut i avgassystemet på nått vis, frågan är om det är vid turbon eller vid toppen? Kan nämna att när bilen är igång så går inte motorn annorlunda mot vad den gjort förr, enda problemet med själva driften är vid start.
Märkte även att om jag slår av bilen och startar direkt så klickar inte startmotorn utan då drar den runt direkt, men låter jag bilen stå i säg 1tim då klickar den.

Idéer någon?

MVH// Slarva
no
163
novaland
520iA Touring -10
Smaklöst...
Ladda batteriet som steg 1. Varmkör bilen. Försvinner det kylarvatten ur expansionskärlet? Kolla om du har "grädde" på oljepåfyllningslocket och/eller på oljestickan (om sådan finnes).
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Neruitis: Ja visst kan jag det, men får ju inget för den som den står nu så då kan jag ju inte köpa en ny heller, och då tar jag mig inte på jobb...

Novaland: Osäker på om du menar mig eller Neruitis...

Kan även tillägga att bilen gått 14.000mil
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Dawwe: Batteriet är ca 1månad gammalt. Ja det har försvunnit vatten ur expansionskärlet, när jag kollade i morse så såg jag då ingen tendens till vatten i oljan.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Fy va trist! Hur det än är så är ju något som är otätt. Antingen vid turbon eller topplocket. Kör du mycket korta sträckor så bilen sällan blir varm? Börja med att provtrycka toppen hos någon bra billig verkstad. Inte så lätt att gissa vilket ställe det är läkage på.
Batteriets ålder behöver inte betyda att det är "bra". Korta körsträckor (typ under 3 mil) mest hela tiden får även det bästa batteriet att tappa kraften, speciellt vintertid. Ladda batteriet, allt tyder på att det är för svagt då bilen startar fint om du inte väntar. Hur mycket kylarvatten saknas det? Är det helt tomt i expansionskärlet? Det KAN vara som så att du kört omkring med låg nivå en längre tid o att det slumpade sig så att nivån nådde miniminivån precis samtidigt som batteriet är på G? Jag tror inte på "vattenfyllda cylindrar", hade fallit varit så hade startmotorn inte orkat dra runt alls, blir sk "hydrolock".

Det är neruitis som är "smaklös".
Ogway "börja med att provtrycka"? Knappast. Misstänker man kass toppackning börjar man med att kolla om man får avgaser i kylvätskan. Om inte kollar man vidare efter utvändig synligt läckage. Behöver inte alls vara något som är otätt. Lite kylarvätska försvinner det ALLTID. O har man då inte kollat nivån på lääääänge så kan den mycket väl ligga nere på minimi. Men det skall givetvis inte behövas fyllas på typ 1 liter var 100:e mil, däremot kan det vara OK med 1 liter var 3-4000:e mil
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Ogway: Nej åker aldrig korta sträckor, använder bilen som pendlar bil och när jag är hemma använder vi sambons bil.

Dawwe: Nej det är sant men nu har ju bilen bara gått långa sträckor (40mil) samt att man hör hur den kämpar för att prova få runt motorn.
Expansionskärlet är så gott som helt tomt just nu.
Ska fylla upp expansionskärlet och köra motorn lite med locket halvt påskruvat så det inte bygger upp tryck, för om jag slår av motorn utan tryck i systemet och provar starta om ca 1tim och den klickar då också då är det inte vatten i cylindrarna utan nått annat fel, men skulle den gå runt utan problem då måste det ju sippra in vatten i cylindrarna när kylsystemet är trycksatt men inte cylindrarna, kanske inte mycket men tillräkligt.
Gör så här: Kör bilen varm MED påskruvat kylarlock så den får rätt cirkulation mm. Stäng av bilen o låt den svalna helt. När bilen väl är iskall (tar iaf 4-5 timmar!) så skruvar du loss tändstiften(ja det är lite jobb). Är det då vatten i cylindrarna så kommer det spruta ut bra med vatten vid starförsöket, dessutom riskerar du inte att kröka vevstakarna eller liknande. Ditt sätt funkar kanske lika bra?
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Nja skruva ur glödstiften vet jag inte om jag ska göra som steg 1 i felsökningen, måste ju lös med hela insuget för att kunna göra det.

Idé nummer 2: En annan version av min tidigare ide, kör bilen varm med påskruvat lock, skruvar upp locket direkt efter avstängning av motorn och släpper ut trycket, väntar till den är kall och gör sedan ett nytt startförsök?
Sorry...Såg nu att det är en Diesel, ja glödstiften låter man bli:). Om du skruvar av locket när den är varm bör det forsa ut vatten, risk att man blir skållad...
En diesel jobbar med betydligt högre kompression så visst är det tänkbart att det skulle kunna hamna vatten i cylindrarna men ändå inte. Varför? Jo dels för att "kompressionen" är betydligt högre än hos en bensinare, o i båda fallen betydligt högre än de max 2 bar kylsystemet jobbar med. Det kan så klart tänkas att det sugs ner vatten i cylindrarna när bilen är igång, men om det rinner ner vatten i cylindrarna när den är "avstängd" då borde det även tryckas ut kompression i kylarvattnet när motorn går, o gör det det får man grymt övertryck o förmodligen även en kokande motor....
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Slarva: BMW´s kylsystem skall arbeta med övertryck, om du kör med locket till expansionskärlet halvt påskruvat så kommer den trycka ur sig vatten det hållet oavsett om bilen är hel eller inte. Samma sak sker om du försöker släppa ut trycket efter körning, systemet kommer trycka ut sig en mängd vatten och det finns en risk att du skadar dig.

Dessutom riskerar du att få nya problem med luft i systemet, jag tror inte det hjälper dig med felsökningen på något vis om du manipulerar kylsystemet. :)

//Bjersér
sl
38
slarva
740iA -97
Passat Alltrack -13
Bjerser: Här redan provat min idé med att släppa trycket vid avstängning, och det funkade ypperligt, nu starta den direkt utan ett klick först, vilket betyder att när jag slår av motorn och låter trycket vara kvar i kylsystemet så sipprar det in vatten i cylindrarna/cylindern.

Så mitt problem är nu alltså att jag måste byta toppackning. Men göra det hos BMW kommer sluta med en faktura på ett större 5 siffrigt belopp vilket jag absolut inte känner för just nu.

Så, är det nån här som bytt toppackning på en nyare BMW diesel och vet om man behöver några specialverktyg eller ej?
Samt går det ens att bara byta packningen eller måste toppen bytas också? Har en bekant vars far har bilverkstad och han har fått gå en kurs hos BMW för att få börja serva dom och då vart han tillsagd att det inte går att byta bara packningen då toppen är laserslipad.
Jag vet inte om det var skitsnack från bmw's sida för att få sälja mer reservdelar eller om det faktiskt är så?
re
1
reda
bmw 535 2007
slarva;Kan du skicka mig din e-post

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ok, kul att du prövar dig fram även om du stöter på lite skeptiska kommentarer!

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.