AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
561

BMW 528?

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Hej!

Jag är intresserad av att köpa mig en BMW, och då en 528 E39.
Modellen kom väl 1996, men när har den blivit uppdaterad?
Vilken årsmodell ska man inrikta sig på (har dock inte råd med någon 2000 eller nyare)?
Tacksam för råd!

/Fredrik
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Rikta in dig på en -97 med Steptronic.

Mycket trevlig bil!
Glöm Steptronicen! =)
Hmm, hur mycket vill du lägga ut? För ca 185" kan du få en väldigt fin 528!
Ex. Länk
Länk
Lycka till!

/Manray/
Tigerr
Köp 97 och framåt! Bäst är juue 98/99.. Men dem kostar också litta mer.. Så en 1997 är perfe!

Tigerr
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Köp -97 eller senare, gärna med steptronic om Du föredrar automat före man.
Tidigare modeller av 523/528 hade en del barnsjukdomar. Begär full dokumentation om bilen, då ser du vad som gjorts, då kanske en 96 till rätt pris kan vara ett alternativ.

Vad Du än väljer lycka till

NoFear
<¤¤00¤¤>
Dy
370
Dyngrak
Tackar för tipsen å råden!

mvh
/Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag kan nog tänka mig att de flesta barnsjukdomarna är åtgärdade på 96 orna.Och en del fel typ abs/asc förekommer ju även på 00-modeller trots uppgraderade givare.Och en finare automat än steptronicen har jag aldrig kört.

MVH
Hasso
-96: Första årsmodellen. Behäftad med vissa barnsjukdomar.
-97: De flesta barnsjukdomar åtgärdade. Touringmodellen gör entré.
-98: Uppdateringar av detaljer. Bland annat ingår den åtråvärda M-sportratten i komfortpaketet. (Obs endast svensksålda bilar).
-99: Uppdaterad motor med dubbelvanos. Xenonljus och krockkuddar i a-stolparna blir standard.
-00: Möjlighet att välja sportpaket som inkluderar 17"-hjul, sportstolar och aerodynamikpaket.
-01 528i utgår ur modellprogrammet. Namnet 525i gör comeback.

Jag rekommenderar personligen -97 och framåt. Kontrollera bakluckan NOGA på tidiga årsmodeller då misslyckad galvanisering leder till att lacken släpper och rosten får fäste. Öppna luckan och följ skarven mellan innerplåt och ytterplåt. BMW är dock generösa med garantiåtgärdande på detta fel även på tidiga årsmodeller. Lyssna efter knarrande dörrlister. Nyare bilar reviderades med karmlister klädda av filt istället för gummi. Inget dyrt men väldigt irriterande fel. I övrigt är jag nöjd med min E39:a, som är en 523i. Jag rekommenderar att provköra 523:or då ret inte skiljer mycket i motorprestanda. Enligt flertalet oberoende källor är 523 endast nedtrimmad på pappret för att det skall bli jämna språng mellan modellerna 520i, 523i och 528i. Teknikens Värld mätte upp en 523i -96 till 169 hk på drivhjulen, vilket med normal transmissionsförlust motsvarar nästan 188 hästar i motorn! Däremot har 523i ett sämre bottendrag än 528i. När jag sökte bil valde jag det finaste exemplaret och struntade i om det var en 523i eller 528i. Skillnaderna är ändå så små. Däremot är det stor skillnad till ytterligheterna 520i och 540i.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Se upp även för rostande tanklock, sök i forumet - jag tror vår käre "hasso" har skrivit en del om detta.

roadZter
Tanklocket är gjort i plast... Däremot gör en idiotisk konstruktionsmiss att det blir vatten stående innanför tanklocket efter till exempel en tvätt. Har inte hört att någon bil börjat rosta på det utsatta stället men det är ett väldigt störande konstruktionsfel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har förkommit bilar med rost under tanklocket enligt detta forum.

MVH
Hasso
Ok! Då är det bekräftat. Varför har inte BMW ändrat på konstruktionen genom åren om bilarna uppenbarligen rostar på det utasatta stället?
Diskussionen angående tanklocket kan med fördel flyttas till tråden "Simbassängen under tanklocket på e39, lösning?"
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
varför inte en E34? Enligt många med mig den snyggaste Sedan BMW byggt, den sista med riktig BMW-front; 4 lyktor, riktig motorhuv och inte så himla breda njurar. Då får du slanten att räcka till en 535/540 med full utrustning.

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Dy
370
Dyngrak
Tackar för alla råd och tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.