|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett erbjudande att köpa en Alpina B10 4.6 Touring 98 billigt genom en auktion. Bilen har gått 22k mil och verkar vara i fint skick. Bilen är gråmetallic och har svart skinn. 18" Alpina fälgar, navi, dubbla rutor, webasto... 1. Frågan är om denna bil har ett "samlarvärde" om 10 år (har ej tänkt köra bilen just nu iaf), eller om den är för vanlig? 2. Vad bör den kosta? | |
|
Hej! För att svara på fråga 1 så blir den inte en samlarbil, den är inte tillräckligt udda! Fråga 2 svarar jag utan att kolla upp några priser och går på vad jag själv skulle vilja betala så blir det runt 55-60 000:- och då ska den vara i mycket bra skick! Ska du bruka bilen åretrunt så bör du ha koll på din börs, för Alpinabilar kan bli mycket dyra att äga, om du har otur att byta många reservdelar. Kvalitetmässigt håller dom världsklass ihop med BMW! Micke |
|
|
Samlarvärde eller inte. Alpinor är ju drömbilar i förfining. Vad de är värda för andra bryr man sig inte om så länge man gillar sin bil så tänker jag. |
|
|
hade det varit en 4.8S kanske den fått samlarstatus i Alpina nörd kretsar annars är det varumärket urvattnat från E39/E46 o framåt. men fortfarande en jävligt nice bil för pengarna :-) |
|
| Det har legat några E39 Alpina V8 på blocket under vintern, verkar inte ha varit någon vidare efterfrågan på dem.. | |
|
Topplockspackningarna går på dessa bilar då de är av organiskt material, därför så många ute till salu, när packningen går bränner du håller på cylinderväggarna oftast vilket gör en reparation dyrbar. Skulle inte förvåna mig om varenda en som ligger ute just nu har dåligt kompvärde på nån cylinder eller två.....tickande bomb helt enkelt. |
|
|
finns eftermarknads MLS till M62 ser att det står 93,6mm i bore dia, nu har väl M62 92 mm vill jag minnas medans Alpina 4.6 och 4.8 har 93mm borr. men den kanske går att använda ändå själv har jag S62 packing (MLS) på 93mm borr (fodrat S62 block) och det har funkat hittils. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.