AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.149

Låna en demobil

Nån som vet hur BMW's hantering av demobilar fungerar? Jag känner till flera fall där en ny BMW hämtats ut och körts av en privatperson i nästan 1 år för att sedan lämnas tillbaka och annonseras ut som demobil av handlaren. Finns det inga skatteregler och liknande för när en provkörning övergår till förmån?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle tro att det krävs att du är en VÄLDIGT bra kund för detta. Vet en person som haft ett sådant upplägg och han köpte ett flertal riktigt dyra BMWs innan.

Skattemässigt så är det säkert inte tillåtet om du inte betalar handlaren.

-------
//Lövet
Okej, i dom fallen jag känner till så har människorna aldrig varit ägare till en BMW, inte i nått avseende, varken privat eller leasing. Så det förefaller vara business utan påskrivna papper. Dvs. bilen "hyres" mot nån form av kompensation av obeskattade medel. För rätta mig om jag har fel, om bilen skulle vara nån form av hyrbil så skulle den väl inte vara registrerad på Bilia Group från första reg.datum tills dess att den står till salu i hallen som demobil 1 år senare?

Jag är absolut inte ute efter att vara nån Janne Josefsson-wannabee, rent allmänintresse från min sida ;-)
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Det rör sig säkert om tjänstebilar inom BMW Group.
BMW Group har en stor organisation anställda med tjänstebil som vilket företag som helst. Därav att de står registrerade på BMW från de att bilen tas i trafik tills den säljs till kund.
Många av bilarna som är till salu hos BMW Vällingby är fd tjänstebilar från BMW Sverige.

/Rickard
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl helt enkelt en form av olagliga affärer att slippa undan skatt. De lånar en bil och betalar på något annat sätt under bordet.

corzair
Volvo V70 - 12
Jag tror helt klart dom betalar i natura.
Karl-Hilding
"Jag tror helt klart dom betalar i natura."

+1

Dom fallen jag känner till har inga kopplingar till Bilia group i form av anställning eller liknande. Kan en säljare "hyra ut" en demobil utan att dennes chef undrar vart demobilen tagit vägen? Jag tycker att även om chefen för hela anläggningen skulle "låna ut" bilar under så lång tid så skulle nån annan på firman reagera. Det är ju trots allt inga småsummor som dessa bilar kostar.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Måste vara jobbigt att ligga sömnlös över dylika funderingar.
Jag tror att det finns en vettig förklaring och inte att de betalar svart eller på något annat sätt.
Det kan ju inte vara så att ett stort företag som Bilia Group inte har koll på sina bilar och kostnader. Värdetappet på de här bilarna + försäkring etc. är ju något som givetvis skulle ha uppmärksammats av ekonomiavdelningen.

Det mest rimliga är att det är en löneförmån. Kanske är det någon form av "nära och kära" förmån som gör att man kan låta någon närstående ha bilen och det dras ett förmånsvärde på den anställde? (eller så dras det inget förmånsvärde men det räknas som en löneförmån)

Om det är många bilar så måste det ju ske olyckor etc. så jag har svårt att se att det sker i hemlighet av någon enskild anställd utan företagets vetskap.

Jag gissar ju givetvis, intressant att se vad ni andra tror. :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Artister, idrottsstjärnor m.fl. kan ju ha någon form av sponsoravtal med en handlare eller generalagent, vet dock inte hur det fungerar med beskattning och annat i såna fall. När jag jobbade på dåvarande BMW Group i Solna 2001-2005 hade vi inne en då ett år gammal E46-coupé som körts av Mauro Scocco via någon form av sponsring, det var åtminstone vad som sades då.

Om det rör sig om en okänd privatperson som får låna en bil i ett år låter det nästan som ett fall av utpressning...

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.