|
|
|
|---|---|
|
Vi möts av reklam om att Diesel blir mer och mer miljövänligt! Helt OK för min del, men hur är det med kvaliten när man blandar till rpasolja ller annat? Mår motorn bättre av den, eller rent av sämre? Bränslepumpen, spridare hur påverkas dessa? Kan det t.o.m var så att man får dieselknackningar pga "miljö" diesel? Ska man behöva lägga till egna tillsatser varje gång man tankar? Hans | |
| Jag tror ju mest det är energiinnehållet som minskat. Så eventuell miljöförbättring (för samma volym bränsle) går ju ändå åt pipan eftersom man måste "gasa mer". Så det blir ändå plus-minus-noll i slutändan. | |
|
Den svenska lågsvavliga dieseln har lägre energiinnehåll än t ex lågsvavlig tysk miljödiesel och givetvis gammal hederlig "fuldiesel". Om jag har förstått det hela rätt verkar oljebolagen tycka att den svenska MK1-dieseln duger bra för svenska marknaden... Länk Skulle tro att det främst handlar om att man har plöjt ner stora summor pengar i framtagandet/byggande av produktionsanläggningar etc., så man vill få nytta av dessa investeringar - att man sedan klär det i ord som "bättre för miljön" etc. får man nog ta med en nypa salt, för det har väl sällan eller aldrig varit oljebolagens främsta motiv för sin verksamhet! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
..men påverkas inte specifikationen på äldre bilar som min X5 3,0d från 2003. Då fanns det knappt ngn miljödiesel. Det kanske spelar mindre roll för oljebolagen om bilarna förlora livslängden för att det ändå blir svårt att sätta ngn relation mellan bilens ålder och annorlunda bränsle under bilens livslängd i fall ngt slits mer eller mindre. Specifikationen i tillverkning av nyare dieselmotorer borde rimligen vara anpassad till dagens bränslesammansättningar. Så frågan kvarstår om man borde lägga till tillsatser för att kompenseras för sämre bränsle så ventiler , spridare och andra slitdelar kompenseras mot vad nu saknas i dagens diesel! Hans |
|
|
Jag tror inte alls på att hälla i en massa dyra additiv med tveksam verkan, gå inte på den bluffen!! Glöm inte att det har blandats i rapsolja i vår diesel sedan 90-talet så det är ju inget nytt direkt. Att själva bränslet skulle vara spiken i kistan för din bil tror jag knappast... |
|
|
Kristoffer_L: Vad olika additiv går för har jag ingen aning om men problem har kunnat kopplas till svensk diesel förut, på 90-talet var BMW´s bränslepumpar inte särskilt glada i vår diesel till exempel med dyra renoveringar som följd på en del bilar och BMW var inte det enda märket med problem. Sedan håller jag med dig om att bränslet inte ensamt tar död på en motor. :) //Bjersér |
|
| Det har du såklart rätt i - men nu rörde det sig om en X5 -03 som TS var bekymrad för och där är troligen inte 5-10% inblandning av biodiesel den största hotet för bilen :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.