AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.924

Luftmassemätare 1 eller 2 trådar

Hejsan , bytte bälgen mellan gasspjället och lmm idag . Och när jag undersökte LMM så såg jag att 1 tråd var där men den andra fanns inte där . Ska det bara vara en eller är det två

Bilen är en BMW 520i Touring 2002

Och en till fråga , efter jag bytt så och åkt runt ett tag skulle jag sätta på farthållaren
Men nu verkar den inte fungera ? Fungerade tidigare idag innan jag bytte bälg , kan jag ha kommit
Åt någonting ?

Mvh
André
Ingen som vet ? :(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja tråd är det på de gamle. LMM på E39 är en med värmefilm
En luftmassemätare med värmefilm (HFM)
En uppvärmd yta på värmefilmsensorn i insugningsluften regleras till en konstant övertemp på +180C förhållande till den insugna luftens temp.
Den förbipasserade luften kyler av den uppvärmda ytan och förändrar då dess motstånd. Då krävs mera ström effekt för att hålla tempen på +180C och den ström som går åt för att hålla uppe övertempen på rätt nivå pga avkylningen utgör då en mätstorhet för den insugna luften och på basis av den så räknar DME-styrenheten ut insprytningstiden.
Fördelar md detta är att även lufttrycksförändringar registreras, en värmefilms mätare kräver ingen renbränning av sensorn sedan motorn stannat, den rensar sig själv pga övertempen och den är okänslig för skakningar och elektromagnetisk strålning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack Hasso för svaret och en sån beskrivning =) , men när jag kollar in i min LMM så ser jag en tråd och ingen film eller nått alls sånt :S. lika korset som ska sitta där är borta ..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Ska väl se ut så här.

Länk
Kanske därför jag får en felkod air mass flow sensor signal, short circuit to negative
För så ser inte min ut :-/
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kontroller artikelnumret på din LMM så det stämmer.
De jag har bild på är till 540-01 men bör nog inte skilja i utseénde.
Länk
Knappa in de 7 sista från chassienumret i Vindecodern så hamnar du rätt.

har du nån historik, har den fungerat bra tidigare ?? Det finns ju pirat LMM som sällan fungerar OK dessutom är det ju möjligt att byta bara givaren utan tuben.
Kontrollera kablaget runt spjällhuset med tanke på farthållaren, har du en manuell lyft kopplingspedelen som test vanligt fel är att givaren påverkas när den inte ska.

Länk
Tack åter igen hasso.. Kollade upp det där med chassinret , och mycket riktigt så står det Värmefilmsluftmassemätare 1 13621432356 ... så ska ut imorgon och granska min LMM och se vad den har för nr.

Och till det hur den har gått tidigare osv, har jag ingen aning om då jag hämtade bilen för ca 4 dagar sen.

Ska även kolla upp det där kablaget runt spjällhuset ute fall jag råkat kommit åt något.

När jag ändå har dig här så skulle ja vilja fråga en annan sak , det låter illa i bakvagnen när man börjar komma upp i en 50-60 km/h och ljudet ökar med farten. och svänger jag vänster så trycker jag att det låter som att ljudet ökas en aning ( då har jag kommit fram till att det ska vara höger hjullager ) var och köpte ett hjullagersats idag men fick ge upp då jag ej fick av 12 kants muttern ( lär nog använda en mutterknackare ) . Har även letat efter någon bra guide för att göra just detta men kan ej finna någon. Är det bara att riva bort ok , skiva , och lös med 12 kants muttern och släppa på muttarna på baksidan och försöka få av den ifrån drivaxeln ?

Tack på förhand.

MVH
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mig vetligen så använder man ett pressverktyg för att byta hjullager bak. Så det är inte bara liksom tyvärr.

Länk
Hittade inget nummer på min LMM , så antar att det är pirat .

Bytte hjullager idag iaf och de gick kanon , fast lyckades få fel på sensor så Dsc o Abs tändes så blir väl att ta ur och försöka göra rent den.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
hej har det löst sig har precis samma problem som du efter bälg bytet

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
Hej, jag har ännu inte orkat gjort något åt de, ska försöka till helgen om vädret tillåter, återkommer med resultat :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.