|
|
|
|---|---|
| Jaha här hade man riktat in sig på att köpa en Z4 coupe när Porsche Cayman visade sig kosta 50-70 papp mer i Sverige än en Z4. Utomlands var de såklart ännu billigare. Är det någon här som äger/ägt en Cayman och kan komma med lite input om att köra och äga den? | |
| Har aldrig ägt en Cayman men kört den och det är en fantastiskt välbalanserad bil. Oerhört fina vägegenskaper. Z4 är en glidare i jämförelse. | |
| Köpte min Cayman förra sommaren och lyckoruset lever kvar. Var egentligen inne på att köpa en 911, men när jag väl kört krokodilen så var jag fast. Rolighetsfaktorn är svårslagen. Det är mycket sportbil för pengarna. Dessutom var det en trevlig överraskning att försäkring och bränsleförbrukning var förhållandevis låga. Kanske inte avgörande, men trots allt positivt. | |
| Har du en med S-motorn? | |
| Ja, det är en S. | |
|
Jag hade nog valt att gå på en Cayman S istället för Z4. Z4M är iofs läcker! Cayman S är en härlig bil, har haft chansen att testa med och utan PDK. Med och utan tak då den ena faktiskt var en Boxster Spyder med manuellåda. Riktigt läcker men alldeles för dyr! Cayman S svart eller vit i bra skick med PDK och gärna så ny årsmodell som möjligt, det är bra grejer det! |
|
|
Två fina bilar, men olika karaktär. Vid en jämförelse så tycker jag Z4 är mer av en glidarbil, grovt förenklat. Mer sportbil över Porschen. Om priset är viktigt så är det köpläge på "tidiga" Cayman med vanlig automatlåda. Jag provkörde ett exemplar och tyckte den var riktigt trevlig. Klart underskattad och inte så dålig som alla biltidningar gör gällande. PDKn är förstås bättre, men då drar också priserna iväg. För egen del så valde jag en Cayman S med vanlig manuell låda som jag tycker passar bilen bäst. Jag tror också att det är mer lättsåld den dagen det blir aktuellt. Ett tips är att satsa på 19-tumsfälgar som jag tycker gör sig riktigt bra på Cayman. Dyrt att köpa till i efterhand. Tänk också på att det är dyrt med däck och se gärna till att bilen har varit inne på service nyligen. Det kostar en slant att serva bilen. Katalysatorerna verkar säcka ihop ibland och jag lyckades byta en på motorgarantin. Det lönar sig helt klart att köpa en svensksåld lågmilare där det finns garanti kvar. Kika gärna på Länk där de går igenom alla options, låt vara att det är en amerikansk sida. En snygg detalj är skinn runt mittpanelen runt radio/navigation, som tyvärr verkar vara ovanlig på svensksålda bilar. Jag ville även ha PASM - det gör faktiskt skillnad - och det känns som att bilar med Sport Chrono Package Plus (tillbehörskod 640) är mer attraktiva. Nej, nu får jag snart ta en tur till garaget för att torrköra lite. Ett par månader kvar i vinteride ... ;) |
|
|
Nu har jag en Boxster S och ingen Cayman men som många redan sagt är Z4 en glidare i jämförelse. Jag har kört Z4 3.0 en hel del och det är mer Svensson medan Porsche är mer Hart, Schnell und Schmutzich ;) Manuell låda är att föredra. Dels pga att det är roligare, dels för att automaten startar på 2:an (om man inte stämplar) och kan upplevas som seg. Tror det kan vara svårare att sälja den dessutom då många har uppfattningen att en spotbil ska vara manuell. Vill du ha lite mer glass, köp en Boxster S annars en Cayman S. Lagom med krut och du blir ett ess i kurvorna. Z4M har jag aldrig kört men jag skulle gissa på att den ger en S en match. Dock en väldigt stötig upplevelse. |
|
|
Caymanen är absolut en bra bil, Z4M är definitivt roligare dock. Stötig och jävlig, lynnig och elak. Precis som jag gillar mina bilar. :) |
|
| Sport Chrono är ett måste enligt mig, då får du både comfort/sport med en knapptryckning(man kan åka bekvämt på landsväg). Den utan SC hamnar i ett mellanlägen som är varken eller...(hårdare än comfort, mjukare än sport) | |
| Den Cayman jag provade had PASM, dsv det ställbara chassit och det var riktigt bra som Slippy skriver. Bekvämt i mjuka läget, rejält sportigt i hårda läget. Ett självklart tillval enligt mig. | |
| Är 2.7 L motorn uteslutet enligt er? Manuell är ett krav, vill inte ha något annat. | |
| Är inte Sport Chrono paketet bl a sportavgas eller ventil till avgassystemet för mer ljud? Även något estetiskt interiört va? | |
|
Mixtus: "Det kostar en slant att serva bilen." Vanlig service är väl förhållandevis billig på Cayman med tanke på biltypen. Eller har du råkat ut för något speciellt som varit dyrt? |
|
| @Stilren, det stämmer även bättre gasrespons. Tror man får klockan på instrumentbrädan också(samt PASM). | |
| Är inte sportavgassystemet ett separat tillbehör men som ihop med sport chrono ger en extra knapp som man kan stänga av/på avgasljudet? Så är det i alla fall på 997 och Porsche brukar ju vara sjukt snåla med tillbehören. | |
|
Jag tycker absolut 2.7-litersmotorn är ett alternativ. Lika mycket körglädje där. Angående det här med Sport Chrono så händer det några saker när man trycker på sportknappen. - Gasresponsen blir bättre. Bilen blir helt enkelt ”rappare”. - Stötdämparna går över i sportmode (PASM). - Du kan köra aggressivare utan att antisladdfunktionen (eller vad man kallar den) griper in. PSM alltså. - Du får ”full kraft” hela vägen upp till rödmarkeringen, dvs. även de sista 500 RPM (som annars ”mjukar av” på slutet). - Avgassystemet går över i ”sportmode” (men i ärlighetens namn så tycker jag inte att det låter så mycket). Vissa bilar som saknar Sport Chrono men har ”avgasknappen”. Om bilen saknar PASM så blir det alltså en lek med ljud. Observera också att om du har Sport Chrono och PCM (navigationen) så finns det en extra display med lite extrafunktioner, t.ex. kan du spara varvtider osv. Lite rörigt, men hoppas att det förklarade lite. @GE: Vanlig service är helt rätt förhållandevis billig på Cayman med tanke på biltypen. Håller med. Men det utesluter inte att det trots allt kostar en slant att serva bilen. Jag tror att du missförstod min kommentar. Det enda jag har haft problem med är katalysatorn, men den fick jag som sagt bytt på garantin. I övrigt inga problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.