|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Jag har sett en annons på en bil med M62 med trasig oljepump. Troligt är väl att personen i fråga missat att kollat bultarna. Hur som helst; 1. Jag meckar lite grand, typ byta bromsar, dra åt oljepumpsbultarna, bytt startmotor. Men hur svårt är är det / lång tid tar det att byta oljepumpen. 2. Det är ju ganska hög risk att köpa något där pumpen pajat, en säljare kommer antagligen i alla lägen påstå att denne stängde av bilen direkt när det hände, och antagligen även att det ändå var på tomgång eller så. Men finns det något sätt att kolla om motorn tagit skada? Något man kan göra på plats, utan lyft, garage eller annan avancerad utrustning. Funkat det tex att öppna oljefiltret och kika efter spån? /mvh Markus | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Att undersöka en motors kondition enbart genom enkel yttre visuell inspektion ger en ganska ofullständig status om motorn. Om man dessutom inte kan starta motorn är det ännu svårare. Men du kan förenkla för dig själv, du har i princip två alternativ 1) Budgetera att du måste byta motor. Är priset för bil+ny motor+byte för högt = walk away 2) Köp bilen till nuvarande pris med en kalkylerad risk. Har du tur så kanske det räcker med att byta oljepumpen, grattis! Men har du inte råd att upptäcka att motorn är slut = walk away |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@mcan : Tittade du på bilen? Hur var skicket på motorn? Blev köpet av? |
|
Nae, jag är nog inte i ekonomiskt läge att ta risken, jag behöver liksom något som funkar. Dessutom har jag inget garage :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.