AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.773

Hjälp! På väg att helt ge upp BMW

Sida 1 av 2
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Som sagt,nu börjar mitt nästan fanatiskt positiva synsätt på BMW stark att falna.Efter otaliga bilar som gett mig nästan mer bekymmer än goda stunder,har vågen tippat över att göra mig av med BMW intresset helt.
Måttet som fick bägaren att rinna över är min nuvarande E39 520d 01 som efter att monterat in elstolar gått in i transportläge.Detta innebär att vare sig elhissar (förutom förardörr),centrallås,vindrutetorkare,innerbelysning och bagagelucka fungerar.Skaffar en ny modul,en GM3 modul,för att avhjälpa felet.Då visar det sig att OBD2 uttaget under ratten är det något fel på.Får ingen kontakt med DDE eller någon av styrenheterna.Kontrollerar alla säkringar,och mäter i uttaget,allt är ok.Dock är där konstant 12v på pinne 1 även när tändning är avslaget,vilket där inte skall vara.
Har någon vänlig själ några tips och ideér på hur jag skall gå vidare,eller måste jag skrota skiten och köpa mig en Toyota eller Volvo?

BMW fûr allè
Att elektronik får spel när det mixtras med den (i detta fallet monterat elektriska stolar) är tyvärr sånt som man får leva. Oavsett bilmärke kommer du stöta på liknande problem.
Ta till exempel de första årsmodellerna av Volvo S80. Om panelen för klimatautomatiken (den med vridreglage och knappar) avlägsnas tänds exempelvis varningar för airbagssystemet, som då även sätts ur funktion.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ja,Chris87 så är det.Men enligt den info jag fått fram genom google verkar det som att det är p.g.a att jag inte kopplade bort batteriet efter att den gått ner i "sleep mode".Gör man inte det,så finns risken att man förstör GM3 modulen.Även kallad ZKE3

BMW fûr allè
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Förstår hur du menar. Gillar också BMW i och för sig. Men nästa bil blir knappast BMW. Att köpa japanskt finns dock inte på kartan för min del (men om man inte är så känslig lär ju Toyota vara ett bra val). Vi får se vad det blir när 330:an är definitivt "avskriven".

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grundtipset när man skruvar med en bil där man ens kommer i närheten av att frivilligt eller ofrivilligt kommer i kontakt med elektronikrelaterade komponenter, är att ALLTID koppla loss batteriet!

Så i detta fallet är det ju inte bilens/BMW:s fel att den har "flippat ur"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Men Johan,om du läser vad jag skrivit så ser du att problemet kom pga att jag kopplade bort batteriet...
Även om jag inte är utbildad mekaniker,så vill jag nog påstå att jag har hyfsad koll iaf.

BMW fûr allè
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Gadisch!!!!! :o)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Alltså:
Orsaken till mitt problem beror på att jag inte lät bilen gå ner i "sleep mode" innan jag kopplade bort batteriet.
Ett vanligt fenomen på t.ex Z4 tydligen.

BMW fûr allè
Johan. Tvärtom. Fel är att koppla bort batteriet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bimmerbåj, visserligen är jag lite mosig i kolan pga kraftig förkylning, men med din meningsbyggnad tolkade jag det som att du inte kopplade bort batteriet över huvud taget innan du började meka...

Mvh
Johan B

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jo,det har jag full förståelse för Johan.Det blev lite konstigt formulerat.

BMW fûr allè
Bimmerbåjj: Koppla bort batteriet när bilen är i "sleep-mode"? Hur lyckas du med det? Så fort du öppnar en dörr eller bagageluckan lämnas "sleep-mode".

Problemet i ditt fall var att bilen inte var helt spännings- och strömlös. Du skulle ha vridit om nyckel (vridit på tändningen), alternativ låtit bilen stå en stund, så att elektroniken förbrukat den energi som fanns kvar i de olika komponenterna.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Låter ju knepigt att bilen ska flippa totalt för att man inte "tömt" bilen på ström. Låter mer som du haft otur vill jag påstå, tråkigt oavsätt.

Liten OT, fick hem min VAG-COM utrustning till min Passat igår, 90kr på ebay. Klockren instruktion på 5 punkter, allt stämde allt fungera. BMWs skit, Carsoft och INPA höll jag på och jävlades med i år! Jag börjar som vissa andra här bli lite skeptisk..
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Chris87,om du låter bagageluckan stå öppen i ca 20min ska den ändå ha gått ner i sleepmode.Som sagt,att gm3 modulen kan gå sönder vid plötsligt strömfall är tydligen inte helt ovanligt,ett problem BMW är väl medvetna om och därför kom uppdaterade versioner efter 01.Dock fanns även E38 och Z4or med problemet också.Alltså är det ett BMW kvalitetsproblem,för det hade lika gärna kunnat hända om t.ex batteriet gått tomt.Enligt vad jag fått fram bytte inte BMW ut modulerna,trots "buggen".Och någon slags goodwill på dom felaktiga modulerna lämnas så klart inte heller i vanlig BMW anda.

BMW fûr allè
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Japmax,jag håller också på med INPA och GT1.Värre skit att få rätt på finns inte,och Carsoft är väl det mest känsliga och inkonsekventa skit man kan hålla på med.Som du säger,VW system tex är betydligt enklare.Håller på en del med Galletto för mappning av VW/Audis dieselbilar,aldrig några problem.Nä,detta är nog den sista BMWn jag kommer äga,och det känns sorgligt.

BMW fûr allè
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tydligen är tidiga diesel-bilar lite udda när det gäller OBD-2 kontakten i kupén, på E46 i alla fall. Det är ofta svårt att få standardiserade OBD2 interface att fungera, själv så fungerar inte en standard OBD2 läsare på min 330d -02.

Har du testat med Carsoft eller BMW-Scanner interface?
Detta fungerar bättre på min diesel.

Men t ex så får BMW Scanner (PA soft) inte kontakt med DDE eller EGS (vxl), men kopplar jag in Carsoft så fungerar det utmärkt.

Många som klagar på Carsoft, men det verkar vara rätt driftsäkert (för mig iaf) för felkodsläsning på äldre bilar som E38, E39, E46
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Weeman,jag har själv misstänkt att obdn på tidiga dieslar är lite si och så,för jag har kunnat läsa av via Scanner vad det är för DDE hw och sw,men inget mer.

BMW fûr allè
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen har både det runda diagnosuttaget och ODB2-uttaget, får man bara ut miljövärden från motorn i ODB2-uttaget!

All annan informationsavläsning/diagnos/kontakt med andra moduler måste ske via det runda diagnosuttaget i motorrummet.

Mvh
Johan B

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Mig veterligen finns inte det runda uttaget på modeller byggda 2000-09 och uppåt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte full koll på när man slutade med båda uttagen samtidigt men det är någonstans kring 00-01 har jag för mig. Detta är ju iofs inga större problem att kolla om man har...bara att lyfta på huven! ;)

Men OM man har båda uttagen är det bara genom det runda diagnosuttaget man får full "access" till alla moduler!

Mvh
Johan B

Pin 1 i OBD-uttaget är KL15 (tändnings +) på de bilar som detta inkopplat, de flesta har pin 1 oanvänd. För vanlig diagnos används 4 och/eller 5 (båda jord), 7 och 8 samt 16. Status på pin 1 spelar mindre roll i detta läget.
Jag har faktiskt inte hört om att E39 skulle få något elektronikhaveri pga att batteriet lossas i vaket läge. Har själv gjort detta många gånger, verkstäderna jag pratat med säger samma sak.
Däremot om man inte gör strömlöst innan man börjar jobba med el och annat ute i bilen så kan saker hända, men detta kan man knappast lasta biltillverkaren för.
99 av 100 som jobbar med bildiagnos på hobbybasis kör med crackade och/eller icke original programvara och simpla interface, fjärran från originalspecade d:o med t.ex galvanisk avskiljning mellan bilen och datorn. Sen står man där och undrar varför det kraschar när man får en fin störslinga mellan t.ex bilen-datorn och en samtidigt ansluten batteriladdare...

Ediabas, som exempel, är aldrig från början avsett att användas annat än för internt bruk, utveckling och utbildning hos BMW. Ändå hör man att folk ställer krav på användarvänlighet, jämför med t.ex VAGCOM och annat.
Klart det är skillnad, men det kan ju inte heller i detta fall biltillverkaren, t.ex BMW lastas för.
Sen är det som många har fått uppleva, ingen rak bred motorväg det här med diagnos. Även med originalsystem på verkstäderna, uppkopplade online mot BMW AG kan ibland problem uppstå, bilarna är individer med varianter i programvara osv.
Inte heller kan man alltid jämföra två bilar av samma modell, samma tillverkningsmånad osv, de kan ändå ha lite skillnader. That´s life i bilvärlden..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.