AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.636

e46 330i Felaktig varvtals signal

va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Fick problem med bilen idag , Beskriver lite kortfattat hur det gick till:

Skulle parkera bilen men hade kommit en del snö så backade fram och tillbaka några ggr för att platta till snön lite så att säga, men sen sista gången så kände jag att den knappt drev bakåt, la i D istället och åkte fram en bit och prövade R igen, men samma sak.. (drev även klent frammåt)

Stängde av bilen och starta igen och la i backen, händer inget alls, gasar till lite och vid 2-3k rpm så slänger den i backen, men fortfarande väldigt slött. Ser då på instrumentpanelen att en varningslampa lyser ett kugghjul med ett ! i mitten, dvs något slags nödläge för lådan.

Har varit hos en kompis och läst av felkod nu och fick endast ut "Felaktig varvtals signal" felkod B3.

Har googlat ett bra tag nu men hittar inget som kan hjälpa mig, någon som har någon koll på vad som kan ha hänt?

Hittar inte ens felkoden någonstans, lite lurigt.

MVH!

BMW 325 TDS
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Ingen som har någon fundering?

BMW 330i -02
Tror det betyder att bilen känner av att ingående axel på lådan och utgående axel ej matchar i den hastighet programvaran tycker den ska ha.
Det är väl det problemet du märkt också, att lådan slirar.
Mer ingående vet jag inte.

Fanns det ingen annan kod än B3?
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Den slirar ju dock inte, eller ja den slirar ju tills sen hoppar i nödläget så att säga.. skulle den stå helt plant utan några hinder så skulle den rulla sakta frammåt innan den slänger i D(4ans växeln) eftersom den kastar i nödläget direkt då. men sen när den väl har 4an i så slirar den inget alls.

Hmm nope, använde oss utan bosch utrustning och den får inte fram något annat.
Kanske ska köra in den på bmw och kosta på 1400kr för en felsökning där, dom kanske kan få fram mer specefikt vad det är som felar, eller?

Hoppas bara inte det blir en allt för dyr historia. ;/

BMW 330i -02
Bosch-utrustningar brukar få ut de flesta koderna. Min lokale mek har bosch och han kan läsa och radera BMW-specifika felkoder med den.

Det konstiga är ju bara att man inte får några träffar på Google på din aktuella felkod B3. Man brukar alltid få träffar på felkoderna när man Googlar annars. (det säljs ju ett antal BMW per år, så man är aldrig ensam om att ha fått ett fel)

va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Ja man tycker ju det! Men på bmw menade dom på att dom kan se mer exakt, så t.ex om det nu är Pulsgenerator varvräknaren som felar så skulle dom se att är den som är felet.

Ja jag tycker också det är lite skumt att man inte hittat ett skit på felkoden vi fick, har även googlat "felaktig varvtals signal" men hittar inget där heller.

mvh

BMW 330i -02
Har Googlat igen nu, och hittar inget som är exakt samma. Är batteriet friskt och väl laddat?
Låg batterispänning eller spänningsdippar kan ge konstiga fel.
(min gamla E39 varnade för allt möjligt när man startade den med dåligt laddat batteri)
Här finns lite likande fel, främst kanske liknande felkoder. Länk
Tyvärr även ett antal olika lösningar.
Kanske är det ändå bäst att åka till BMW och se om de kan få ut fler koder.

va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Batteriet verkar vara helt ok, startar utan problem i -20. Men kan ju pröva ladda det fullt endå, skadar ju inte.

Tack för den länken! Kanske kan vara den där Pulsgenerator varvräknaren iaf då, verkar ju vara fler folk som har fått bytt ut den. Men skulle vilja försöka få tag i någon som har fått samma problem som mig, som du sa det var mycket info om just den felkoden men inget med samma fel som mig.

Känns inte som lådan skulle ha gått sönder heller eftersom den driver bra när man väl kör på nödläget, eller ja när man kommer upp i fart, men det är ju inte konstigt eftersom den kör på 4an hela tiden, men trycker jag på lite i ca 60-70 så drar den på som den ska, inget slirande.

BMW 330i -02
Bara för att bilen startar behöver inte batteriet vara väl laddat. Min E39 startade men fick olika lampvarningar samt tappade kontakten mot instrumenthuset när batteriet var svagt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle nog vilja säga lådras.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Ok ska pröva att sätta den på laddning!

Hasso säg inte så :/ har fan inte råd med det.

Har bestämmt mig, ska tömma ur oljan och se hur den ser ut och om den ser ok ut så ska jag pröva byta den där givaren. Fungerar inte det så kör jag in den på bmw för en felkodsläsning.

MVH

BMW 330i -02
vad har ni läst av koden med?
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Är inte hundra men tror det var bosch verktyg, ska ut dit nu en sväng så ska kolla på det.

BMW 330i -02
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Det var bosch som vi kollade med, och den enda felkoden var B3 (felaktig varvtals signal)

Blir in på bmw verkstad nu på onsdag, hinner inte kolla oljan innan, tror inte heller oljan är bränd, eftersom det kom så plötsligt.

Update kommer!

BMW 330i -02
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Länk

Har även mätt turbinvarvtalet idag och det låg väldigt stilla, enl mek.

BMW 330i -02
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Fick tillbaka bilen idag ifrån bmw men blev inte ett dugg klokare av det.

Dom fick nämligen inte fram några mer felkoder än den som jag redan visste om, även fast det lovades att dom skulle se vad det var som var felet. Det enda jag fick till svar var "Ja hmm vi tror ju att det är lådan som behöver bytas". Tänker aldrig mer lämna in den på detta skitställe.

j***a klåpare!

Men lyckades pruta ner det till halva priset iaf, alltid något.

Har beställt båda sensorerna som sitter i lådan samt oljefilter och packningar m.m, Jag chansar på att det har och göra med det ändå. Hittade rätt bra priser på delarna ifrån usa, blev 1200kr ink frakt för alla delarna istället för ca 2500kr som bmw skulle ha för delarna.

MVH

BMW 330i -02
jo
10
joha
330 2003
Hur gick det med lådan?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.