AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.270

Köpråd 330 E46 Vad tänka på?

Jag funderar på en 330 E46 för mellan 40-50.000. Är det nåt speciellt jag ska tänka på förutom infon i begagnatguiden? Skulle vara roligt med feedback från 330-ägare!

16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Största problemet i den prisklassen är nog rost i huv, baklucka, dörrar.

-------
//Lövet
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Håller med ovanstående, kan du stretcha budgeten lite?
Nja, 50000 är nog max vad jag tänkte lägga. Detta blir familjens tredje bil och jag tror inte jag kan motivera ett dyrare köp...
Är det bättre att leta effter t.ex. en 325 i bättre skick? Kommer jag att ångra ett motorsvagare köp?

Denna kommer användas framförallt som roligare sommarbil.

16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det skiljer inte så mycket i pris på motorerna. Men leta åtminstone efter en i bästa skick och häng inte upp dig på utrustning eller miltal. En 25.000 milare kan vara i mycket bättre skick än en 12.000 milare.

-------
//Lövet
va
14
vampiz
BMW e46 330i -02
Väldigt vanligt fel är att backväxeln slutar fungera och brukar sluta med att du får byta lådan, 15-20k.

BMW 325 TDS
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
E46 325 kan i det närmaste upplevas som roligare än E46 330... 325 har en "sportigare" karaktär med mer spets.
Så håll ögonen öppna efter både 330 och 325.

/Jonas
Ri
5
RicoS
330i Touring -04
Hej, jag har haft en 330i Touring 2004 sedan 2006. En fantastiskt rolig bil måste jag säga. Ingen rost och inga stora problem under tiden. I början fick jag byta samtliga tändspolar och kombiinstrumentet som varnade för gul oljelampa i tid och otid men därefter har det främst varit slitagedelar som bytts.

Nu är den snart till salu till förmån för en nyare BMW. 330:n har gått drygt 15000 mil och jag hade nog tänkt mig lite mer i pris än ditt angivna intervall.

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Rost (särskilt under gummilisten mellan baklucka och den öppningsbara rutan). Är det rostfritt där, är bilen antingen omlackad eller väl omhändertagen.

M54:an är känd för att vara riktigt törstig på olja (min drar säkert 1 liter per 100-200 mil). Ingen större kostnad, men retligt.

Annars har jag bytt lite småsaker, såsom kylare, bensinpump, generator, batteri, koppling m.m.

Mitt tips om du vill ha kvalitet, är att kolla Mercedes, Toyota och VW/Skoda.

Å andra sidan: Jag köpte min bil med en 5-årsplan. Tror jag gav 75.000 kr för ågra¨år sedan. Räknade då med att ha den fem år och sedan sälja den för skrotpris. Det ger en "kostnad" på ca 15.000 kr / år, eller drygt 100 kr per månad. Får väl anses ganska normalt för en slit och släng bil...

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
*Suck* tusenlappen per månad. [Tack för att man inte kan redigera]

Tack för alla svar!
Ang. kvalitén har jag förstått att det finns överlag driftsäkrare bilar men kanske inte så många med samma körglädje.
Jag vill ha en bakhjulsdriven bil gärna med lite effekt. Jag har inget emot att ha den som "hobby" och skruva lite själv ibland. (är ingen toppmekaniker dock).

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Har min 330 4d -01 som året runt bil sedan 2½ år tillbaka. Är verkligen nöjd med den, då den funkar suveränt även som vinterbil. Den har gått 23500 mil och jag har fått byta lite delar för totalt 10.000 under denna tiden, dyrast var bränslepump och en givare i insuget.
Det är verkligen kul att ha en motorstark bakhjulsdriven bil med manuell låda, speciellt på vintern. ;-)

/Stefan
Hej!
Väcker liv i en gammal tråd.
Är som TS intresserad av en 330.
Efter att ha läst runt lite så kom ju den 6 växlade lådan 2003.
Förutom en extra växel, är själva lådan bättre på något sätt än äldre versionen?
Är det tom så att man generellt ska satsa på årsmodellerna från 2003 och framåt, och isåfall varför?
Det dyker ju upp en del fina modeller med m-paket, både äldre och nyare än 2003. hitills har jag fått för mig att inte intressera mig för dom äldre just för detta med växellådan, kanske är dumt?

Tar gärna emot fler tips och råd i ämnet!

mvh
M3
71
M3 Challenge
2014 Bmw 320D Touring M-Sport
2009 Bmw 330D Cab M-Sport
Facelift ifrån 2003..

Rekommenderar 330 M-Sport 2003-2005

ja precis.

men har ju sett att m-sport finns på årsmodeller innan 2003 oxå. dom ser likadan ut eller?

är mest fundersam över växellådan dock, om den 5vxl äldre lådan är sämre på något sätt och bör undvikas.
motormässigt sitter väl samma motorer rätt över from typ 2000 och framåt?

Funderingen grundar sig i om man helt ska utesluta att se efter bilar äldre än 2003 eller inte. det dyker ju upp en hel del som är äldre men till synes i fint skick.
Blir ju fler bilar att välja på.
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Som jag förstått är den 6 växlade versionen en ZF låda och den 5 växlade en getrag .
Gäller iaf Z4. ZF bättre på alla sätt , tål mer effekt mera tätstegad osv.
Lådan som satt i min e46 320 ci 2002 , va inget att hänga i julgranen ...
Tack för det svaret!
Bilarna börjar ju bli till pren, så kommer nog satsa på det mest gedigna bygget då.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Jag tror man ska vara försiktig med att räkna med att BMW:s så kallade rostskyddsgaranti gäller när man köper en begagnad över 10 år gammal BMW. Som jag uppfattade det är villkoren för rostskyddsgarantin utformade så att BMW i princip aldrig rättsligt kan tvingas ta ansvar för eventuell rostlagning. Istället hävdar BMW att man tar all rostlagning på goodwill.

Personligen tycker jag det är solkar BMW:s rykte som biltillverkare. Pratar BMW om rostskyddsgaranti i 12 år så gäller den alltid, men så är det inte. En mycket nära vän har upplevt vad rostskyddsgarantin innebär i praktiken. Han kör inte BMW idag. Tyvärr är inte BMW ensamma - i princip alla biltillverkare som skryter med lång rostskyddsgaranti har en massa finstilta villkor som gör rostskyddsgarantin värdelös.

E
Gäller något speciellt för XI-versionerna?
Gissar på att det kan bli lite dyrare service osv.
Håller dom?

Borde man vara orolig för en bil som gått +25k mil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.