AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.545

Bromsvätska byte

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Bytte bromsvätska i dag till Ate Super Blue Racing det står att man inte får blanda det med vanlig bromsvätska ! jag bytte ut i hela systemet men den vätskan som finns kvar i antispinn systemet kommer det att blanda ut sig med denna vätska ? efter ett tag ? desutom var denna blå i färg. kan något förstöras ? bilen i fråga är e60 2006
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ju en vanlig DOT4-klassad bromsvätska. Dvs den ska vara blandningsbar med annan DOT3, DOT4 eller DOT5.1 bromsvätska. Låter mycket märkligt att det står att man inte får blanda den med annan bromsvätska.

Har själv ett par kannor av denna, ska ta mig en titt vad som exakt står i texten.

Ja, själva poängen med ATE Super Blue Racing är att den är blå vilket gör den lätt att skilja mot den vanliga bärnstensfärgen vid byte av bromsvätska (om man alternerar mellan blått och bärnstensfärgat).

ATE Typ 200 är ju exakt samma som ATE Super Blue Racing - enda skillnaden är att den är bärnstensfärgad. Alternerar man mellan dessa så ser man enkelt när man bytt all bromsvätska. Eller väldigt användbart om man bor i Florida eftersom det tydligen är förbjudet med annan färg än gul på bromsvätskan där.

Nej, inget kan förstöras. Du kan vara lugn.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Tack !
gO
1.407
gOry
335i Touring
Glöm inte kopolingen också!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog mig en titt på min förpackning och där står det (precis som jag anade) helt tvärtom - dvs att den är fullt blandbar med andra bromsvätskor.

"Can be mixed with brake fluids meeting the same specifications and with DOT 5.1 brake fluids."

Länk
Länk
Länk

@BABA : Var någonstans på din förpackning stod det att den inte fick blandas med vanlig bromsvätska? Har du någon bild på det?
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Jag har automat låda. Läste att man inte får blanda i någon hemsida men hittar det inte nu. så det skall vara ok att blanda bromsvätska utan konstigheter förutom silikonbaserade.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok. En odefinerad hemsida kan vi lugnt hoppa över som tillförlitlig referens (det kanske var som du nämner att man inte får blanda glykol-baserad med silikon-baserade bromsvätskor eller det kanske var kylarkglykol som man menade).

Det är inga problem att blanda. Förutom då den silikonbaserade precis som du skriver.

Notera att DOT (enligt min mening) klantat sig lite angående specifikationerns nam. Det finns DOT3 och DOT4 som är de vanliga glykol-baserade. Sen kommer DOT5 som är den silikon-baserade som du absolut inte ska blanda med. Sen finns DOT5.1 som är en vanlig glykol-baserad med extra bra "prestanda".

Det gäller att inte blanda ihop DOT5 och DOT5.1 - kan vara lätt hänt ibland.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....det som ändå är ett litet ljus i mörkret, är att DOT5.1-bromsvätskor är väldigt ovanliga i Sverige!
Tror att HD använder sådan bromsvätska, men sedan kan jag inte på rak arm säga några andra som har den till sina bromsar!

Men jag håller med om att det är en rent idiotiskt vald beteckning på DOT5 och DOT5.1 och att det alltid är läge att vara observant på vilken sorts bromsvätska det är man "har i handen" kontra vad som är/skall vara i systemet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, DOT5.1 produkter är ju fortfarande inte lika vanligt i hyllorna som DOT4 (fast många DOT4 produkter är numera närmare DOT5.1 specen än DOT4 specen).

Men å andra sidan tycker jag att DOT5 är ännu ovanligare ute i handeln (vilket är ganska naturligt då dess användningsområde är något begränsat).

Men DOT5.1 är ända inte alltför ovanligt. Brukar köpa det antingen på Biltema eller Mekonomen (Delphi DOT5.1) och använder det i min 535i E34.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johan B : Fast när du skriver att HD använder sig av DOT5.1 menar du väl egentligen att de använder sig av DOT5 - eller hur?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja BMW-slangen, "förkylningskoman" gjorde att jag slentrianmässigt skrev DOT5.1 när jag menade DOT5!

Så min mening var att DOT5 är väldigt ovanlig i Sverige och att HD är den enda som jag på rak arm kommer på, som använder den som fabriksfyllning/rekommendation!

Själv använder jag DOT5.1 istället för DOT4. Köpte på mig några Valvoline-flaskor för några år sedan. Kanske inte gör så stor skillnad i verkligheten men känns ändå "rätt" att köra med den bättre klassningen i bromssystemet.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Och därmed har vi påvisat hur olämplig namngivningen av DOT egentligen är!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det blev ju väldigt pedagogiskt tydligt! :))

Mvh
Johan B

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Men hur kommer det sig att ate vätskan är blå ? estetik grej ? är det bara denna vätska som är blå eller finns det andra fabrikat med.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, av rent praktiska skäl. Du ser omedelbart när du fått ut all gammal bromsvätska och den nya kommer (när du alternerar mellan blåfärgad och bärnstensfärgad). Praktiskt när man byter flera gånger under en säsong och eftersträvar maximal prestanda ur bromsvätskan (ju längre tiden går desto mer fukt hamnar i bromsvätskan och dess kokpunkt kommer att röra sig från den torra till den våta).

Det här är ingenting vi vanliga bilägare behöver oroa oss över. Det vi ska bry oss om är att faktiskt byta bromsvätska då och då för att minimera risken att det börjar rosta inuti bromskomponenterna, men även för att undvika att man har en olämpligt låg kokpunkt av bromsvätskan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.