AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.099

Hyra rolig bil i USA - vilken ska jag välja?

Sida 3 av 3
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
En SS är ju inte liten direkt har själv haft en som dd funkar alldeles utmärkt Länk

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vi kommer stundtals vara fem, varav en sitter i bilbarnstol, så vi vill ha lite extra svängutrymme. Ser en fördel med tre sätesrader som det är i de stora SUVarna, då kan vi sprida ut oss lite extra.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Ok men då är ju inget annat än en SUV aktuella god tur

Visa användare
789
johmei
335i E92
Wiberg, det blir mer och mer off topic men om det är praktisk bil för många du ska ha nu så är en Grand Voyager med lyxig spec riktigt sköna. Vänner hade hyrt en sån när vi åkte skidor i Utah och fåtöljerna i andra raden gav gott om komfort. Dörrarna och den låga golvhöjden är praktisk. Men cool eller kul och köra var den inte. Det är fortfarande en ball upplevelse att åka stor SUV i USA första gångerna så min röst går till Escalade ESV! =)
Escalade
Navigator
Suburban
Yukon

Navigator och Escalade är lite lyxigare men min favorit är ändå Suburban. Har man sett "24", Blacklist mfl så vet man vad det är frågan om. Tyvärr ingår knappast blåljusen...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Escalade/Navigator ska Hertz ha 3 ggr så mycket för som Suburban/Yukon.. :( Ska se om någon annan firma har de till vettigare priser, men annars har jag svårt att motivera den extrakostnaden. Annars tycker också de verkar roligare, Yukon/Suburban har en ganska påklistrad "lyxighet".
"Har man sett "24", Blacklist mfl så vet man vad det är frågan om. "

Jo det var lite kul att åka "FBI"-bil. Tyvärr var våran inte svart...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kan ju följa upp denna tråden, för de intresserade. :)

Bokade största SUV-klassen på Hertz vilket är en Suburban "eller liknande", i vårt fall blev det Ford Expedition EL med EcoBoost-V6. Lite nitlott, men de hade ingen annan i klassen inne så jag fick ta den. Hade hellre kört Suburban eller Yukon XL med V8.

Positivt:
- Seriöst bra utrymmen, vi körde oftast med tredje raden fälld och då har man enorma mängder bagageutrymme. Även med alla tre sätesrader uppe finns det bra med utrymme för bagage.
- Gick tyst och bekvämt på motorväg, blev överraskad över hur behaglig den var att åka/köra.
- Rätt bra tryck i motorn, 360-nånting hästar som växellådan gjorde sitt bästa för att maskera, men ibland fick man fart på den ändå.
- Räckvidd, trots en ganska taskig förbrukning på ca 1,3-1,4 l/mil så kommer man långt tack vare 120 liters tank.

Negativt:
- Spartanskt utrustad, tygklädsel, manuell AC, osv drog ner känslan av maffig glidar-SUV.
- Växellådan kändes som en 80-talslåda (förutom antalet växlar - 6), slirade helt enormt och var långsam och virrig i växlingarna.
- Huvudvärksframkallande stark nybilsdoft (plastdoft), bilen hade bara rullat 7 miles när vi hämtade ut den och vi fick i stort sett köra med rutorna nere för att inte må illa av plastlukten.

Parkering och annat var egentligen inget bekymmer, vissa fickor är lite små och den sticker ut nån halvmeter ur vissa parkeringar, men även fickparkering gick att lösa tack vare väl tilltagna fickor. Storleken var mer en tillgång än i vägen.

Bensinen varierade ganska rejält i pris, billigast var 2,6 dollar/gallon (5,50 kr/l) och dyrast dryga 4 dollar/gallon (8,60 kr/l). Detta var på västkusten.

Tack för all input! Väcker säkert liv i tråden inför nästa gång, att bila runt där ger mersmak! :) Finns många roliga bilar i hyrbilsgaragen.

Bild: Länk
Kul läsning, köra bil där borta är ganska annorlunda mot hemma. Och så finns det stora variationer mellan delstaterna i tempo. Generellt tycker jag tempot är klart aggressivare på östkusten än i väst. Något som också märkts senare år är minskade resurser på övervakning - förr fanns det highway patrols i varenda buske som fångade allt som utmärkte sig i trafiken.

Tidigare har ju Ford Expedition varit motsvarigheten till GMs lyxsuvar men det är väl Eddie Bauer modellerna som har all flair, du verkar haft otur och fått instegsmodellen.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Körde nyligen Washington DC - Key West T/R (4500 km) i en Camaro SS Cab. Vilket motorljud från den 6.4 liters stora V8:an ! Kvaliteten var inget vidare, och komforten rätt kass på breda 20" fälgar på de relativt dåliga betongvägar.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Bra uppföljning.

Det där med klasserna är ju som det är. Jag hyrde en Mustang Cab i San Diego vid något tillfälle via Avis hemsida. Men på plats ville de ge mig en ful Chrysler Cab. Efter lite snyftande om drömmen att åka Mustang Cab i Cali fick jag en ur deras special selection sortiment (eller vad det heter) som stod på display framför kontoret. Var dock en V6 som vanligt så ingen vidare upplevelse körmässigt men glassigt med Cab.

Nu i Mars hyrde jag en "Small SUV" i Canada vilket visade sig vara en helt ny Hyundai Tucson. Såg ganska fin ut på utsidan men sämre bil att köra på motorvägarna upp till Whistler får man leta efter. Undermotoriserad och chassit varken inspirerade eller gav någon vidare comfort.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Runt SF bay och LA är det rätt hetsigt och mycket trafik, men kommer man en bit därifrån så är det lugnare och behagligt att köra. Men highway patrols vimlar det av fortfarande (kanske inte lika mycket som förr?), det är otroligt att så många håller ett så högt tempo trots den polistätheten. Hade lite tur vid ett tillfälle då dom stannade bilen framför istället för mig...

Camaro SS var ett hett alternativ när vi inte var så många som skulle med, men den fick strykas till förmån för större bilar. Kan tänka mig att motorn är mullig! :)

Hade precis samma upplevelse som dig, johmei. Svenska Hertz bedyrade att de beställt just en Mustang (vilket går att göra på Hertz mot en högre avgift), men väl på plats ville de ändå ge mig en Chrysler. Gick dock att lösa, så vi fick också njuta av Mustangen (också med V6). Många av nya Mustangen ute nu som hyrbilar, de är läckra!

För de som hyr med Hertz kan jag förresten rekommendera att man blir guldmedlem, vilket går att bli utan kostnad. Då kan man gå förbi köerna och istället titta på en tavla där ens namn står tillsammans med platsen där bilen står parkerad. Bara att hämta bilen och lösa pappersarbetet vid utfarten. Blev medlem i Motormännen vilket gav 15% rabatt på hyrbilen och tillgång till AAA-förmåner, vilket kan vara rätt trevligt att ha ibland på hotell, nöjesparker och liknande.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Gör en liten till uppdatering, då jag var över en sväng till på USAs västkust i jobbet. Hyrde via National och de råkade ha ett överskott på GMC Yukon XL, så även om jag hade bokat en mindre klass så fanns de tillgängliga. Såklart blev det därför en sådan för att få känna på den som jag egentligen ville ha förra gången. :) Den hade SLT-nivå, vilket innebar det mesta som behövdes i bekvämlighet - läder, navigation, mycket el, ventilerade säten, backkamera, osv. En betydligt mer exklusiv upplevelse än den snikutrustade Forden vi hade i våras. För att sammanfatta i en lista:

+ Lyxig upplevelse, går tyst och fint på de flesta sorters vägar
+ Säkerhetssystem som funkar hyfsat bra, inkl aktiv filhållningsassistent
+ Lika bra utrymmen som i Ford Expedition, det känns aldrig trångt...
+ Cylinderavstängning som gör V8an till en V4 med låg belastning, men...

- ... det blir aldrig direkt bränsleeffektivt ändå. Så det känns mest som en gimmick.
- Växellådan igen, de är verkligen stenålders
- Lite för dåligt ös på låga varv trots att växellådan gärna försöker hålla nere varvet, blir lite för skrikig när varven tvingas hållas uppe

Totalt var Yukonen betydligt trevligare än Forden, de är lika vad gäller utrymme och Forden vinner på modernitet i motorn, men på allt annat vinner GMC kampen. Och även om det är modernare med turbomatad V6 så känns V8 mer rätt i biltypen..

Konstaterade också att parkeringsgaragen inte riktigt var byggda för denna storleken på bilar där jag höll till denna gången... :)

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.