AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.554

Importera nyare 740d

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Kollade runt lite på mobil.de och noterar att det kostar flis att rulla ut en 7-serie ur hallen i Tyskland. Efter 1år och 1500-2000mil är de nere på halva nypriset.

Någon som vet om det är något speciellt som gör att de droppar som stenar eller om det bara är svårsålt som ger dessa priser. Någon såg jag hade krav att den inte får exporteras och att den måste säljas till företag med fler BMW, men i övrigt så ser det ut att vara seriösa firmor som säljer och bilarna är som vanligt i Tyskland rikligt utrustade.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har inget definitivt svar på din fråga men så har det väl varit rätt länge.

Stora lyxbilar är dyra i början, för första ägaren, sen rasar dom rätt snabbt. Första köparen är ofta duktigt ekonomiskt oberoende och för honom spelar priset ingen roll. Varken vid inköpet eller vid inbytet till nästa vrålåk. De som har råd att köpa en 7-serie soom begagnad rent ekonomiskt föredrar kanske av olika anledningar att köpa en ny 5-serie exakt enligt den egna specen. Målgruppen för de olika modellerna är ganska väl utmejslad och man hoppar sällan mellan dessa. Alltså blir målgruppen för begagnade storbilar liten och som alltid i en marknadsekonomi leder liten efterfrågan till låga priser.

Perfekt för oss som inte bryr sig om mitt egna ovan resonemang och inser den stora finessen med att köpa en några år gammal mycket väl utrustad 7-serie till verkligt överkomliga pengar. Bilen i sig är ju inte på något vis sämre bara för den har några år/mil på nacken. Jag lägger hellre samma peng på en begagnad 7-serie än en ny 3-serie. Men det är inte många som resonerar så.

Bara mina egna funderingar så här en lördagsmorgon :-)

Fransosen
Visa användare
ProPro-medlem
2.228
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Kan bara instämma med Fransosen

När du rullar ut en nya maxad 7 serie från BMW har den rasat typ 100 000 direkt, sedan går det ju rätt fort nedåt. Min maxade F11 har ju tappat halva värdet efter 2år också. en 3serie tar det längre tid för.

Så visst är det SJUKT mycket bil för pengarna, men även år ett till år två sjunker ju 7serien och S-klass MB en hel del.

Importerade nyligen en F01 750i 3200 mil -09 från en auktoriserad BMW-handlare med Europlusgaranti (12 mån) och Premium Selection.

Nypris ca 1,2 mille och jag köpte den för ca 390,000:-. Milkostnaden för förra ägaren som körde 3200mil blir rätt brutal!

Fick dessutom köpa till nya vinterhjul (19") för ca 12,000:- i Sverige kostar dessa ca 35,000:-!

Sjukt värdetapp men det är bara tacka och ta emot. Bränslepriser, dåliga tider samt en gynsam eurokurs gjorde att det blev så förmånligt. Helt klart läge att pruta i Tyskland på 7-serie! Jag prutade ca 3500 Euro.
Det finns många F01:or och det är bara att välja och vraka!

Behöver jag säga att jag är nöjd med bilen! :D
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Låter precis som mina egna funderationer.

Jag skall ner på jobb i mitten av månaden, får ta och besöka en BMW handlare och se vad som erbjuds.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.