|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| nya golfen är riktigt fin men så sjukt tråkig.. jag går mot strömmen och säger volvo v40 | |
|
Att en Golf inte är världens roligaste bil kan jag hålla med om, men "sjukt tråkig" är den inte heller. Vad gör en V40 eller undermotoriserad 1-serie roligare än en pigg och välutrustad Golf? Bakhjulsdrift är roligare än framhjulsdrift säger du, det håller jag i viss mån med om, men riktigt så enkelt är det inte. MVH Christofer |
|
| crille82: tycker golfen är tråkig till utseendet.. känns inte som om något nytt har kommit på flera generationer även om så inte är fallet.. golf är en kanonbil absolut inget snack om saken men den har ett så trist utseende | |
| bjornagain; kollat på nya A-klass..? | |
|
bmw_jerry: Vad man tycker om utseende är subjektivt, men generellt så är det detaljerna som gör det om du frågar mig. Vilken modell som helst kan se tråkig ut om den inte har snygga hjul osv. Ta inte illa upp, men en åtta år gammal 116i är väl kanske inte heller det hetaste man kan tänka sig... A-klass ser ganska tuff ut, men lirar ju inte riktigt heller i samma liga prismässigt... Trådskaparen har 250-270´ att röra sig med och vill vad jag förstår ha en "hot hatch" med hygglig motor och bra utrustningsnivå. Kan vi i realiteten inte räkna bort, Audi, BMW, Mercedes och kanske också Volvo då? MVH Christofer |
|
|
GT paket i all ära men så "hot" blir väl inte en 1.4TSI? Men jag håller med, för 250-270 är nästan alla "prestigemärken" väldigt tunnt utrustade. Men vad ska man titta på istället månntro? Alfa Giulietta? Skoda Octavia RS? ------- //Lövet |
|
|
Allt är relativt =), men GT 140 DSG är faktiskt väldigt trevlig och pigg. Teknikens Värld testade t.ex. Golf GT mot bl.a. V40 T3 i nr 25 2012. Man mätte upp Golf till 147 hk och 253 nm och V40 till 158 hk och 270 nm, trots detta var Golfen med god marginal snabbare... MVH Christofer |
|
|
Vill slå ett slag för nya Leon, trevlig bil med "Golf-kvaliteter". Kvalar lätt in fullutrustad med 1,8 180 hk. Ser roligare ut än Golf. Provkör den... MVH Christofer |
|
| Giulietta är väl ett trevligt alternativ om man inte behöver oroa sig för värdeminskning och annat tråkigt? Trevlig bil som är lite mer udda än Golf, vilket väl kanske är lite roligt. Det finns ett gäng på alfa-klubbens hemsida som kör sådana och de verkar nöjda. | |
|
"Giulietta är väl ett trevligt alternativ om man inte behöver oroa sig för värdeminskning och annat tråkigt?" Min Alfa-intresserade kollega köpte en 1,4T (170 hk) med det mesta i utrustningsväg för några veckor sedan. Den var lite drygt ett år gammal och hade 511 mil på mätaren. Nypris ca. 270´, han gav 174´ på auktoriserad firma och fick dessutom vettigt inbyte för sin förra 159:a -07. Giulietta, trevlig bil som är roligare än det mesta från nordligare breddgrader av Europa. Men det där med att inte oroa sig för värdeminskning, jag vet inte... MVH Christofer |
|
| Min tes var att Alfa hade rätt så dåligt andrahandsvärde, och att det därför lämpar sig som tjänstebil eller liknande, 100´ på ett år och så få mil är ändå relativt mycket... Dock en riktigt rolig bil. Väldigt många gillar ju Alfa starkt, så något speciellt har de ju. | |
|
Man tackar för alla tankar, idéer och förslag! Trevlig läsning och trevlig ton, uppskattas. Jag kan tyvärr inte välja fritt bland bilmärken, Audi, BMW, Ford, Mrcedes, Peugeot, Toyota, VW och Volvo är det jag har till mitt förfogande. Det står mig fritt att välja alla modeller utom från topskiktet, typ M-modeller, S(RS)-modeller eller V8:or, Efter femtioelva uträkningar + att det blir min femte personalbil så är det enligt mig på den här nivån man får mest bil för pengarna, vilket pasar mig bra då "golfklassen" är perfekt storleksmässigt. Inga långresor görs, jag åker buss till jobbet, har landställe på Möja, ett barn, sällan stor packning....ja ni fattar. Jag har sneglat på 3-serien, a4, s60 osv men tycker månadskostnaden springer iväg, En bil för 250' ger en nettokostnad på 4500, mostsvarande för 350' är 6300. Då börjar det svida.... Motorn är inte avgörande för mig, hellre en mindre och mer lull när det gäller peronalbil. Jag har haft ett antal "sidobilar" där jag tänkt tvärt om. Några 540 har passerat och en S6:a, alla av äldre snitt men med fantastiska motorer :) /björn |
|
|
Jabbal: Som personalbil står du för kostnaden för andrahandsvärde även om det formellt är en leasinbil. ------- //Lövet |
|
|
Lövet har rätt. Principen vid en försäljning är att Autoplan i det här fallet, bjuder ut bilen till försälning till sina partners. De får buda på bilen. Högsta bud vinner. Då finns det två alternativ, jag får köpa ut den privat för högsta budet eller så säljs den för samma belopp. Mellanskillnaden mellan restvärdet och beloppet den säljs för är en eventuell vinst eller förlust. Hittills har jag alltid gått "plus" på bilarna. Är det ett plus finns det två alternativ igen. Antingen kan överskottet tas ut i reda kontanter efter autoplans avgift(6000) och 50% skatt. Eller så förs överskottet - autoplans avgift, över till nästa personalbil. Låt säga att överskottet är 36000 efter autoplans avgift, då minskas bruttoavdraget med 1000 per månad under kommande 36-månaders period. Man kan ju gå "back" oxå, så jag vill inte ha en "svårsåld" bil. Utan den ska vara vanlig, trevlig och lättsåld :) |
|
|
Undrar om det är ett tecken.... Kamkedje-ras i onsdags på Golfen jag har nu, 31 månader gammal och 5800 mil. Sorgligt! Visserligen rem på den nya, men det får en att fundera |
|
|
Rekommenderar dig att prova V40 samt MB B-klass nu. Golf-test: Länk |
|
| Har du funderat på Ford Focus? Den nya modellen lär vara rktigt trevlig. Kanske inte ger lika mycket premiumkänsla som en 1-serie eller golf men chassit och styrningen är rikitigt bra. | |
|
Focusen är riktigt trevlig att köra. Men den smäckiga och röriga inredningen skulle iaf vara tillräckligt för att jag skulle avstå... 1,6 EcoBoost på 150 hk drar fort upp mot 250´ om man plockar på utrustning och då finns bl.a. inte automat- eller dubbelkopplingslåda att välja till... MVH Christofer |
|
| Nä det är sant. Dubbelkopplingslåda finns tyvärr bara till dieslarna på Focus. Sen håller jag med om inredningen. Materialvalen tycker jag i och för sig är ganska ok, men ergonomin är inget vidare. Dock är Ford mycket duktiga på att kombinera sport och komfort i sina chassin. Dessutom får man ju multilänkbakvagn i alla Focusar. På nya golf är det torsionsaxel på allt under 150 hk | |
|
Nej, Golf GT 140 har multilänkbakaxel... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.