|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå gott folk. Nu är det snart tre år sedan jag postade ett inlägg i det här forumet. Då handlade det om min nya personalbil som blev en Golf. Det är dax att inom en månad eller två lägga en beställning på en ny bil då min nuvarande går ut i juni. En bil jag uppskattat mycket och haft stor glädje av. Nåväl, Budget är ca 250-270 tkr netto, efter avtalsrabatt. 12% på bmw och 10% på VW. Hjärtat säger en BMW etta och förnuftet säger nya Golfen. Jag har fått några offerter från BMW på olika modeller, den mest intressanta är BMW 116i 5-dörrar Advantage Edition med ett nettopris på 222200. Golfmässigt är det en 1,4 TSI 140 GT DSG7 BlueMotion Technology, med ett nettopris på 201900. Jag kommer naturligtvis plocka på en hel del övrig utrustining så jag hamnar på mitt målnettopris. Det som talar för BMW är att jag vill ha en :) Jag tycker inredningsmässigt så träffar den alla mina strängar som säger ja, ja och ja! Det som talar emot är ryktet om en facelift, där framför allt framlyktorna har snyggats till. Det vore ju fånigt att få bilen lagom till att en facelift är bekräftad. Har sökt info om detta på forum, ställt frågan till BMW direkt men ingen vet. Golfen har ju knockat allt motstånd mer eller mindre sen den kom, så att det är en bra bil råder det ju ingen tvekan om. Så det talar för, Fast jag har redan haft en ny Golf så det talar emot... Nåja, det är ett tag kvar så jag har alla möljligheter att byta fot flera gånger....suck... | |
Verdi |
Med så tight budget får du nog mer bil om du väljer golfen är jag rädd. |
|
Jag hade valt BMWn med större motor och mindre extrautrustning... jag behöver bara sportstolar. /Jonas |
|
|
Jag tycker tvärtom, mindre motor mer extrautrustning. Det är lullet som gör det härligt att använda bilen. Ingen motor i den här prisklassen är "rolig" så för min del gäller det att maximera extrautrustningen jag får för drygt 40 papp(ett prisbasbelopp). Det är där det roliga börjar, att med en bra slant börja konfigurera bilen så man trivs i den under tre år. I exemplet ovan, så har ju BMW:n anvantage edition, där det ingår en hel del redan från början. Golfen har oxå en en "bra start". Så att jag kan göra båda bilarna i mitt tycke "roliga" råder ingen tvekan om. Det är den där eventuella faceliften som spökar.... |
|
|
Min spec. av Golf: 1,4 TSI 140 GT DSG7 BlueMotion Technology 224 400,00kr Lack Tungsten Silver 5 700,00kr Klädsel Interiörkulör Titan Black, läderklädsel i motsvarande kulör mot pristillägg med tillval läder Tillvalsutrustning Utan emblem bak 0,00kr Dragkrok, manuellt utfällbar 0,00kr Armstöd på dörrarna i konstläder, tvång vid val av tygklädsel Shetland 0,00kr Keyless Access 0,00kr Sidokrockkuddar samt bältespåminnare även på ytterplatserna bak 0,00kr Ytterbackspeglar elektriskt infällbara samt markbelysning i backspegelhusen 1 500,00kr Färddator Premium med färgskärm 1 400,00kr Backkamera Rear Assist 0,00kr Sportstolar ErgoActive i tyg/läder Vienna, förarstol 14 vägs med massagefunktion 3 200,00kr Körprofilsval 1 100,00kr Lane Assist inklusive dynamisk helljusassistent Dynamic Light Assist 1 000,00kr Climatronic, 2-zons klimatanläggning 5 000,00kr Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel 0,00kr Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus vid val av Dynamic Light Assist 0,00kr Multimediauttag framför växelspaken med iPhone/iPod-kabel 700,00kr Pluspaket 14 900,00kr Förarassistanspaket 13 500,00kr Dragpaket 6 900,00kr Park Assist 2.0 samt nedvinklingsfunktion hos höger ytterspegel 0,00kr Parkeringsvärmare. fjärrstyrd 9 900,00kr Blir 260280:- med 10% rabatt. En motsvarande 116i med 12% blir ca. 35´ dyrare. Då saknas bl.a. parkeringsvärmare, halvskinn och stolar med massage mm som inte finns. Så i realiteten skiljer minst 50´ trots bättre rabatt på BMW. Tänker du det minsta rationellt och gillar mycket finesser så väljer du inte 116... ;-) MVH Christofer |
|
|
Min spec. av Golf: 1,4 TSI 140 GT DSG7 BlueMotion Technology 224 400,00kr Lack Tungsten Silver 5 700,00kr Klädsel Interiörkulör Titan Black, läderklädsel i motsvarande kulör mot pristillägg med tillval läder Tillvalsutrustning Utan emblem bak 0,00kr Dragkrok, manuellt utfällbar 0,00kr Armstöd på dörrarna i konstläder, tvång vid val av tygklädsel Shetland 0,00kr Keyless Access 0,00kr Sidokrockkuddar samt bältespåminnare även på ytterplatserna bak 0,00kr Ytterbackspeglar elektriskt infällbara samt markbelysning i backspegelhusen 1 500,00kr Färddator Premium med färgskärm 1 400,00kr Backkamera Rear Assist 0,00kr Sportstolar ErgoActive i tyg/läder Vienna, förarstol 14 vägs med massagefunktion 3 200,00kr Körprofilsval 1 100,00kr Lane Assist inklusive dynamisk helljusassistent Dynamic Light Assist 1 000,00kr Climatronic, 2-zons klimatanläggning 5 000,00kr Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel 0,00kr Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus vid val av Dynamic Light Assist 0,00kr Multimediauttag framför växelspaken med iPhone/iPod-kabel 700,00kr Pluspaket 14 900,00kr Förarassistanspaket 13 500,00kr Dragpaket 6 900,00kr Park Assist 2.0 samt nedvinklingsfunktion hos höger ytterspegel 0,00kr Parkeringsvärmare. fjärrstyrd 9 900,00kr Blir 260280:- med 10% rabatt. En motsvarande 116i med 12% blir ca. 35´ dyrare. Då saknas bl.a. parkeringsvärmare, halvskinn och stolar med massage mm som inte finns. Så i realiteten skiljer minst 50´ trots bättre rabatt på BMW. Tänker du det minsta rationellt och gillar mycket finesser så väljer du inte 116... ;-) MVH Christofer |
|
|
Mest bil för pengarna ger Golf:en medan 1-serien, enligt mig, är en fräckare bil. Lite kuriosa är att Golf:en mer eller mindre har adaptiv farthållare (håller avståndet till framförvarande fordon) som standard. |
|
|
Golf VII el MB B-klass. Prova även S/V60. |
|
|
Christoffer! Har du tjuvkikat på min spec?? :) Otroligt lik. Fast färgen ska vara svart metallic. Inget dragpaket heller, dock backkamera. Samt, kommer i påsk och kan levereras på bilar som byggs from vecka 22, Dynaudio ljudpaket. Totalt är det för mycket för att rymmas inom 1pbb, så jag har lite och jobba på. Parkeringsvärmaren och Dynaudio har Golfen jag har nu och dom är givna. Nåja, än är inte slaget över för BMW. Den har fortfarande en större plats i hjärtat och vem köper en ny bil och samtidigt kan säga sig vara förnuftig :) |
|
|
Christoffer! Har du tjuvkikat på min spec?? :) Otroligt lik. Fast färgen ska vara svart metallic. Inget dragpaket heller, dock backkamera. Samt, kommer i påsk och kan levereras på bilar som byggs from vecka 22, Dynaudio ljudpaket. Totalt är det för mycket för att rymmas inom 1pbb, så jag har lite och jobba på. Parkeringsvärmaren och Dynaudio har Golfen jag har nu och dom är givna. Nåja, än är inte slaget över för BMW. Den har fortfarande en större plats i hjärtat och vem köper en ny bil och samtidigt kan säga sig vara förnuftig :) |
|
|
Även om man inte använder dragkrok ofta så är utfällbart drag för 4900:- väldigt prisvärt, om man inte väljer bort det för att slippa låna ut bilen ;-). Man får troligtvis igen pengarna vid privatförsäljning eller inbyte... MVH Christofer |
|
| Ta biltillägget om det går och köp en roligare bil privat | |
|
Biltillägg? Känner inte igen det från ett typiskt personalbilsavtal. Är kanske något som blivit inaktuellt med tiden... |
|
|
Känner inte till något billtillägg jag heller och detta blir min femte personalbil på raken. Jag ska höra med administrationen här på banken om man tänja en smula på 1pbb :) |
|
|
Personalbil ska ju vara kostnadsneutralt för företaget och ger ett löneavdrag och en förmån som ska beskattas. Biltilägg låter ju som en ersättning man får om man väljer att avstå bil trots att man har det som en del av sin normala ersättning. Men det känns väl som att en klar minoritet av de som har bil via företaget har sånna avtal. Milersättning för körning med privatbil i tjänsten har väl däremot nästan alla. |
|
|
Efter att ha tagit del av detta så skulle jag nog styra stegen mot BMW handlaren. I och för sig handlar det om en företagsbil men vem orkar krångel med en ny bil. Länk |
|
|
Jag tolkar texten mera som att undvika Bilhuset i Taberg. En handlar ska stå för hela kostnaden vid en reklamation, inte hälften. Rena skojarfasonerna. Sen är Watercircles ett av Sveriges minsta försäkringsbolag. All press är bra press ;) ------- //Lövet |
|
|
Har läst Teknikens Världs artikel och kan meddela att den innehåller flera faktafel och resten spekulationer... MVH Christofer |
|
| Invänta faceliftade 1-serien. Den börjar väl säljas till hösten? | |
|
Modellen hade premiär hösten 2011, menar du att det kommer en facelifte efter två år..? Låter inte troligt... MVH Christofer |
|
| Crille, jag kan ha fel. Men enligt bimmerpost bör den komma under 2013. Och med tanke på alla spionbilder verkar det inte allt för otroligt. Framförallt är det framljusen som verkar bli omgjorda. Inte så förvånande med tanke på att modellen fått så mycket kritik ljust för designen på fronten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.