|
|
|
|---|---|
|
Jag har egentligen aldrig oroats över detta innan men jag har haft bilen i ca 8 år och enda sen den jag köpte den så har den aldrig behållt vattnet i kylen ända upp så att flottören är uppe i locknivå. Tänkte inte att detta var ett bekymmer innan men nu när jag har fått lite problem med temperaturen vid tomgång så fyllde jag på vatten igen men set gick ner till vad jag hade innan , denna nivå har den alltid haft, kollar varje dag så jag är säker på min sak. Läste att de gamla locken till kylen var kass.. Någon som kan bekräfta ? Och hur mycket kan det trycka ut | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Får du fylla på läcker det nånstans. Dessutom får du aldrig fylla på mera än till kall nivå vid kall motor. Överfyller man så tryckts kylväskan ut genom lockets säkerhetsventil när volymen ökar vid uppvärmningen. Den kan trycka ur sig efter man tex stängt av bilen sommartid när den är riktigt varm om man fyllt för mycket coh då tar den oftast med sig mer vätska så nivån blir lägre. Lockets säkerhetsventil brukar vara på 200kpa står skrivet på undersidan. Är väl inget fel att byta lock om man misstänker att säkerhetsventilen är felaktigt och öppnar vid förlågt tryck tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej körde precis bilen varm nu så att mätarn stod kl 12 . Lyssnade på locket och det lät inget pysande. Det konstiga var att när jag kände på slangarna så var den övre varm men den undre som går in till expansionskärlets undre del kall Ska det vara så ? |
|
|
Läste nu att du , Hasso hade skrivit i en Annan tråd att den undre böir varm efter c 40-50 min, jag hade bara kört typ 10 min nu Precis så att mätarn hade kommit till 12 |
|
| den nedre slagen blir varm om termostaten öppnar inget konstigt att den är kall mvh mikael | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Så här års så blir den i princip aldrig varm iom termostaten inte öppnar förrän du står still ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Kanske var det termostaten som dumma sig när jag stod på tomgång i 10 min då mätarn började komma upp över kl 12 för att sedan återvända ner igen | |
|
Hittade en mikroskopisk läcka på kylet idag, på behållarn där övre kylarslang kommer in från motorn Länk vad ska man göra ? byta hela kylet? |
|
| Antar att du får byta kylare, tror ej det går att laga plast så det håller tillfredsställande tyvärr. Kolla på ebay.de efter ny. Bytte precis på min e46, kostade 95euro med frakt och var i mitt garage 3 dagar efter beställningen. | |
| Okej..Verkstaden ville ha 5900. men då slipper jag ju allt med luftning osv... får se hur jag gör. | |
| Hur har det gått?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.