|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska göra ett extra oljebyte på min 325i E90. Denna olja kommer bytas igen vid nästa ordinarie intervall om ca 1000 mil. Kan ni rekommendera någon olja jag kan använda, och även gärna ett ställe att köpa den till bra pris? Antar att jag inte behöver köpa en longlife-klassad olja när den ska användas så kort tid? | |
| Länk | |
| Här om du vill hålla dig på hemmaplan Länk | |
| Biltemas Helsyntetiska 5/50 olja. | |
|
Tackar för tipsen! Tror jag lägger en beställning till Levoil.de. Priset verkar oslagbart, samt att jag kan byta lite oftare utan att det känns allt för mycket i plånboken. Ca 1100kr inkl. frakt för 20 liter LL04 klassad olja måste ses som ett mycket bra pris! |
|
|
Om du har en "äldre" E90 med N52 skulle jag rekommendera Mobil1 NewLife 0W-40 istället. Den är LL01 klassad vilket passar motorn bättre än en LL04 olja som främst är anpassad för dieselmotorer och bensinare med direktinsprutning (N53 mfl.). /Jonas |
|
| Har redan beställt LL04 oljan. Men vad jag läst mig till så ska det inte vara några problem att använda även i äldre bilar. | |
|
LL04 är bakåtkompatibel med LL01 och LL98. Det som några har hängt upp sig på är att LL04 har lägre halter av fosfor och svavel, ämnen som traditionellt har använts som antiwear-additiv i oljorna. Man man får tänka på att LL04-oljorna (och andra "low SAPS-oljor") har andra ingredienser som skall kompensera för detta! Så jag ser inga problem att använda LL04-olja i äldre motorer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, enligt BMW ska det heller inte vara nåt problem med LL04 på äldre modeller... men LL01 är den som är avsedd för dessa motorer. Mer än så törs jag inte säga emot Johan B.... :) /Jonas |
|
|
Nja, man kan säga såhär: När bilen tillverkades fanns det ingen högre/senare klassning än LL01. Men så är det med alla oljeklassningar - senare klassningar uppfyller nästan alltid kraven på de tidigare/äldre dito men är samtidigt bättre på ett antal punkter. API-systemet är ett bra exempel på detta. Här är en ganska talande online-funktion där man tydligt ser hur olika klassningar förhåller sig till varandra: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar för alla svar, samt även förklaringar på de olika typerna av olja. Någon som vet ungefär vad leveranstiden från levoil är? När jag fått oljan ska jag bara övertyga min lokale mek att låna ut verktyget för oljefiltret :-) | |
| Tackar för alla svar, samt även förklaringar på de olika typerna av olja. Någon som vet ungefär vad leveranstiden från levoil är? När jag fått oljan ska jag bara övertyga min lokale mek att låna ut verktyget för oljefiltret :-) | |
|
När jag beställde från Levoil.de gjorde jag det på en Torsdag, och på måndagen veckan efter stod paketet på trappan. Betalade med Paypal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
köp ett eget verktyg här: Länk /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.