|
|
|
|---|---|
|
På gång att för första gången köpa en ny bil (förmodligen en fullutrustad 320). Lite funderingar kring vad man kan förvänta sig kunna få med eller om det normalt inte alls finns något utrymme för "prutning"? Någon som har erfarenheter? /H | |
| Det beror helt på men eftersom du köper en fullutrustad ny bil så tycker jag att 8-10% vore rimligt att kunna pruta. Notera att det inte behöver vara rena stålar utan kan vara typ vinterdäck och liknande saker. Lycka till. | |
|
Precis som Acey säger: Se till att få med vinterdäck (krav), godkännt larm (krav), stereo, lite annat lull lull som du tycker känns bra är aldrig fel att propsa på heller. Varför inte en uppsättning velourmattor ? Joachim |
|
|
Tag reda på axakt hur du vill att bilen skall vara utrustad. Maila sedan till typ fem BMW säljare och be om en offert... Jag blev direkt erbjuden 9% på företagets bilköp av BMW. Men om priset är det viktiga så kolla Tyskland. Vill oxå ha kompressor..... |
|
| Jag tror inte man ska vända sig till tyskland när man köper ny bil såvida dom inte har ändrat reglerna om 600mil / 6 månader gamal för att kunna importera bilen till sverige under gällande regler? | |
Jirar |
8-10% som ni tycker låter rimligt tycker jag låter som rätt mycket i rabatt. Vet att vissa bilfirmor har 10% rabatt till personalen, men att vem som helst skulle kunna gå in och förhandla till sig 10% blir nog rätt svårt. Sen så funkar det lite annorlunda om man ska köpa bil till företag,då kan man nog få rätt bra rabatt beroende på vad man har för avtal med BMW. Men jag kanske har fel. |
|
Jirar: Jag tycker nog att det är ganska rimligt med 8-10% (beroende på firma och hur skicklig man är). Tänk dig att en uppsättning vinterhjul kostar 10.000 och sedan drar man kanske av 10.000 på priset vilket är enklare om man bäställer några "paket" till bilen. så är du i stort sätt uppe i 8%. Självklart är det enklare om man har företags rabatt men en bekant fick 14% när han köpte tjänstebil för 450tkr hos ett annat tyskt företag. Så 8% är nog ingen omöjlighet, snarare tvärtom. |
|
| Det beror som sagt ganska mycket på vad du har för extrautrustning eftersom återförsäljarna har drygt dubbelt så hög marginal på extrautrustningen än på själva listprisutrustade bilen. Ju mer extrautrustning, desto högre procentuell rabatt. | |
Lasseman3 |
Humpe, Jag köpte en likadan bil som du funderar på. Min rabatt blev 9-10% utan inbyte. BMW har (hade i varjefall år 2000) dessutom avtal med många större företag i Sverige (BMW & Rover Business club) vilket ger 8% rabatt utan förhandling. Detta gäller vid köp av bil för eget bruk eller tjänstebil. Mvh /Lasse |
|
Jag menade så ny som möjligt från Tyskland......(om priset är viktigast) Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.