AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
505

Galna planer..? Rådgivning ombedjes...=)

Ursäkta om jag äger detta, men nu när VINTERN=) är på ingång och bilen ska in i garaget så kluras det ju lika mycket som varje höst vad man ska göra med bilen i vinter..
Bilen i fråga är en 325 -88, visst, bilen är rolig och köra som den är, MEN.. Turbo suget har blivit för stort.. Först var jag inne på att "bara" turbokonvertera motorn som sitter i, sen började det spåra ur.. Först slog mig tanken om att byta motor till en M3 (E36) och turbokonvertera.. Sen spåra det ur ännu mera.. "varför inte bygga på en M5 motor..?" lirkade sig igenom hjärnan ett par gånger..
Har en rallycross turbo och IC från GIK, "endast" motor och div. andra saker kvar..
Målet är att plocka ut ca 400hk ur bilen i vår..
Dock kvarstår frågan: VILKEN motor?
Bil: 325 (E30)
Motor: orginal? M3? M5? ev. M3(E30)

Hur passar sig M3 resp. M5:ans motorer i E30?

Har nog tänkt lite mycke ikväll och snurrat ihop det mesta i huvet nu.. Råd?

MvH
//Martin Ivarsson

325iM
"Tuned by SpeedCenter"
BTW. Passar M3 E30 motorn "Bolt on" i 325;an, eller måste man flytta motorfästena?

325iM
"Tuned by SpeedCenter"
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Jag har svårt att tro att M3 E30 motorn passar "bolt on" Med tanke på att det är en fyra och i 325:an sitter det en sexa.
RafkoM3
Om du har motorfästen till S14-motorn(M3 e30) så passar den perfekt in i 325an. Blir kanske lite probs med växellådan.

/M3 E30(TIC)
M3 e36 spisen ska passa ganska enkelt i e30. Sen är det nog resten som blir lite knöligare, turbo, ic m.m...

400hk...?!!! Varför inte ett par hundra till? 400 får du nog nästan om du blåser med munnen i insuget på en m5/m3 e36 motor!

Bygg en M5 motor såklart! ;-) M3 e36 spis¨å turbo vore kanske nått, har inte sett många sådana byggen.
Lycka till å hoppas verkligen att det spårar ur!
Hi
141
Hinkas
318I -00
Jag har för mig att jag såg en 88'a eller något sådant med M5 motor tillsalu här på bmwpower.nu... bara leta efter den annonsen och fråga honom hur den fick plats, eller om du får kolla på bilen och se hur han hade gjort. Lättare att fås e hur han har gjort än att bara gå efter teorin kanske :).
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hinkas: Läs inlägget ovanför ditt. Vad tror du att 338 står för. 3,8 liters m5 motor. Om lillebror och storebror Kilander tillåter det så kanske Ivarzon kan ta en sväng till Falköping och titta hur man får ner 3,8 liter 6cyl och turbo mod stor i e30.

Kilander broz= Respekt... grymmaste bmw bygget på länge (såg bilen gunga väldigt länge, trots detta 11.03 på mantorp).
Hi
141
Hinkas
318I -00
Ahhhh, sorry then... Sog inte det. Ja, isådanafall vore väl det lämpligt... =)
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
400hk........... Nöj dig med din 325 motor...... Den räcker gott och väl till det. Blir definitivt billigast. M-motorerna är inte direkt billiga att hålla på med.

Siktar du på kanske över 600hk så är nog en M3 3,0 lämplig. Troligen är jag och en kompis på G att bygga varsin sådan motor i vinter. En till kanske kan pressa priserna.

//Jesper
Bra sagt Jesper_w, instämmer. Men det är jäkligt kul när det spårar ur..!!!

Det går aldeles utmärkt att komma å titta på bygget!!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hola hopp igen..........

Hur kommer det sig att ni körde med 95 oktan?????????? Hmm, ärligt talat så är det ju bättre med 98 MEN när man eller OM man inte är nära motorns kapacitetsgräns så tror jag inte att soppan sätter så stor gräns....

Säg att ni tar ut kring 600 nu, det vill säga att motorn "luffar" på lite sådär på kanske 60-70% men först när man börjar "stressa" grejorna så behövs det där lilla extra av bränslet... Hmm, en teori.......

Hur som helst är jag MYCKET impad över att ni fått prylarna att lira så bra på så kort tid och kört så fort med ett så fullkomligt livsfarligt chassie koncept. 221 pinn.... !!!

Hur mycket tryck hade ni bakdäcken nu då?? Och vad var 60 foten??? 2,0 sek?? Oj oj, finns troligen en del att hämta där..

Kul när det spårar ur......... Håller med........... MEN DYRT....... JÄTTEDYRT...... Trots att man gör allt eller det mesta själv.... Tänk om man skulle lämna iväg det mesta av jobbet dessutom..

För övrigt så är nog 3,8:an lika lämplig som M3 3,0 motorn... Hmm, men kanske lite större och klumpigare...

//Jesper
Vet inte riktigt... Är väl för att det alltid retar någon typ..! Finns ju många som menar att det spikar med en gång blablablabla....

Nä sen om man får spisen riktigt inställd nån gång så får det bli annan soppa.

Det där med 98 kan vara lite lurigt... Den är inte lika stabil som 95, det kan vara allt emellan 98 och 95 oktan. 95 däremot har mycket snävare toleranser.

Ca 0.9 i tror jag och 1.9-2sek 60fot.

Undra vad man ska hitta på nu för å få bättre tider... Lasta sandsäckar kanske..!
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Undra vad man ska hitta på nu för å få bättre tider... Lasta sandsäckar kanske..!
Svar: mera mos!!! ;-) Ladda "lite" mer typ 2Bar kanske hehe...

Kilander är helt klart årets hjälte på strippen!!
Lycka till!!

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Hi
141
Hinkas
318I -00
Den är liten men luktar som en stor, är också ett sådant där bra uttryck.

Hoppas att kan få till ett riktigt bra åk den här sista tävlingen som är på ingång. Se till att spöa rästen av folket då =).

Hmmm, jo jag tänkte på en sak... Är det en 6'a i en sådan där m5 motor, eller är det 8'a? Hmmm det där lät lite konstigt... Jag menar ju cylindrar så klart...

Neh, nu måste jag jobba....
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Rak 6:a!!

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Hi
141
Hinkas
318I -00
OK. Jag tänkte utifall dom körde i v8-klassen eller bakhjul med överladdning.

Borde snart kunna ta supramannen och dom där rackarna då =).

Go go go! :)
Jag har ca 475hk i min pärla men då är den trimmad också. Så släng i en turbo.

Use Turbo
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Mr Turbo: Du som kör med turbo i din bil, har du turbon i bilen under besiktning också? Eller sliter du ur den?
Lite nyfiken då jag funderar på att turbokonvertera.

/Fidde
Fi
82
Finkel
325im -88
Halloj på er!
Vad får man böta för en m5 3,8 motor?
kilander bröder, Inte kan man få ett litet recept på ert bygge? såg den på mantorp,vilken jävla e30 å gå bra.
Halloj Finkel!!

Det fins lite info+bilder i galleriet på BmwPower. 338tic står det.

MVH Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.