AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
353

Skeva bromskivor 525 E-34

CJ
26
CJL
525i -90
520i -88
Nu har jag bytt bromskivor fram 2 gånger på ca 500 mil och då jag är inne på tredje paret Brembo skivor börjar jag tröttna. Problemet är att de efter ca 100 mil börjar bli lätt skeva för att sedan bara bli värre och värre tills de når en punkt där det känns som om hela framvagnen ska separera när man bromsar.

Vad jag vill veta är Varför blir de skeva? Jag kör inte speciellt hårt, de har inte utsatts för kraftiga temperaturväxlingar eller misshandlats på något sätt. Dessutom håller ju Brembo produkterna väldigt hör kvalité så fabrikationsfel känns ju inte heller troligt. Nu har min reservdels handlare varit väldigt tillmötesgående och det har inte varit några problem med att få nya skivor och när det nu återigen är dags att byta har de erbjudit sig att ordna fram lite vassare (enligt brembo har de bättre material, är slitsade och hålborrade) skivor utan extra kostnad fast frågan är om det är någon mening.

Alla jag talat med verkar vara överens om att Brembo håller oerhört hög kvalite. De håller också med om att skivor inte ska kunna bli skeva sådär utan vidare. Om någon kan förklara orsaken till mitt problem så skulle jag bli väldigt tacksam för det här börjar bli jobbigt.
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Har haft samma problem på M5:an, provade allt (nästan)
Har nu Red-dot skivor och EBC klossar, inga problem mer, trots hård körning.
Är du säker på att skivorna är skeva, ibland kan det bli materialöverföring från klossarna, det blir blå fläckar på skivorna. Ofta skall man köra in skivorna genom att inte bromsa hårt de första 100 milen.

/J

- Livet börjar vid 250 km/h -
CJ
26
CJL
525i -90
520i -88
Jo, skeva är dom. Till en början slår de sig bara när de blir varma för att efter en tid bli skeva permanent. Eftersom nästan bara min flickvän kör bilen så går den inte särskillt hårt heller.
pa
23
patrikr
530iA Touring -95
Hur vet du att hon inte kör skiten ur bilen när du inte är med(du vet när katten är borta):-)

i alla jag frågade om detta för två veckor sedan och några sa att byta casterstagen, jag har ju bara haft bilen i några veckor skall kolla bromsarna först!

Patrik
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
CJL, en liten undran. Du har inte anläggning på bromsarna? Även liten anläggning kan orsaka mycket värme, kanske t.om. att det är värre med liten anläggning än stor då tiden innan klossarna är så pass nedslitna att anläggningen släpper är längre.

Även andra typer av belastningar än hårdkörning tar hårt åt bromsarna, att "segdra" inbromsningar för mycket värmer också bromsskivorna bra. Jag använder mina bromsar relativt hårt och ofta och har inte haft problem, hellre en snabb kort inbromsning än en lång försiktig. På detta sätt undviker man även att bakbromsarna börjar kärva då det inte utsetts för belastning (rörelse i kolven) annat än vid hårdare inbromsning.

Always Diesel
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
En teori, om det är glidok, är att oken ej anpassar sig efter skivorna utan försöker anpassa skivorna efter oken...
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag menar förstås att oken kanske sitter fast?
CJ
26
CJL
525i -90
520i -88
> patrikr
Visst kan det hända att hon gasar men sällan någon längre sträcka, dessutom bromsar hon inte speciellt hårt.

Hela bilen är i kanonskick, likaså bromsarna. Det är just bara det att skivorna slår sig som upprepas gång på gång. Oken kollade jag redan första gången jag bytte och de glider mycket lätt och fint. Inte heller finns det den minsta antydan till anliggning, det är just det som förbryllar både mig själv, reservdels försäljaren och Brembo folket. Jag har haft många bilar genom åren, och vissa har körts VÄLDIGT hårt, men aldrig tidigare har jag råkat ut för detta.... Eller jo föresten, min flickvän hade en gång en Ford Sierra -88 men det är ju en Ford så den kan väl knappast räknas.
anderz
Det är uppenbart att oken kärvar så att du trycker skivorna vinda.
CJ
26
CJL
525i -90
520i -88
Nej, oken kärvar inte det minsta. Som jag sa i min förra post, (och jag har kollat dem en gång till efter det) det finns inte den minsta antydan till anliggning eller kärvande ok. Allt löper mycket lätt och fint. Kolvarna kan lätt tryckas tillbaka med fingerkraft och oken glider väldigt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.