|
|
|
|---|---|
JH |
Min M5 -91 slår av vid 6500 rpm trots att rödmark. ligger vid 7000 rpm. är det ok, det känns som om den slår av för tidigt. JH |
|
Varvtalsstoppet på en M5a ligger på 7250rpm orginal. Så det verkar lite mysko......... "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
När jag monterade UNICHIP i min M5 -95 så kördes den på rullande landsväg och helt plötsligt började varvtalsstoppet slå in vid 6500 rpm. Det visade sig ha blivit en felkod i motorelektroniken som gjorde det! Efter att ha släckt koden var allt OK igen! Per L |
|
JH |
Denna är ochippad men det där med felkod låter intressant, ska kolla upp det. Tack :) |
|
Angående ditt unichip Per L vad gav det för resultat i ditt fall? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
JH: Din hastighets mätare krånglar eller hur? Då slår elektroniken av för säkerhetsskull så att du inte kan köra fortare än 250 på 5'an eller 6'an.... Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
JH |
Inget fel på hastighetsmätaren, dock krånglar färddatorn. Den vill inte visa snittförbrukning, genomsnittshast. och räckvidd. |
|
Kanske givaren "hastighets" har något fel, alltid värt att kolla. Min var trasig och det betydde samma symptom som din bil har. Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
|
Kort gav UNICHIP:et på min M5:a -95 följande resultat: 1) Den effektökning på toppvarvet som man kunde förvänta sig (och även varv däremellan) dvs ca 20 hp. Dock är det så att om man får 20 hästar till som strular runt bland alla andra så är det inget man normalt klarar av att märka. 2) Den blev mycket bättre att köra vid dom varv som man normalt håller sig till (dvs 1000-3000). Förut småryckte den alltid vid dellast (tex jämn fart 70 eller 90). Inte mycket men mycket irriterande. Sedan var den väldigt seg när man tex gasade på från låga varv tex från 70-80 på 6:an (1300-1500 rpm). Den liksom tvekade hela tiden varvet ökade. Detta är praktiskt taget helt borta. Den enda nackdel som jag kan se är att motorn blivit "nervös" vid väldigt låga varv. Om jag motorbromsar från 1500 till 1000 rpm eller lägre (tex i en bilkö) och sedan gasar aldrig så litet så kommer effekten så tvärt att det blir ett litet ryck. Inget som jag tycker gör något för man lär sig hantera gasen hyfsat efter ett tag. Min dotter som övningskör har dock svårt för det och tycker att körningen blir ryckig jämfört med tex min 635:a eller 3.0S. Det var dyrt att montera och justera in UNICHIP:et men det var det värt för bilen har blivit mycket trevligare att köra. Per L |
|
|
JH Så här funkar det...styrboxen måste få en signal från hastighetsmätaren annars går boxen ner i ett nödläge som sänker varvstoppen till 6500 i ställe för det normala 7200 varv,förmodligen därför din färddator inte fungerar,det kan vara samma kabel...?? |
|
JH |
Tack för svaren. En fråga dock, hittar inte var hastighetsgivaren sitter, hjälp? JH |
|
På framaxeln Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.