AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
526

2 små frågor på E28... Hjälp gärna till!

518i slow mobil
Problem nummer ett: Skulle plocka av mina bakre stötdämpare igår för att montera sänkningssats där med... Men se på attan, de ville inte lossna, lossade på övre skruvarna och den som sitter i botten, men den satt stenhårt ändå... Hur göra??

Problem nummer två: Min klocka, mitt radioläge och min innerbelysning funkar lite med egen vilja, vad kan va fel?? Tror det uppkom efter att jag modifierade mitt tändningslås lite... Kan det ha med saken att göra??

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Paap Reeder
Hej!
Det nedre fästet är ett shit! I gummibussningen sitter en hylsa instycken (vulkad). Den hylsan går sedan in ca 10 mm i örat på bakaxeln. Där rostar det.
Vad man kan göra med prylarna kvar på bilen är att ta en bauta-rörtång typ 70 cm och försök att jucka på fästet radiellt. Juckar Du för hårt spräcker Du örat. Värmer Du - eldar DU upp vulkningen. Försöker Du knacka "axiellt" brukar man bara knacka ur vulkningen varvid hylshelvetet ändå sitter kvar och blänger fräckt på en.
MVH /// Paap Reeder
518i slow mobil
ok... hur ska man med andra ord göra då? Har ju ingen lust att knäcka det, budgeten e redan stram nog....

BMW e28 registret #154
Länk
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ska du bara byta fjädrar kan du göra det med dämparen på plats... Lossa den i övre fästet bara...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Ta annars en träbit och lägg mot stötdämparen och slå med en handslägga eller en hammare så brukar det lossna du kan ju spruta på lite rostlösningsspray typ 5-56 innan så underlättar det det hela....hade själv samma problem på min 520i -84.

Mvh Ricke
518i slow mobil
ok, men med den på plats går et ju knappt, om det ens gör det... Vad händer om hylsan sirrer kvar då? Går det att trycka dit dämparen sen igen då?? Hur gör man om det ska byta på plats, enbart fjäder asså... Muttern i toppen sitter ju som berget...

BMW e28 registret #154
Länk
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hmm var ett tag sen jag gjorde detta nu. Om jag kommer ihåg det rätt så gör såhär. Lossa fjäderbenstallriken uppe under hatthyllan. Lossa den nedre bulten som sitter i bärarmen. Tryck ned bärarmen så långt som möjligt , kommer inte ihåg om du måste lossa nått mer för att få ned den så långt som behövs. Ta 2 fjäderspännare och dra ihop fjädern. Vinkla sen benet så du kommer åt att dra lös centrummuttern på dämparen , använd mutterdragare eller specialverktyg. Då detta är gjort är det bara att lirka ut fjädern och sen sätta tillbaka allt igen.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Det du måste göra är att ta en borrmaskin med lagom borr för bussningen i dämparen, borra sedan diverse hål i gummit, ta sedan en svets eller gasolbrännare, värm runt om där bussningen i stötdämparen sitter till det börjar sippra ut gummi, detta kan ta upp mot 5 minuter.

Efter ett tag har så pass mycket gummi smält och du kan pressa av dämparen från det lilla staget som går in i stålet där hjulet sitter.

Staget då, ja du tar en kniv, karvar av gummit som dämparen glidit av, sedan använder du en rörtång för att då vrida staget fram och tillbaka, till slut så lyckas du vrida ur det lilla runda staget.

Jag fick lov att göra så med mina båda sidor för att kunna byta.
518i slow mobil
Men om det går med allt på plats så tänker jag pröva med det, lite jobbigt6 att behöva byta... Men det andra problemet då? Att klockan fungerar ibland och innerbelysningen ibland... Ingen med förslag?

BMW e28 registret #154
Länk
köp ny bil cykelpojk hellre full på hb än tomater hälsningar eleven + ferrari och ford fucker

har man bmw så ska det va sex burkar!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.